השינויים בזכויות הריון ולידה

(6)
לדרג

הרפורמה הגורפת בסל ההריון הצפויה להיכנס לתוקף בינואר 2019, יצרה שיח ער ברשת החברתית, השינוי, כך נטען בשורה ארוכה של פוסטים, יפגע בסופו של דבר ביכולת של נשים לנצל את התקציב העומד לזכותן ויגביל את סכום הניצול בכל הריון. אז מה בעצם השינוי הזה אומר? ומה כדאי למהר ולעשות לפני שתיגמר השנה?

מאת: מערכת zap doctors

בואו ניקח צעד אחורה - כל קופת חולים מחויבת לספק למבוטחיה שירותים רפואיים בסיסיים (במסגרת סל הבריאות הממלכתי). בנוסף רשאיות הקופות לספק שירותי בריאות נוספים (שב"ן), שאינם כלולים בסל הבריאות, אך מסובסדים ע"י הקופה ומשרד הבריאות בהתאם לביטוחים המשלימים השונים - בהן גם 'חבילת הריון ולידה'. חבילות ההריון והלידה כללו למשל מימון והטבות בגובה עשרות אלפי שקלים על בדיקות, אביזרים, התייעצויות עם מומחים, שירותי לידה (כגון דולה) ועוד, לבחירתה האישית של כל יולדת.

ביטול חלק מההטבות שניתנו עד כה ליולדת. צילום: שאטרסטוק

הרפורמה של משרד הבריאות

לאחרונה החליט משרד הבריאות לערוך שינויים אצל כל הקופות בכל הנוגע לחבילות ההריון והלידה – שינויים שחלקם ייכנסו לתוקף כבר ב-1 לינואר 2019 ואחרים במהלך השנה. הנחיות משרד הבריאות כוללות ביטול חלק מההטבות שניתנו עד כה והטלת מגבלות רבות על הדרך שבה יוכלו היולדות לנצל את אותן הטבות:

  1. הגבלת ניצול סל ההטבות ל-2000 שקלים לכל הריון

על פי ההנחיות החדשות, החל מה-1 בינואר כל יולדת תוכל לנצל הטבות בסך של עד 2000 שקלים לכל הריון (עד 4000 שקלים בהריון מרובה עוברים), ועד 8000 שקלים בסך הכל (ארבע הריונות). זאת במקום סל ההטבות בשווי 8000 שקלים לכל הלידות, שלו היתה זכאית כל יולדת ויכלה עד כה לחלק כרצונה ולבחור על מה לנצל את הכסף.

  1. הגבלת גובה ההחזר ל-75%

ע"פ ההנחיות החדשות יוגבל גובה ההחזר עבור שירותי השב"ן השונים הנוגעים לחבילת ההריון והלידה ל-75% מסך העלות. המשמעות היא שאישה הרה שמעוניינת למשל לרכוש אביזר שעלותו 1000 שקלים, לא תוכל לשלם לו את מלוא הסכום מתוך הסל (שכאמור מוגבל ל-2000 שקלים), אלא תיאלץ לשאת בהשתתפות עצמית – 250 שקלים במקרה הזה.

  1. הגבלת תקרת ההחזר לשירותים מסוימים

עוד קובעות ההנחיות כי מעתה תוגבל תקרת ההחזר עבור ייעוצים ושירותים:

  • עבור ייעוץ עם רופא מומחה - 700 שקלים.
  • עבור שירותי דולה (תומכת לידה) - 1500 שקלים.
  • עבור ייעוץ שינה לתינוק, אחות פרטית בבית היולדת, ייעוץ אישי בבית היולדת לפעילות גופנית ו/או לתזונה נכונה ליולדת ע"י תזונאית מוסמכת - 400 שקלים לכל ייעוץ.
  • עבור הבראה לאחר לידה - 400 שקלים ללילה.

  1. רכישת אביזרים – רק בבתי המרקחת של הקופות

ההנחיות החדשות מטיפול הגבלות גם על רכישת האביזרים (כגון משאבות הנקה, חזיות הנקה, מכשיר ביתי לזיהוי דופק העובר, אביזרים לחיזוק רצפת האגן, גרביים אלסטיות, חגורת בטן, חגורת גב וכו'). ע"פ ההנחיות החדשות מעתה ניתן יהיה לקבל החזר רק על אביזרים שיירכשו בבתי המרקחת של קופות החולים.

תגובת משרד הבריאות:

"מדובר במהלך שנועד להגן על ציבור המבוטחות ולשפר את התנאים והמחירים בשוק. למשרד הבריאות הגיעו תלונות רבות על ספקים שמנצלים את ״צ׳ק ההריון״ של היולדות ומעלים מחירים על הבדיקות והציוד שנדרש ליולדת. כמו כן יולדות רבות התלוננו שהן ממצות את מלוא סכום הזכאות כבר בילד הראשון ונתקלות בקשיים פיננסיים בילדים הנוספים.

לכן ביצע המשרד מספר צעדים משלימים כדי להגן על ציבור היולדות:

  1. הוגבלו סכומי ההחזר ומנגנוני הרכש - המהלך צפוי להביא להפחתת המחירים ללא פגיעה ביולדות.

  1. הגבלת ההטבות להריון הבודד לכדי 2000 שח מבלי לפגע בזכאות הכוללת של 8000 שח.

  1. רכישת הציוד הנדרש ליולדות תתקיים בבתי מרקחת של הקופות וכאלה שבהסדר עם הקופות כדי להבטיח מחירים מוזלים ובקרה של הגורמים הרפואים הרלוונטיים של קופות.

כמו כן, משרד הבריאות יחד עם קופות החולים פועל לגבש מהלכים נוספים לטובת ציבור היולדות וימשיך לשמור ולהגן על ציבור היולדות כדי להבטיח זכאות למקסימום שירותים במחיר מינימלי.

סייעה בהכנת הכתבה יערית טרבלסי, כתבת zap doctors

 

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום