חיות מחמד: שגרת טיפולים מונעים

(0)
לדרג
תוכן מקודם

גידול חתול או כלב מסב לבעלים אושר גדול ורגעי שמחה, אבל כרוך גם באחריות רבה, הבאה לידי ביטוי לא רק במצבי חירום או בשעת מחלה, אלא גם בשמירה על שגרת טיפולים מונעים, שיבטיחו את בריאות חיית המחמד. מיאו, תטפלו בי!

וטרינר ,מומחה לרפואת כלבים וחתולים
077-2313085 (מספר מקשר)

שגרת טיפולים מונעים לחיות מחמד נועדה לשמור על בריאותם ולמנוע הופעת מחלות. במסגרת הטיפולים המונעים לחתול ולכלב, כלולים חיסונים - שממש כמו אצלנו, בני האדם, ניתנים בפעם הראשונה בחודשי החיים הראשונים. החיסונים כוללים הזרקה של גורם המחלה המוחלש. שגרת הטיפולים המונעים כוללת גם טיפולים נוספים, שאינם חיסונים: טיפול נגד תולעים או נגד פרעושים.

טיפולים בזמנים קבועים וידועים מראש. צילום: שאטרסטוק

מהי שגרת הטיפולים המונעים לאורך חיי הכלב?

ניתן לחלק את הטיפולים על פי גילאים:

כשהכלב בן חודשיים: יינתן לכלב החיסון הראשון בסדרת חיסונים, שתלווה אותו כל חייו, אשר נקרא חיסון משושה. חיסון זה מחסן נגד שישה גורמי מחלה, חלקם מוכרים יותר וחלקם פחות: פרוו, כלבלבת, שני זנים של לפטוספירוזיס (עכברת), וירוס דלקת הכבד ושעלת מדבקת (וירוס פאראינפלואנזה). החיסון ניתן כסדרה של 3 זריקות אשר יינתנו במרווחים של כשלושה-ארבעה שבועות, בין זריקה לזריקה. לאחר מכן, יש לחזור אל הווטרינר ולקבל זריקת דחף נוספת פעם בשנה, למשך כל חיי הכלב.

כשהכלב בן שלושה חודשים: בגיל זה על הכלב להתחסן כנגד כלבת, ובהמשך יש לחזור על חיסון זה מדי שנה, לאורך כל חייו של הכלב. חיסון זה הוא חובה על פי חוק, ויחד עם מתן החיסון עובר הכלב סימון עם שבב אלקטרוני ונרשם ברשות המקומית ובמאגר הכלבים הארצי של משרד החקלאות.

כשהכלב בן ארבעה חודשים: החל מהגיל בו הכלב יוצא לטיולים מחוץ לבית, כלומר: כשהוא בסביבות גיל ארבעה חודשים, יש להתחיל לחסן אותו מפני תולעת הפארק, תולעת מסוכנת ביותר הנפוצה במיוחד במרכז הארץ. טיפול זה אינו חיסון של ממש המכיל נוגדנים, אלא הזרקה של תרופה, שנועדה לקטול את התולעת, אם היא קיימת. בשל כך, יש צורך בטיפול תכוף יחסית. כיום, ההמלצה עומדת על תדירות של פעם בחודשיים.

מלבד טיפולים אלה, הניתנים בזמנים קבועים וידועים מראש, ישנם טיפולים נוספים בשגרת חייו של הכלב, כגון: הטיפול נגד תולעי מעיים, שניתן בטבליות דרך הפה, במינון המותאם למשקל הגוף של הכלב. תדירות הטיפול היא בערך פעמיים בשנה, אך לעיתים - בהתאם לסביבה ולתנאים בהם הכלב חי וגדל, ובעיקר אם קיימת נגיעות גדולה של פרעושים - יש צורך בתדירות גבוהה יותר.

טיפול נוסף, המהווה חלק משגרת חייו של כל כלב, הוא הטיפול נגד פרעושים. הפרעושים עלולים לגרום למטרד קשה לכלב ולפגוע מאוד באיכות חייו, ובנוסף גם להדביק אותו במחלות. הטיפול בהם, אם כן, הוא גם טיפול מניעתי.

ישנם סוגים רבים ושונים של חומרים לטיפול בפרעושים. יש להתייעץ עם וטרינר לפני הטיפול, כדי להתאים את הטיפול למידת החומרה של הבעיה; וכדי להימנע מחומרים העלולים להיות מסוכנים עבור הכלב, או פשוט לא יעילים.

חיסון פחות שכיח, בשגרת הטיפולים המונעים לכלב, הוא חיסון נגד שעלת מדבקת, שניתן בהסנפה לנחיריים. לא מדובר בחיסון חובה, אך החיסון קיים עבור בעלי כלבים המעוניינים לתת לכלבם הגנה מושלמת גם נגד מחלה זו.

מהי שגרת הטיפולים המונעים להם זקוק החתול?

בנוגע לחתולים, שגרת הטיפולים המונעים היא יותר פשוטה. יש חיסון אחד מקובל לחתולים, אשר נקרא החיסון המרובע - ומחסן נגד ארבעה גורמי מחלה שונים. על החתול להתחסן החל מגיל חודשיים, פעם נוספת שלושה שבועות לאחר מכן, ובהמשך מדי שנה.

חיסון הכלבת אינו חיסון חובה לחתולים בישראל, כמו שנהוג לגבי כלבים, אך חתולים המוחזקים באזורי פריפריה הידועים בכלבת אנדמית (כמו רמת הגולן, הגליל ואזורים נוספים) רצוי לחסן אחת לשנתיים. חיסון כלבת וסימון בשבב הם דרישה של חלק גדול מהמדינות בעולם, לכן יידרש חיסון זה גם לחתולים המיועדים לטוס לאחת ממדינות אלו.

טיפולים מונעים נגד תולעי מעיים הם חלק מהשגרה המונעת גם אצל חתולים. דרך מתן הטיפול אפשרית בטבליות דרך הפה, בהזרקה תת עורית, או בריקון של קפסולות מיוחדות על עורף החתול. גם אצל חתולים, תדירות הטיפול המקובלת היא כפעמיים בשנה, אך עשויה להשתנות, בהתאם לנתונים הספציפיים של כל חתול.

חתולים דורשים גם הם טיפול נגד פרעושים, כאשר גם כאן יש לברר עם הווטרינר את אופן הטיפול המתאים - ולא למהר להשתמש בחומרים בלתי מוכרים, העלולים להזיק לחתול.

מספיק לבקר אחת לשנה במרפאה. צילום: שאטרסטוק

מלבד הטיפולים האלה, מה כוללת שגרת חיים רגילה של בעל חיים, בנוגע לביקורים אצל וטרינר?

מלבד טיפולים אלה, ניתן לנהל שגרת חיים רגילה - אצל הכלב מדובר בשגרה די לוחצת, הכוללת ביקור במרפאה אחת לחודשיים; אצל החתול, מספיק לבקר אחת לשנה במרפאה, מכיוון שאת הטיפול נגד תולעים, בעיקר עם הקפסולות, ניתן לעשות לבד בבית. מעבר לכך, יש להגיע למרפאה רק לפי הצורך - אם החתול או הכלב מרגישים לא טוב או אם משהו אינו כשורה.

לסיכום: גם החתול וגם הכלב זקוקים לשגרת טיפולים מונעים, לשם שמירה על בריאותם ומניעת מחלות בהן הם עלולים להידבק. הטיפולים המונעים כוללים חיסונים, טיפולים בתולעים ובפרעושים וביקורים סדירים אצל הווטרינר.

ד"ר רמי תמיר הוא וטרינר, בוגר בית הספר לרפואה וטרינרית של האוניברסיטה העברית, מנהל מרפאה וטרינרית בתל אביב.

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום