לא עוד צנתור רגיל

(0)
לדרג

צוות היחידה לצנתורים במכון הלב שבמרכז הרפואי הלל יפה, ביצע במהלך השבוע האחרון צנתור לב בשיטה הפוכה (רטרוגרדית), על מנת לפתוח חסימה מלאה באחד מעורקי הלב של בחור בן 47. הצנתור המורכב בוצע בהצלחה, והמטופל כבר שוחרר לביתו במצב טוב

מאת: מערכת zap doctors

במהלך השבוע האחרון התקיים לראשונה במרכז הרפואי הלל יפה, צנתור בשיטה ה"רטרוגרדית" (הפוכה), הדורשת מיומנות גבוהה ושילוב של מספר טכניקות. הצנתור המורכב בוצע לאחר שזוהדי אבו נדא בן ה-47, הגיע לחדר המיון בהלל יפה עם כאבים עזים בחזה. אבו נדא כבר עבר אירוע לב, שבעקבותיו לבו מתפקד באופן מופחת. הוא הובהל ישירות לחדר הצנתורים שם התגלתה חסימה מלאה בעורק ימני דומיננטי.

לאחר מספר ניסיונות לפתוח את החסימה באופן המקובל, החליטו צוות המצנתרים, ד"ר אהרון פרימרמן, מנהל יחידת הצנתורים וד"ר ראמי אבו פנה, אשר חזר לאחרונה מהשתלמות בנושא, לנסות טכניקה אחרת. השניים החליטו לבצע את הפעולה בגישה הפוכה מהמקובל ולהיכנס "מהדלת האחורית", כלומר - להגיע בצורה הפוכה לעורק הימני החסום, דרך העורק השמאלי הפתוח. מדובר בשיטה פורצת דרך שעשויה למנוע את הצורך בניתוח מעקפים, ומעטים בעולם מוכשרים לבצעה, לאור המורכבות והמיומנות הרבה הנדרשת לביצועה.

הגישה המקובלת כיום, במקרים בהם ישנה היצרות או חסימה בעורק של הלב, היא להגיע לסתימה דרך אותו העורק בו קיימת החסימה ולשחררה על ידי בלון ו/או הצבת סטנט. במקרים מורכבים, בהם ישנה חסימה של 100%, שיטה זו לא תמיד עובדת ולכן המטופל מופנה לניתוח מעקפים. בשל מצבו הבריאותי של אבו נדא הוחלט שלא לקחת סיכון ולהימנע מניתוח שכזה.

הצנתור המורכב בוצע בהצלחה, והמטופל כבר שוחרר לביתו במצב טוב.

מימין: ד"ר ראמי אבו פנה, המטופל זוהדי אבו נדא, פרופ' שמחה מייזל ועמאש מוראד, ראש מועצת ג'סר א-זרקא. צילום: באדיבות משרד הדוברת

ד"ר אבו פנה ציין כי: "מדובר במקרה קשה של בחור צעיר עם חסימה מורכבת מאוד, לצד מחלות רקע ותפקוד לב ירוד. ראינו כי ישנה חסימה כרונית מלאה ולאחר מספר ניסיונות כושלים לפתוח אותה, נאלצנו לנקוט בשיטה הרטרוגרדית, דהיינו, נכנסנו דרך העורק הפתוח מהצד הנגדי אשר מזין בעזרת עורקיקים קטנים את העורק החסום. כך הצלחנו לפתוח את החסימה בצורה טובה בדרך עקיפה".

ד"ר פרימרמן הוסיף: "ידענו כי לא נוכל לקחת את הסיכון שהמטופל יעבור ניתוח מעקפים, לאור מצבו הבריאותי המורכב, ולכן ניסינו כל שביכולתנו לשחרר את החסימה".

פרופ' אריאל רוגין, מנהל מכון הלב, הוסיף כי: "זו אכן שיטה ייחודית שמעטים בארץ ובעולם יודעים לבצעה. במסגרת הרחבת מכון הלב, אנו נוסיף עוד חדר צנתור ונבצע צנתורים מורכבים אשר יתנו מענה למטופלים הסובלים מחסימות כרוניות מורכבות".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום