חיות מחמד: מהו המזון המומלץ?

(0)
לדרג
תוכן מקודם

מזון יבש או רטוב? לתת שאריות אוכל ביתי או להימנע מכך? כיצד ניתן להבין כי סוג מזון מסוים אינו מתאים - ויש להחליפו? כך תעניקו לחברכם הטוב ביותר - כלב או חתול - תזונה בריאה ומתאימה, בשלבים השונים של חייו: מדריך מקיף

וטרינר ,מומחה לרפואת כלבים וחתולים
077-2313085 (מספר מקשר)

הזנת חיות הבית היא עניין פשוט למדי, עבור רוב הכלבים והחתולים: רובם יחיו טוב מאוד עם המזון המסחרי הקיים בחנויות לחיות המחמד. יהיה עליכם להתאים באופן בסיסי את המזון להעדפות הטעם של הכלב או החתול או למידת יכולתו לעכל את סוג האוכל בצורה מיטבית. במקרים מסוימים (גיל מאוד צעיר או מאוד מבוגר) - כאשר חיית המחמד מתמודדת עם מחלות שונות - יש צורך להתאים מזון מיוחד, שיתאים למצבים אלה.

מהו המזון המתאים לכלבכם/חתולכם באופן כללי?

בגיל צעיר רצוי לבחור מזון שמיועד לגורים. בדרך כלל, מזון גורים טוב לשימוש החל מסיום שלב היניקה, כאשר אפשר לעבור למזון רגיל - ועד גיל שנה. לאחר מכן, מגיל שנה ועד גיל 12, ניתן לתת מזון רגיל לחיה בוגרת.

מגיל 12 בערך, רצוי לעבור למזון המיועד לקשישים. הגילאים המדויקים תלויים בהמלצות יצרני המזון. יש יצרנים שהגדילו ופיתחו מזונות שונים עבור הגזעים השונים, גם בכלב וגם בחתול, אך אין וודאות שיש בכך צורך של ממש.

המזון  המסחרי מגיע בשתי צורות עיקריות - מזון יבש (בשקי אוכל) ומזון רטוב (בפחיות שימורים). על פי רוב, אפשר להסתפק במזון יבש. כלב או חתול שהתרגלו לצורה זו של הזנה יאכלו בדרך כלל בשמחה ובלי בעיות מיוחדות.

אין מניעה מיוחדת לתת גם את המזון הרטוב, הוא טעים יותר מהיבש, אך כדאי להיות קצת יותר זהירים עם ההזנה באמצעותו, מכיוון שלעיתים קרובות מזון רטוב יגרום לקשיים או להפרעות בעיכול. בנוסף, המזון הרטוב עשיר יותר בקלוריות ולכן עלול לתרום לעלייה במשקל.

לאחרונה נכנס לשימוש מזון טבעי - מזון טרי, שנעשה על ידי יצרנים עצמאיים, בהיקפים קטנים, על פי מרשמים מיוחדים. סוג מזון זה נמכר קפוא - ויש מי שיעדיפו אותו עבור חיית המחמד שלהם, אם כי אין מסקנות מוכחות לגבי היתרון של מזון זה, ביחס לסוגי מזון אחרים.

הפחתת מזון כתוצאה מבעיות השמנה. צילום: שאטרסטוק

באילו מצבים בריאותיים יש צורך להתאים לחיית המחמד מזון מסוג מיוחד?

המצב השכיח ביותר, בו נדרש שינוי באופן ההזנה הרגיל, הוא מצב בו החתול או הכלב סובלים מבעיית השמנה. במצבים כאלה, הנחשבים שכיחים מאוד בחיות בית, אפשר להפחית את כמות המזון שאתם נותנים ב-10%, בתקווה שתחנוני החיה לתוספת לא ישברו את ליבכם. אם בכך לא יהיה די, יהיה צורך לעבור בנוסף למזון מופחת קלוריות וכמובן להגביר פעילות גופנית.

דרישות תזונתיות נוספות קשורות במצבי מחלה שונים, כגון: אלרגיות, מחלות לב, מחלות כליה, בעיות מפרקים ועוד. ישנם מזונות רפואיים מיוחדים, מזונות גסטרו-אינטסטינליים, הניתנים בבחינת מעין תרופה במצבים בהם החיה סובלת מבעיות עיכול. מזון מסוג זה עשוי לעזור מאוד בחזרה למצב נורמלי ותקין - ואז אפשר לחזור למזון רגיל. כלומר, מדובר במזון לטווח קצר, לשם טיפול נקודתי בבעיה.

כשהכלב או החתול סובלים מאי ספיקת לב, אי ספיקת כליות, אי ספיקת כבד וכו' - מצבים בריאותיים שילוו אותם עד יומם האחרון - ישנם מזונות רפואיים המחליפים את המזון הרגיל ונועדו לשימוש למשך כל חייה של חיית המחמד. ניתן לרכוש את המזון הרפואי בדרך כלל במרפאות ולא בחנויות המזון הרגילות של חיות המחמד.

מה בנוגע ל"תוספות" לתפריט? חטיפים למיניהם או שאריות מהארוחות שלנו, בני האדם?

כדאי לנהוג בסוגי ה"תוספות" הללו בזהירות - ולא לתת תוספות בכלל.

יש לקחת בחשבון שיש כלבים קטנים, השוקלים 5-10 קילו, כשמינית ממשקל הגוף של אדם בוגר. מה שנראה לנו כשאריות יהיה עבורם ארוחה שלמה, שהשפעתה על המאזן הקלורי רבה ועלולה להוביל לעלייה במשקל ולבעיות עיכול.

רצוי בעיקר להיזהר ממאכלים חלבוניים, שומניים ומתובלים העלולים לגרום לבעיות עיכול קשות ולתוספת קלורית גדולה. בנוסף, קיימת רשימה של מאכלים העלולים להיות רעילים ומהם כדאי להימנע, כגון שוקולד, בעיקר מריר או עשיר בקקאו, העלול לפגוע בפעולת הלב אצל הכלב. בנוסף, בצל, שום, אבוקדו וענבים – גם הם אסורים לכלבים.

באופן כללי, לא כל מה שמותר לאדם לאכול - נכון גם לגבי כלבים וחתולים. על כל אדם שמגדל חיית מחמד לברר מהם המאכלים האסורים - ולהקפיד להימנע מהם.

אזהרה חשובה נוספת היא מפני אכילה או כרסום של עצמות, העלולות להיתקע בוושט או בחלק אחר במערכת העיכול, לגרום לחסימות ולמגוון בעיות. לכן, כדאי מאוד להימנע גם ממנהג נפוץ זה.

האם במצבי שגרה כדאי להמשיך לאורך זמן עם סוג מזון קבוע או שעדיף לגוון בין סוגי מזון שונים?

גם אם הכלב או החתול נהנים מהמזון הנוכחי שלהם, כדאי להחליף את סוג המזון, אחת למספר חודשים או אחת למספר שקים, מכיוון שלעיתים - בחלק מסוגי המזונות - עלולים להיות חסרים מרכיבים חיוניים לבריאות חיית המחמד. מחסור ממושך ברכיבים אלה עלול לגרום לבעיה.

חתולים עלולים להיות "אדוקים" מאוד ביחסם למזון מסוים - ויסרבו לאכול משהו אחר. הדרך המומלצת לביצוע המעבר לסוג מזון חדש (גם בכלבים וגם בחתולים) היא הדרגתיות, על פני כשבועיים. כלומר: כשבועיים לפני שנגמר שק המזון הנוכחי, יש להתחיל להכניס את המזון החדש. אפשר להתחיל מכ-20% מזון חדש (וכמובן: 80% ישן); וכל יומיים-שלושה לעלות ב-20% נוספים את שיעור המזון החדש, עד להשלמת המעבר.

ייתכן שהמזון לא יהיה לטעמם של הכלב או החתול. צילום: שאטרסטוק

כיצד ניתן לזהות כי מזון חדש אינו מתאים?

ישנן שתי דרכים, בהן המזון החדש עשוי להיות בלתי מתאים: ייתכן שהמזון לא יהיה לטעמם של הכלב או החתול; וייתכן כי הכלב או החתול יאהבו את הטעם, אך יסבלו מבעיות בעיכול של מזון מסוג זה. ניתן לראות את העדפת הטעם באופן מיידי, כשהכלב או החתול מהססים או מסרבים לאכול. בעיות בעיכול מתבטאות בגזים, שלשולים והקאות.

רוב הכלבים והחתולים הם בעלי תאבון טוב ויאכלו כמעט כל סוג מזון שיקבלו, אך עבור המפונקים או הבררניים, נועד המעבר ההדרגתי בין הסוגים. אם אחרי המעבר ההדרגתי, הכלב או החתול עדיין מסרבים לאכול את המזון החדש, נראה כי המזון החדש אינו לטעמם. אם תופעות כמו גזים, שלשולים, הקאות או שינויים ביציאות - אינן חולפות מעצמן כעבור שבוע עד עשרה ימים, גם כאן מדובר באותה מסקנה. במצבים אלה, יש להתאים לחיית המחמד סוג מזון חדש.

מה גורם לחתולים וכלבים לאכול "שטויות"?

אכילת גופים זרים - חפצים מפלסטיק, שקיות ניילון, חוטים וכו' היא תופעה מוכרת, במיוחד בכלבים צעירים אבל גם בחתולים, ויש צורך בהתמודדות חינוכית עם נטייה זו.

בליעת הגופים הזרים ואכילת ה"שטויות" נובעת בעיקר מסקרנות ילדותית או אפילו שעמום, כאשר אצל החתול, מתווספת לעניין גם החד-כיווניות של הזיזים אשר על לשונו - הגורמת לכך שאם עצם כלשהו נכנס לפה של החתול, קשה לחתול מאוד לפלוט אותו החוצה, גם אם אינו מעוניין לאכול אותו. הבעיה קיימת בעיקר בבליעה של חוטים שחתולים נמשכים לשחק איתם ולבלוע אותם, מה שעלול לגרום לצרות גדולות מאוד במערכת העיכול, דבר שקרוב לודאי יצריך ניתוח מסובך עם סכנה משמעותית לחיי החתול.

לסיכום: שגרת ההזנה של חתולים וכלבים די פשוטה. לרוב, השגרה מורכבת ממזון יבש, אותו ניתן להתאים לגיל של הכלב או החתול. כל מספר חודשים, כדאי לשנות את סוג המזון, לבצע את ההחלפה בהדרגה - ולשים לב לתופעות סביב החלפת המזון. אם התופעות אינן חולפות עד עשרה ימים לאחר החלפת המזון, מדובר בסוג מזון בלתי מתאים.

חשוב לדעת מאילו סוגי מאכלים להתרחק. במקרים בהם מתפתחת מחלה או בעיה בריאותית, יש להחליף את סוג המזון - למזון מותאם לבעיה, ממנה סובלת חיית המחמד.

ד"ר רמי תמיר הוא וטרינר, בוגר בית הספר לרפואה וטרינרית של האוניברסיטה העברית, מנהל מרפאה וטרינרית בתל אביב.

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום