אסטמה: תחלואת ילדים בחיפה פי 2.32 מהממוצע הארצי

(0)
לדרג

ממחקר שערך משרד הבריאות עולה כי ילדים המתגוררים בנפת חיפה סובלים מאסטמה פי 2.32 מהממוצע הארצי ומשיעורי אשפוז גבוהים בכל קבוצות הגיל. ח"כ ליצמן: "הנתונים מוכיחים שוב כי המצב הסביבתי באזור חיפה לוקה בחסר ודורש תיקון"

מאת: מערכת zap doctors

אסטמה היא מחלה כרונית שכיחה בילדים ובמבוגרים. ההערכה היא כי 5-15% מהילדים סובלים מהמחלה. לאור הדיווחים בשנים האחרונות על ירידה כללית בתחלואה באסטמה במדינות מפותחות, בעיקר בקרב ילדים, וכן בשל השיפור המשמעותי בטיפול התרופתי במחלה, הצפי הוא כי תחול ירידה בשיעורי האשפוז כתוצאה מהמחלה.

מחקר חדש שיזם משרד הבריאות ביקש לבדוק את שיעורי האשפוזים (אשפוז של לפחות 2 לילות) עקב אסטמה בקרב ילדים (0-14 שנים) בפרק זמן של כעשרים שנה (לגבי השנים 1996-2015) לפי מחוזות ונפות בישראל.

מתוצאות המחקר עולה כי שיעורי האשפוז עקב אסטמה ירדו באופן משמעותי בכל קבוצות הגיל לאורך השנים, ללא קשר למיקום המגורים, כאשר  לא נמצא הבדל משמעותי בין בנים לבנות. יחד עם זאת, התוצאות מראות כי ילדים המתגוררים בנפת חיפה סובלים מהמחלה פי 2.32 מהממוצע הארצי.

בהתייחס לשיעורי אשפוז לפי חלוקה למחוזות אפשר לראות מתוצאות המחקר כי שיעור האשפוז הנמוך ביותר עקב אסטמה בילדים הוא במחוז ירושלים, ואילו במחוז חיפה שיעורי האשפוז כתוצאה מאסטמה גבוהים יחסית לשאר המחוזות בקבוצות הגיל 1-4 ו-5-14.  בקבוצת הגיל 0-1 השיעור הגבוה ביותר הוא במחוז צפון ובמקום השני נמצא מחוז חיפה. יש לציין כי בקבוצת גיל זו (0-1) תיתכן שונות גדולה ביותר בהגדרה של אסטמה ולכן פחות נכון להתייחס אליה.

בהתייחס לשיעורי אשפוז לפי נפות אפשר לראות כי נפות חיפה, כינרת וגולן הן בולטות במיוחד עם שיעור האשפוז בנפת כנרת פי 4.13 מהממוצע הארצי, בנפת גולן פי 2.12 מהממוצע הארצי ובנפת חיפה פי 2.32 מהממוצע הארצי.

עודף התחלואה באסטמה בנפת חיפה גבוה מהממוצע הארצי. צילום: שאטרסטוק

בסיכום המחקר קבוע החוקרים כי:

  1. מחוז חיפה מראה שיעורי אשפוז גבוהים בכל קבוצות הגיל ולאורך כל השנים. לאחר תקנון לגיל, מין ושנת האשפוז שיעורי האשפוז בנפת חיפה ובנפות כנרת וגולן גבוהים מהממוצע הארצי.

  2. לא נמצא הבדל בשיעורי אשפוז עקב אסטמה לפני ואחרי 2011 - שנת כניסתן לתוקף של תקנות החוק אוויר נקי.

  3. קיימים גורמים שונים שיכולים להשפיע על שיעורי האשפוז כתוצאה מאסטמה, כולל גורמים הקשורים למערכת הרפואית, כגון נגישותם ואיכותם של שירותי הבריאות בקהילה. לאור העובדה שעודף האשפוזים בנפת חיפה הוא עקבי, מתאים למחקרים קודמים ולידע הקיים בספרות העולמית, ניתן לומר כי לגורמים הסביבתיים המאפיינים את האזור הגאוגרפי, יש תרומה לעודף האשפוזים בנפת חיפה. לגבי הנפות כנרת וגולן, בנוסף לפוטנציאל הגורמים הסביבתיים (שאינם ידועים כיום), יתכנו גם השפעות של מיעוט יחסי במומחים בטיפול במחלות של דרכי הנשימה בילדים.

  4. לאור הממצאים יש חשיבות בהמשך המעקב בקרב הילדים.

סגן שר הבריאות, ח"כ יעקב ליצמן, התייחס לנושא ואמר כי: "הנתונים מוכיחים שוב כי המצב הסביבתי באזור חיפה לוקה בחסר ודורש תיקון וכי יש סכנה להשפעה שלילית לבריאות תושבי חיפה והסביבה. גורמי המקצוע במשרד הבריאות מתריעים על כך מזה זמן רב ופועלים למיגור התופעה, אך נדרשת פעולה ממשית של כלל הגורמים הנוגעים בדבר, בהם התגייסות מצד עיריית חיפה, משרד האנרגיה והמשרד להגנת הסביבה שביחד עם משרד הבריאות יאכפו את הנהלים כדי למנוע פגיעה בבריאות תושבי חיפה."

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, ציין כי: "הממצאים הראשוניים שהובאו בפנינו מחייבים אותנו, יחד עם שותפינו בממשלה, לבחינה מעמיקה של הנתונים, לצד שדרוג מערך ניטור המזהמים במדינה, על מנת שנוכל לקבל תמונה מלאה. תושבי חיפה, כמו יתר תושבי המדינה, זכאים לממש את זכותם לבריאות ועלינו כממשלה מוטלת החובה לנקוט באמצעים הנדרשים להבטיח זאת."

פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, הוסיף כי: "המספרים מצביעים על מתאם ברור. עודף התחלואה באסטמה בנפת חיפה גבוה מהממוצע הארצי לאורך שנים רבות ונמשך עד שנת 2015 . אנו יודעים כי התקפי אסטמה קשורים בין היתר בזיהום אוויר. מחקר זה מצטרף למחקרים רבים אחרים המצביעים על הקשר כאמור. אנחנו מחויבים לפעול יחד עם משרדי הממשלה האחרים הנוגעים בדבר לשיפור המצב".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום