חרדת כלבים מטיפול וטרינרי: יש פתרון

(2)
לדרג
תוכן מקודם

הכלב רועד ומשתולל כבר במהלך הנסיעה לווטרינר? סובלים מרגשי אשם כבדים, בעקבות הקושי שחווה כלבכם האהוב? בעלי כלבים, שימו לב: בעזרת מספר צעדים פשוטים, תוכלו להבטיח ביקור הרבה יותר נעים במרפאה הווטרינרית

וטרינר ,מומחה להדמיה (וטרינריה)
077-2305035 (מספר מקשר)

לא כולנו מבינים את זה, אבל ללחץ יש השפעה אדירה על המערכות החיוניות בגופנו וגם בגופם של חברינו ההולכים על ארבע. מחקרים על פוסט טראומה הוכיחו שכאשר בני אדם וגם כלבים מתמודדים עם חוויה מפחידה שגורמת לטראומה משמעותית, מצבם לעולם לא יחזור להיות כמו שהיה.

כמו ששבר ביד עלול לשנות את המבנה האנטומי של היד ולגרום לכך שהיא לא תחזור לתפקד באותה הצורה, כך גם טראומה נפשית משנה מבנים במוח, בצורה שמשפיעה על תהליכים עצביים בתוכו לטווח הארוך.

 

 הכלב לא פעם רועד מפחד וחש חוסר אונים אמיתי, שנחרת עמוק בזיכרון שלו. צילום: שאטרסטוק

איך הלחץ משפיע על הכלבים?

תדמיינו לרגע מצב פשוט לכאורה: הצוות במרפאה מנסה לגזור לכלב ציפורניים ברגליים. רוב הכלבים אינם אוהבים את הפעולה הזו - ולכן לפעמים יש צורך להיעזר בשני אנשים לפחות שיחזיקו את הכלב ועוד אדם שיבצע את גזירת הציפורניים. במצב כזה, הכלב לא פעם רועד מפחד וחש חוסר אונים אמיתי, שנחרת עמוק בתוך הזיכרון שלו, לעיתים לתמיד.

במצב כזה, בכל פעם שהכלב ייזכר במרפאה או יבין שהוא בדרך למרפאה, הוא יחווה שוב את הזיכרון הקשה הזה ויעשה הכול כדי להימנע ממנו. עם זאת, ההשפעה של הלחץ אינה נעצרת שם. המצב הנפשי הזה עלול לשנות גם את המדדים בבדיקות הדם, בצורה שתפגע באבחון ובטיפול שיינתן לכלב.

 

כיצד ניתן לדעת אם הכלב סובל מלחץ גבוה?

בחלק מהמקרים, הסימנים ללחץ יהיו ברורים ולא יותירו מקום לספק. עם זאת, במצבים אחרים הסימנים יכולים להיות מרומזים ועדינים יותר. לכן, חשוב שאתם - כבעלים של הכלב - תהיו קשובים למצבו ותחפשו כל סימן לקושי נפשי.

שימו לב לרעידות, יללות והידבקות לבעלים, פיהוקים מרובים, הליכה איטית מהרגיל, נעיצת מבטים ולעיתים אפילו הירדמות פתאומית. גם השיער של הכלב עלול להיות סמור או לנשור בקצב מואץ כתוצאה מהלחץ. בנוסף, המצב הנפשי עלול לגרום להפרשת ריר מרובה וליקוק שפתיים מוגבר.

 

אם כך, כיצד ניתן להפחית את הלחץ של כלבים בטיפול?

ד"ר מרטין בקר הוא אחד הווטרינרים המפורסמים בעולם ומי שהכניס לתודעה את החשיבות שביצירת מרחב בטוח לבעלי חיים במרפאות הווטרינריות. בקר גיבש תוכנית בשם Fear Free Visit המרכזת את כל הדרכים שבהן ניתן להוביל לשיפור במצב הנפשי של בעלי חיים במרפאות.

לכן, כדי שגם אתם תוכלו להבטיח טיפול מרגיע ונכון יותר עבור כלבכם האהוב - מומלץ למצוא מרפאה הדוגלת בהפחתת הסטרס אצל בעלי החיים ומודעת לחשיבות הפחתת הסטרס. הקפדה יתרה על יצירת סביבה רגועה לכלב תבטיח לא רק שהוא יהיה רגוע - אלא שגם אתם תהיו שלווים יותר וגם הווטרינר המטפל. כך, גם הטיפול שיינתן לכלב יהיה מדויק ויעיל יותר.

 

עצם הנסיעה ברכב בדרך לווטרינר מגבירה את הטראומה של הכלב. צילום: שאטרסטוק

ביקור ללא פחד במרפאה הווטרינרית - טיפים חשובים:

הכנה לטיפול: הביקור הראשון במרפאה יהיה הזיכרון החזק ביותר של הכלב מהמרפאה. לכן, כדאי לערוך תחילה ביקור היכרות ראשוני עם הווטרינר, שאינו כולל טיפולים כואבים. יש ללטף את הכלב בזמן הביקור, לדבר בקול מרגיע ולהציע לו צ'ופרים טעימים. כך, הכלב ירגיש שהוא מבקר אצל חברים ויחווה את המרפאה כמקום ידידותי ובלתי מאיים.

הכנה הדרגתית: בהמשך לטיפ הקודם, בעלי כלבים שמעוניינים להשקיע אף יותר בהפחתת הסטרס יכולים לתרגל שיטה שנקראת דה-סנסיטיזציה. כלומר: בחודשים הראשונים לחיי הכלב, נסו להביא אותו מספר פעמים למרפאה ללא צורך בטיפול רפואי, כדי שיתרגל למקום, יסתובב בו וירגיש בטוח יותר במסגרתו. כך, נרגיל בהדרגה את הכלב למרפאה ונגרום לו לפחד ממנה פחות.

הנסיעה במכונית: חלק מהאנשים לוקחים את הכלב לנסיעה במכונית רק כשהם נוסעים לווטרינר, מה שמגביר את הטראומה כבר בדרך למרפאה. כדי להימנע מכך, קחו את הכלב ליותר טיולים במכונית, שילמדו אותו כי הטיול במכונית עשוי להוביל גם לחוויות מהנות. 

צמצום ההמתנה: בייחוד אם לכלב יש נטייה לפחד, מומלץ לצמצם את זמן השהייה שלו בחדר ההמתנה ולהכניס אותו מיד לחדר הבדיקה. ההמתנה לצד כלבים אחרים או חתולים עלולה להגביר סטרס, פחד ועצבנות אצל הכלב.

תגמול נכון: במקרה שניתנת זריקה או מתבצע הליך רפואי כואב כלשהו, מומלץ לתת לכלב צ'ופר במהלך הטיפול ואחריו. אם אתם מחזיקים את הכלב בזמן הטיפול, השתדלו שלא למעוך אותו, אלא להחזיק אותו בעדינות ולשחרר מעט לפני הרגע הכואב.

 

לסיכום: תכנון מוקדם ומושכל של ביקור הכלב אצל הווטרינר, כבר מינקותו של הכלב, עשוי להקל על הכלב מאוד ולהפוך את חווית הביקור אצל הווטרינר לחוויה נעימה יותר עבורו וגם עבורכם, הבעלים האוהבים החפצים בטובתו של חברכם הטוב ביותר.

 

ד"ר שרון רגב הוא וטרינר לרפואת כלבים וחתולים ומנהל בית חולים וטרינרי.

סייע בהכנת הכתבה: מאור מואיגר, כתב zap doctors.

  • צור קשר
ד"ר שרון רגב
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום