תיקון פזילה במבוגרים: משקפיים או ניתוח?

(9)
לדרג
תוכן מקודם

פזילה עלולה לעורר מבוכה חברתית. התאמת משקפיים עשויה לפתור את הבעיה. במקרים בהם הפזילה נמשכת למרות משקפיים, מומלץ לבצע ניתוח. אחוזי ההצלחה טובים וההחלמה מהירה

רופא עיניים ,מומחה למחלות עיניים
077-2317081 (מספר מקשר)

פזילה היא מצב שבו שתי העיניים אינן מביטות לאותו כיוון, בין אם לפרקים או באופן קבוע, בין אם כשמסתכלים לטווח רחוק (שלושה מטרים ומעלה) ובין אם כשמסתכלים לטווח קרוב (1/3 מטר).

מהם סוגי הפזילה?

הפזילה השכיחה ביותר היא פזילה פנימה. פזילה שכיחה נוספת היא החוצה . פזילות נוספות הן כאלה שבהן עין אחת גבוהה או נמוכה מהעין השנייה. פזילות נדירות יותר הן פזילות שבהן יש מרכיב אלכסוני.

עלולה להיגרם כתוצאה מפגם מולד. צילום: שאטרסטוק

מהם הגורמים לפזילה?

פזילה עלולה להיגרם כתוצאה מפגם מולד, כתוצאה מבעיה אופטית או כתוצאה משילוב בין הגורמים. פזילות נדירות יותר  - מסיבות של פגעה עיצבית.

 

פזילה כתוצאה מפגם מולד

במקרים אלה, אחד השרירים האחראיים על משיכת גלגל העין חזק או חלש מדי. לכן, העין נמשכת לכיוון השריר החזק. כך, למשל: הפזילה הנפוצה ביותר - פנימה פנימה - נוצרת ע"י מתח שרירים חזק, של השרירים המושכים את העיניים פנימה.

פזילה כתוצאה מבעיה אופטית

במקרים רבים, הפזילה נוצרת כתוצאה מבעיה אופטית, שמקורה תלוי בעוצמת תהליך האקומודציה (יצירת פוקוס).  אקומודציה היא תהליך שהעין עושה, כדי להתגבר על שינויי המיקוד הנדרשים במצב התקרבות של האובייקט. זאת, במטרה להתאים את העדשה למרחק, כך שהעין תראה בצורה ברורה את העצם בטווח הקרוב. במצב תקין, כאשר העין עושה אקומודציה, המוח מתרגם זאת כמצב של התקרבות לאובייקט מסוים; ובתגובה,  מקרב את שתי העיניים זו לזו, כדי שתתקבל תמונה אחת חדה (לכל אדם יש יחס קבוע בין הפוקוס לבין קירוב העיניים). עם זאת, כאשר יש צורך משמעותי במשקפיים - כלומר: כאשר קיים מספר, שעליו העין צריכה להתגבר (למשל: ברוחק ראייה) - העין תבצע אקומודציה, כדי למקד את התמונה, אך המוח יתרגם זאת כהתקרבות ויקרב את העיניים זו לזו, מה שיגרום לפזילה כלפי פנים.

כיצד נעשה אבחון הגורם לפזילה?

ניתן לאבחן פזילה כבר מגיל צעיר. במהלך הבדיקה, ניתן לברר האם הפזילה קיימת כלל בלי משקפיים ובמקרה

שקיימת – האם משקפיים המתאימים - מתקנים אותה. מכיוון שכאמור - במקרים רבים יש קשר ישיר בין האופטיקה של העיניים לפזילה, בודקים תחילה את חדות הראייה לרחוק ולקרוב .

כיצד מתבצע תיקון פזילה באמצעות משקפיים?

אם בבדיקה התגלתה בעיה אופטית, בשלב הראשון מתאימים למטופל משקפיים. במקרים רבים, עדשות המשקפיים מתקנות חלק מהפזילה או את הפזילה במלואה.

מתקנים את הפזילה באמצעות ניתוח. צילום: שאטרסטוק

כיצד ניתן לתקן פזילה באמצעות ניתוח? מה זמן ההחלמה הצפוי? מה אחוזי ההצלחה?

במקרים שבהם המקור לפזילה אינו אופטי, או שנותרה פזילה גם לאחר התאמת משקפיים - מתקנים את הפזילה באמצעות ניתוח. הניתוח מתבצע תחת הרדמה כללית. במהלך הניתוח, מחלישים את השריר שמושך חזק מדי את העין ו/או מחזקים את השריר החלש יותר. בזמן ההחלמה אין כאבים כלל אך אור חזק גורם לאי נעימות  למשך 1-2 שבועות. העיניים אדומות לאחר הניתוח בין כ-4 שבועות (בקרב ילדים) לבין כ-11 שבועות (בקרב מבוגרים). לרוב, ניתן לראות את התוצאה הסופית של הניתוח כעבור כ-6 שבועות. שיעורי ההצלחה של הניתוח טובים ועומדים על כ-60%-70%.

מהם ניתוחי פזילה עם תפר מתכוונן?

בשנים האחרונות, ניתן לבצע,  לחלק מהמבוגרים  ניתוחי פזילה מתקדמים עם תפר מתכוונן. בניתוחים אלה, משאירים למעשה חוט עם עניבת החלקה. לאחר שעות מאז שהחולה מתאושש (או למחרת ), בודקים אם נותרה שארית פזילה -מחזקים או מרפים את החוט בהתאם לצורך. לאחר מכן, חותכים את שארית החוט (הנספג) וסוגרים מעליו את הלחמית. הניתוחים בגישה זו משפרים משמעותית את סיכויי ההצלחה ומעלים אותם ל-80%-90%.

סיכונים בניתוח פזילה?

בעיקר הצורך בניתוח פזילה נוסף

לסיכום: פזילה אינה גזירת גורל. ניתן לטפל בפזילה ביעילות באמצעות התאמת משקפיים ו/או ניתוח.

 

ד"ר בנימין שלו הוא רופא עיניים בכיר בבית החולים "איכילוב", המרכז הרפואי תל אביב (ע"ש סוראסקי), מומחה בניתוחי עפעפיים, דרכי דמעות ופזילה.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום