סרטן השחלה: תקווה חדשה לחולות

(39)
לדרג

תרופה ביולוגית חדשנית מסוג מעכבי PARP נותנת תקווה לחולות סרטן שחלות. התרופה מציגה תוצאות מרשימות מאוד בשלבי מחקר מתקדמים. יש לקוות כי תאושר בהתוויה נרחבת במסגרת סל התרופות

מאת: ד"ר ארי רייס

1 מכל 70 נשים תחלה במהלך חייה בסרטן שחלה, גידול שלמרבה הצער מתגלה ברוב המקרים רק בשלב מתקדם של המחלה, שבו הטיפול הרפואי מורכב וקיים רק סיכוי נמוך להחלמה מלאה.

כך, גם כאשר הגידול מוסר בניתוח ונראה כי החולות מתגברות על הסרטן, קיים סיכוי גדול שהמחלה תחזור. טיפול חדשני - שנועד במקור רק לחולות סרטן שחלה, נשאיות של מוטציית BRCA - נמצא יעיל גם עבור אחוז משמעותי מקרב החולות, שאינן נשאיות של המוטציה. בכך נעסוק במאמר זה.

 

בכל שנה מתגלים בישראל כ-300 מקרים חדשים של סרטן שחלה. צילום: שאטרסטוק

מהי שכיחות סרטן השחלות? מדוע המחלה מאובחנת בד"כ בשלבים מתקדמים?

בכל שנה מתגלים בישראל כ-300 מקרים חדשים של סרטן שחלה. כ-220 מהחולות נפטרות לאחר מאבק במחלה. מחקרים חדשים מראים כי הגידול מתפתח בשלביו הראשונים בחצוצרה ולכן אינו יוצר סימפטומים, עד שהמחלה מתפשטת.

מאחר שהחצוצרות אינן נראות בבירור באולטרסאונד, אין דרך לאבחן את המחלה בשלביה הראשונים. רק לאחר שהגידול שולח גרורות לאברים נוספים בחלל הבטן, מתחילים להופיע תסמינים כגון: כאבי בטן, אי נוחות ושינויים בהרגלי היציאות. תסמינים אלה אינם ספציפיים ולכן אינם מעוררים חשד לסרטן מסוג זה.

מאמץ מחקרי נרחב לפיתוח בדיקות שונות לגילוי מוקדם של סרטן השחלה לא הניב עד כה תוצאות משמעותיות, כך שכיום עדיין אין בידינו כלים לזיהוי המחלה לפני השלב הגרורתי.

מהי השפעת המוטציה בגן BRCA על שכיחות סרטן השחלה? מהי השפעת תסמונת לינץ'?

חלק מהנשים נמצאות בסיכון גבוה יותר לחלות בסרטן שחלה. לפני כ-20 שנה, נמצא כי נשים הנושאות מוטציה בגן BRCA מפתחות גידול זה בשיעור עצום: 17%-44%, תלוי בסוג המוטציה.

מוטציות אלה שכיחות במיוחד בקרב האוכלוסיה האשכנזית יוצאת רוסיה ופולין, אך גם בקרב אוכלוסיות אחרות.

תסמונת גנטית אחרת, העלולה לגרום לסרטן שחלה היא תסמונת לינץ', המכונה גם HNPCC, המוכרת יותר בעקבות יכולתה לגרום לסרטן המעי הגס. בשנים האחרונות, אנו מודעים יותר לכך שנשאיות תסמונת זו נמצאות אף הן בסיכון לחלות בסרטן השחלות.

ברוב המקרים, המחלה תאובחן לאחר שיימצא שילוב מספר מאפיינים: נוזל בבטן וגושים שחלתיים. בדיקת CT תוכל לבחון האם המחלה נמצאת במקומות אחרים בחלל הבטן או החזה.

 

מהו הטיפול המומלץ בסרטן השחלות?

במקרים רבים, השלב הראשון בטיפול יהיה ניתוח בטני, שמטרתו להסיר כל גוש גידולי שניתן לזהות בעין בלתי מזוינת. ניתוח טוב ומקיף יכול לשפר באופן משמעותי את היכולת של המטופלת לשרוד את הסרטן. לעתים לא ניתן להגיע לתוצאה טובה, עקב גידול מפושט, באופן שאינו מאפשר כריתה מלאה.

הטיפול הראשוני בסרטן שחלות כולל גם כימותרפיה, שמטרתה לפגוע בתאי גידול שהניתוח אינו יכול להגיע אליהם. ברוב המקרים, התגובה לטיפול כימותרפי סטנדרטי תהיה טובה והמחלה תיסוג, אך הסיכוי שהמחלה תחזור לאחר מכן גבוה מאוד. בשלבים אלה, יש צורך באמצעים טיפוליים יעילים יותר.

מהם הטיפולים החדשניים לסרטן שחלה?

הבשורה החדשה והמבטיחה בתחום הטיפול בסרטן שחלה היא קבוצת התרופות הביולוגיות מסוג מעכבי PARP. תרופות מסוג זה מונעות תפקוד תקין של אנזים PARP - אנזים שתפקידו לתקן שברים ב-DNA של תא הסרטן.

מאחר שתאי סרטן נוטים לפתח שברים ב-DNA, מתן התרופה מביא למות תאי סרטן, לאחר שה-DNA שלהם מפסיק לתפקד באופן תקין. בתחילה, פותחו התרופות האלה כדי לטפל בסרטן שחלה המתפתח בנשאיות של מוטציות בגן BRCA.

מחקרים חדישים מראים שגם חולות בסרטן שחלה שאינן נשאיות יוצאות נשכרות במקרים רבים מהטיפול, הגורם לעצירת התפתחות המחלה לחודשים רבים; ובמקרים מסוימים אף משך שנים.

האם הטיפול במעכבי PARP ניתן לנטילה גם בבית? מהן תופעות הלוואי הצפויות?

אחד היתרונות של מעכבי PARP, על פני טיפולים אחרים, הוא האפשרות ליטול את הכדורים בבית, ללא צורך במתן דרך הווריד. יתרון נוסף הוא בכך שביחס לטיפול כימי, התרופות הללו גורמות ברוב המקרים לתופעות לוואי קלות באופן משמעות. כך, החולות יכולות להשתמש בתרופות אלה לאורך חודשים, עם פגיעה מינימלית באיכות החיים.

אחד היתרונות של מעכבי PARP הוא האפשרות ליטול את הכדורים בבית, ללא צורך במתן דרך הווריד. צילום: שאטרסטוק

מהו הסטטוס של טיפולים חדשניים אלה, מבחינת אישור FDA ושילוב בסל התרופות בישראל?

המחקר הנוגע לשימוש בתרופות מסוג מעכבי PARP טרם הסתיים. אנו עדיין ממתינים לתוצאות הסופיות של המחקר, בנוגע להארכת החיים בזכות השימוש בתרופות אלה.

עם זאת, כבר עתה ניתן לומר כי התוצאות שיש בידינו מבטיחות מאד.

בארצות הברית, ה-FDA אישר שימוש בתרופות מקבוצה זו בשני אופנים: 1. תרופה שמחליפה כימותרפיה; 2. תרופה הניתנת לאחר טיפול כימי, לצורך שימור הישגי הטיפול הכימי.

בישראל - נכון לכתיבת שורות אלה (דצמבר 2018) - אישרה ועדת סל התרופות תרופה מסוג זה אך ורק כטיפול משמר לאחר טיפול כימי, עבור נשאיות גן BRCA שמחלתן חזרה.

לדעתי ולדעת רבים מחברי הגניקולוגים והאונקולוגים, המטפלים בסרטן שחלה, יש לאפשר למירב המטופלות הסובלות מסרטן שחלה הזדמנות לקבל טיפול מסוג זה. במקרים רבים, מדובר בטיפול יעיל, אפקטיבי ופחות רעיל מטיפולים אחרים. כך, ניתן יהיה להאריך את חיי המטופלות באופן משמעותי, תוך שימור איכות החיים שלהן.

לסיכום: סרטן שחלה הוא סרטן קטלני, המתגלה במקרים רבים רק בשלבים מאוחרים. תרופות חדשניות מסוג מעכבי PARP מציגות תוצאות מבטיחות מאוד, בשלבים מחקריים מתקדמים. יש לקוות כי יאושר שימוש בהתוויה רחבה בתרופות אלה, המעניקות תקווה גדולה לחולות בסרטן שחלה.

 

ד"ר ארי רייס, מומחה לגניקולוגיה אונקולוגית, סגן מנהל בכיר, מחלקת נשים ויולדות, המרכז הרפואי רמב"ם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום