בעיות עור: מומלץ לטפל בחורף

(0)
לדרג

החורף הגיע, הגוף נחשף פחות לשמש - וזהו הזמן האידיאלי לטיפול בבעיות עור נפוצות: פצעוני אקנה, נגעים טרום סרטניים, פטרת וכתמי פיגמנטציה. כך תגיעו לקיץ עם עור מטופח

מאת: ד"ר רון יניב

הקיץ חלף וכעת אנו מתעטפים בבגדים ארוכים וחמים, נועלים נעליים סגורות - ומסתירים את מרבית חלקי גופנו. בעקבות זאת, אנו פחות שמים לב לבעיות עור שונות. עם זאת, חשוב לדעת: דווקא בחורף - זהו הזמן הנכון ביותר לטפל בעור שלנו, כדי להגיע עם עור בריא ואסתטי לעונת הקיץ.

במאמר זה, נציג ארבע בעיות עור נפוצות, שכדאי לטפל בהן דווקא בעונת החורף.

פצעונים - לא רק על הפנים

אקנה היא מחלה שכיחה מאוד, המופיעה בקרב כ-80% מהאוכלוסייה. האקנה מתפתחת כאשר בלוטות החלב מפרישות שומנים בכמויות מוגברות ותאי העור המתים, הנמצאים בשכבה החיצונית של העור, אינם נושרים היטב.

התוצאה היא חסימה של פתח זקיק השערה והופעה של ראשים לבנים או שחורים (קומדונים). צורת הופעת האקנה וחומרתה משתנות מאדם לאדם. בדרך כלל, אקנה מופיעה בגיל ההתבגרות ודועכת מעצמה בתחילת שנות ה-20 לחיים. המחלה חמורה יותר בקרב גברים, אך משך הזמן של המחלה ארוך יותר בקרב נשים (לעיתים המחלה נמשכת עד גיל 40!). לרוב, הפצעים שנוצרים מופיעים בעור הפנים, אך ניתן להבחין בהופעתם גם בכתפיים, בגב ובחזה.

מומלץ לסובלים מפצעונים או מאקנה, לבחור בתכשיר המטפל בכל ארבעת הגורמים לפגעי עור: עיכוב התרבות החיידקים, טיפול בשכבת העור החיצונית, ויסות הפרשת החלב ואפקט אנטי דלקתי. בחירה בתכשיר שמטפל רק בחלק מגורמי פגעי העור, עלולה לעכב משמעותית את יעילות הטיפול. הסובלים מאקנה חריפה נדרשים ליטול טיפול תרופתי לאחר התייעצות עם הרופא המטפל; יחד עם זאת, ניתן להשתמש במקביל בתכשירים משלימים, כגון: תרופות ללא מרשם או תכשירים קוסמטיים. את הטיפול באקנה מומלץ להתחיל כבר בעונת החורף, מאחר שלרוב מדובר בטיפול שנמשך מספר חודשים. לעיתים, הטיפול מחייב הגבלה מפני חשיפה לשמש (תלוי באופן הטיפול).

 

את הטיפול באקנה מומלץ להתחיל כבר בעונת החורף, מכיוון שהוא נמשך כמה חודשים. צילום: שאטרסטוק

אקטיניק קרטוזיס - זו לא קללה

נגעים טרום סרטניים - אקטיניק קרטוזיס - המאופיינים במקרים רבים בגרד, חספוס קל ודמוי קשקשת. לרוב הכתמים מופיעים באזור הידיים, הפנים והקרקפת, בעיקר אצל אנשים שהיו חשופים לשמש במשך שנים רבות ולא השתמשו בתכשירי הגנה.

האוכלוסיות המצויות בסיכון הן בעיקר אנשים בעלי עור בהיר ואנשים בגילאים מבוגרים יחסית, שנחשפו במשך שנים לשמש, אם כי יש אנשים שנגעים אלה יופיעו אצלם גם בגיל 30 פלוס. בהיעדר טיפול מתאים, נגעים אלה עלולים להתפתח לסרטן עור מסוג תאי הקשקש (קרצינומה) - סרטן העור הנפוץ ביותר שקיים.

ניתן לטפל בנגעים, טרם התפתחותם לסרטן, בעזרת אבחנה נכונה ומוקדמת על ידי רופא וטיפול באמצעות משחות, טיפול בחנקן ועוד - בהתאם להנחיות הרופא.

רצוי לבצע את הטיפול בעונת החורף, משום שעדיף לא להיות חשופים לשמש בתקופת הטיפול. מאחר שבישראל יש שמש גם בעונת החורף, מומלץ להמשיך למרוח תכשירי הגנה במקביל לטיפול בנגעים.

 

להיפטר מהפטרת

פטרת ציפורניים מופיעה לרוב בציפורני הרגליים, שם קיים כר פורה לשגשוג פטריה, אם כי לעיתים הפטרת תופיע גם בציפורני הידיים. הפטרת היא מחלה מדבקת, הנגרמת כתוצאה ממגע עם משטחים בהם קיים הזיהום.

פטרת הציפורניים מופיעה לרוב בשינוי צורה וצבע של ציפורני הרגליים או הידיים. לעיתים הציפורן אף עלולה להתרומם. הפטרת היא מחלה מדבקת. בהיעדר טיפול מהיר, עלולה הפטרת גם להתפשט מציפורן לציפורן ולהופיע גם בעור של כפות הרגליים.

בדרך כלל, הסובלים מפטרת ירגישו בקיום הבעיה בעיקר בקיץ, עונה במהלכה אנו נוטים ללכת עם נעליים פתוחות. לאור הטיפול הממושך יחסית לבעיה זו, רצוי להתחיל לטפל בפטרת דווקא בחורף, כדי להגיע מוכנים לקיץ.

כדי לאבחן פטרת, יש לבצע בדיקת תרבית בהנחיית רופא; אם מדובר בפטרת מקומית בציפורן אחת, יינתן לרוב טיפול מקומי (לק, תמיסה, משחה, ערכות במרשם רופא או ללא מרשם רופא - רובן מצריכות שיוף של הציפורן).

הטיפול בפטרת ציפורניים דורש התמדה ושימוש יומיומי. לכן, לנוחות השימוש יש חשיבות רבה. רוב התכשירים ללא מרשם רופא מצריכים מריחה פעם-פעמיים ביום ושיוף של הציפורן (למשל: מיקונייל ומיקוסן). בנוסף, קיים תכשיר הנקרא אמטריקס שגם אינו מצריך שיוף של הציפורן.

עם זאת, במקרים בהם הפטרת כבר התפשטה, יישקל על-ידי הרופא גם טיפול פומי (באמצעות כדורים), טיפול המצריך ביצוע בדיקות דם תקופתיות. לעיתים יחליט הרופא על טיפול משולב - טיפול מקומי יחד עם טיפול פומי (באמצעות כדורים). זאת, כדי ליצור שיפור ואפקטיביות מרבית. משך הטיפול בפטרת ציפורניים נמשך בדרך-כלל מספר חודשים לפחות. לכן, מומלץ להתחיל בטיפול כבר בעונת החורף.

 

חלק מהתכשירים לטיפול בפיגמנטציה מחייבים הימנעות מוחלטת מהשמש. צילום: שאטרסטוק

פיגמנטציה: כתמים בהירים, כתמים כהים

מלזמה היא למעשה בעיית פיגמנטציה. זו תופעה נפוצה ביותר, במיוחד בארצנו שטופת השמש. הכתמים עלולים להופיע בקרב בעלי נטייה גנטית לכך, בעיקר בקרב אנשים כהי עור. לצד זאת, יש גם השפעה הורמונלית. לכן, התופעה נפוצה בקרב הסובלים מבעיות בבלוטת התריס ובנשים בהריון. גם לתכשירים הורמונליים, אליהם נחשפת האשה במהלך חייה, יש השפעה על הופעת כתמים (כגון: גלולות למניעת הריון, טיפולי פריון, התקן תוך רחמי עם הורמונים וכו'). לעיתים יש גם תרופות מסוימות העלולות להחמיר את התופעה.

בראש ובראשונה, חשוב להקפיד על חשיפה מבוקרת לשמש. מבחינת טיפול, ניתן להשתמש בתכשירים שונים המיועדים להבהרה, מרביתם ניתנים במרשם רופא עור בקופת חולים. חשוב לציין שטיפולים אלה אסורים בהריון והנקה. כדאי לנצל את תקופת החורף לטיפול - ולא להמתין לקיץ, שבמהלכו קשה לעור להסתגל לטיפולים אלה, עקב החשיפה המוגברת לשמש. חלק מהתכשירים מחייבים הימנעות מוחלטת מהשמש.

לסיכום: עונת החורף, במהלכה אנו לבושים בבגדים ארוכים, היא הזדמנות מצוינת לטיפול בבעיות עור - המחייבות טיפול הנמשך מספר חודשים, במהלכו מומלץ שלא להיחשף לשמש.

ד"ר רון יניב הוא מומחה לרפואת עור ומין, בקופות החולים "מכבי" ו"מאוחדת".

באדיבות חברת פריגו.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום