יוזמה חדשה: תוכנית מצוינות רפואית

(0)
לדרג

תוכנית "מרו"ם" (מצוינות, רפואה ומחקר) היא תוכנית מנטורינג חדשה שנפתחה בביה"ח מאיר, המאתרת סטאז'רים מצטיינים ומכשירה אותם להוביל את עתיד הרפואה. צרכנות רפואית

מאת: יערית טרבלסי, מערכת zap doctors

מקצוע הרפואה הוא מהמקצועות החשובים ביותר שקיימים, ומבחינות רבות גם מהמורכבים שבהם. כדי להיות רופא יש לעבור מסלול מקצועי ארוך ומרובה צמתי החלטה – מסלול שמתחיל בלימודים אקדמאיים, אך ממש לא מסתיים שם, שכן בתום הלימודים נדרשים הרופאים לעבור תקופת סטאז', לאחריה תקופת התמחות ורק אח"כ הם הופכים לרופאים מומחים.

במהלך הדרך נדרשים הרופאים לשפר את המיומנויות המקצועיות שלהם, לרכוש ידע, לקבל לא מעט החלטות מקצועיות ולהתמודד בכל יום עם חוויות רגשיות ועם דילמות אנושיות ואתיות. לא פשוט, בטח לא עבור רופא צעיר בתחילת דרכו.

 רופאים ומנטורים במרו"ם. צילום: רמי זרנגר

לזהות ולהכשיר את דור העתיד של הרפואה

המרכז הרפואי 'מאיר' שבכפר סבא הוא אחד מבתי החולים המבוקשים ביותר לסטאז', ובכל שנה מצטרפים אליו כשבעים סטאז'רים חדשים.

כעת, החליטו בהנהלת ביה"ח ללכת צעד אחד קדימה ויזמו את "תוכנית מרו"ם – מצוינות, רפואה ומחקר" - תוכנית מנטורינג ייעודית ומקיפה לסטאז'רים מצטיינים, שתכלול התייחסות לפן המקצועי, הקליני, המחקרי והמנטלי.

"תקופת הסטאז' היא התקופה המשמעותית ביותר בחייו של כל רופא", אומר ד"ר ארז ברנבוים, סגן מנהל המרכז הרפואי 'מאיר' ומנהל תוכנית 'מרו"ם'. "זוהי התקופה שבמהלכה עושים הרופאים הצעירים את צעדיהם הראשונים 'בעולם האמיתי' ונחשפים לראשונה ללא מעט דילמות ואתגרים מקצועיים ורגשיים. באמצעות תוכנית מרו"ם יזכו הסטאז'רים לקבל הכשרה נוספת וליווי לאורך הדרך, כשהמטרה היא להפוך אותם לרופאים טובים יותר ולאפשר להם להשתלב בהובלת העשייה המחקרית והקלינית ובתפקידי ניהול עתידיים של בית החולים".

מהי תוכנית מרו"ם?

תוכנית מרו"ם שמנוהלת בפועל ע"י ד"ר גיא טופז, היא תוכנית מנטורינג שכל מחזור בה אורך כתשעה חודשים, שבמהלכם עוברים הסטאז'רים תהליך הכשרה וליווי במספר תחומים במקביל:

ליווי מקצועי אישי - תמיכה והכוונה בכל הנוגע להתלבטויות הקשורות למקצוע: שאלות בנוגע לתחומי ההתמחות ולעתיד המקצועי, שאלות בנוגע להתמודדות עם סיטואציות שונות, סיוע והכוונה בפתירת דילמות רפואיות וכדומה. הליווי האישי כולל פגישות אישיות של כל סטאז'ר עם המנטור שלו, בתכיפות משתנה.

הכשרה קלינית - במהלך התוכנית עוברים הסטאז'רים הכשרות קליניות שונות, מאזינים להרצאות ועוברים סדנאות בתחומים קליניים שונים. אחת לחודש מתלווה כל אחד מהסטאז'רים לרופא בכיר בביה"ח, כגון מנהל טיפול נמרץ לב, מנהל טיפול נמרץ נשימתי, מומחה בעור וכו'. "הימים הקליניים האלה חושפים את הסטאז'רים לתחומים חדשים ומאפשרים להם לחוות את המקצוע הלכה למעשה וללמוד מהטובים ביותר בתחום", מדגיש ד"ר טופז.

פיתוח עבודות מחקר – במסגרת התוכנית כל סטאז'ר נדרש לבצע עבודת מחקר, כשהוא מתלווה לאחד מהפרופסורים המובילים של ביה"ח. לדברי ד"ר ברנבוים: "אחד מהתחומים המשמעותיים בעבודתו של רופא הוא ביצוע מחקר והתוכנית שלנו מכשירה אותם בצורה פרקטית גם בתחום המדע".

הכשרה מנטאלית – בנוסף לפן המקצועי והמחקרי, התוכנית שמה דגש גם על הפן המנטלי ובמסגרתה זוכים הסטאז'רים גם להרצאות וימי עיון בתחומים פארה-רפואיים וחשובים לא פחות, כמו התמודדות עם המוות, רפואה מגדרית וכו'.

 כדי להיות רופא יש לעבור מסלול מקצועי ארוך ומרובה צמתי החלטה. צילום: שאטרסטוק

מעגל של מצוינות

בשונה מתוכניות דומות המוצעות בבתי חולים אחרים ברחבי הארץ, ייחודה העיקרי של תוכנית מרו"ם הוא בכך שהמנטורים המלווים את הסטאז'רים הם רופאים מתמחים ומצטיינים שעובדים גם הם בביה"ח.

לטובת כל מחזור של התוכנית, נבחרים בקפידה 12 רופאים מתמחים ותיקים ומצטיינים. המתמחים עוברים הכשרה מיוחדת ולאחריה הם הופכים למנטורים של הסטאז'רים. "הבחירה במתמחים מצטיינים לשמש כמנטורים עבור הסטאז'רים היא בחירה כמעט טבעית", מסביר ד"ר טופז. "חווית הסטאז' שעברו המתמחים בביה"ח שלנו עדיין טרייה אצלם ולכן הם יוכלו להזדהות יותר עם הדילמות העומדות בפני הסטאז'רים ולהנחות אותם בצורה הטובה יותר".

ד"ר ברנבוים מסכם ואומר כי: "אל בית החולים שלנו מגיעים המון רופאים צעירים חכמים, מקצועיים, מוכשרים, עם מוטיבציה רבה ולב ענק. ההעצמה שלהם תתרום גם להם ברמה האישית, גם לבית החולים, אבל לא פחות מכך לתחום הרפואה בכלל".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום