בדיקות הדמיה: פענוח מהיר - מציל חיים

(2)
לדרג
תוכן מקודם

אתם מרגישים לא טוב, הרופא נתן לכם הפנייה ל-CT - וקיבלתם תור ברפואה הציבורית לעוד חודשיים? העיכוב עלול לסכן את חייכם! מכון "ספקטרום הדמיה" מאפשר ביצוע בדיקות הדמיה מידיות ופענוח תוך 48 שעות. צרכנות רפואית

מכון רפואי
077-2313179 (מספר מקשר)

בדיקות הדמיה הן כלי חשוב לאבחון מחלות ולקבלת תמונה רחבה ומדויקת, לפני קבלת החלטה על טיפול. פענוח נכון ומהיר של הבדיקה עשוי להקל משמעותית על סבלו של החולה ולהגדיל את סיכויי ההחלמה. בחלק מהמקרים, פענוח מהיר אף עשוי להציל חיים!

מהן בדיקות הדמיה? מהן בדיקות ההדמיה השכיחות?

בדיקות ההדמיה השונות מאפשרות לצוות הרפואי לראות מה קורה באיברי הגוף הפנימיים. שלושת בדיקות ההדמיה העיקריות הן:

  • צילום רנטגן - באמצעותו ניתן לראות את השלד, הגולגולת החיצונית והעצמות.
  • בדיקת CT - סריקה ממוחשבת, שבמהלכה "פורסים" את האזור הרצוי לחתכים של עד 0.5 מ"מ ומקבלים תמונה של המצב ברקמות הפנימיות של הגוף. לעיתים, משתמשים גם בחומר ניגוד, המאפשר לזהות פתולוגיות נוספות (כגון: עיוותים בכלי הדם או מפרצות).
  • MRI - סריקה ממוחשבת מקיפה יותר, שבאמצעותה ניתן לקבל תמונה מפורטת מאוד של האזור הרצוי.

ניתן לבצע את בדיקות ההדמיה בכל אזור בגוף והן משמשות לאבחון בכל תחומי הרפואה.

 הבדיקות משמשות גם לצורך בחינת אפשרויות הטיפול. צילום: שאטרסטוק

כך, למשל: במקרים שבהם המטופל מתלונן על כאבי ראש, ניתן יהיה לזהות בבדיקת CT האם המקור לכאבים הוא דימום במוח, גידול או מפרצת; במקרים שבהם המטופל מתלונן על כאבי בטן חזקים, ניתן יהיה לזהות בבדיקת CT האם הסיבה לכך היא אפנדיציט, אבנים בכליות, או חסימות; במקרים שבהם המטופל סובל מקוצר נשימה, בדיקת CT תאפשר לדעת האם מדובר בתסחיף ריאתי, דלקת ריאות או ממצא אחר וכו'.

בנוסף לשימוש בבדיקות הדמיה לצורך אבחון, הבדיקות משמשות גם לצורך בחינת אפשרויות הטיפול ו/או מעקב אחר התפתחות מחלות או השפעת טיפולים כימותרפיים.

מדוע פענוח מהיר ומדויק של בדיקות הדמיה כה חשוב?

במהלך בדיקת ההדמיה, מתקבלות תמונות ממוחשבות תלת ממדיות של האזור הרצוי. הרדיולוג (רופא בעל התמחות ברנטגן) שמקבל את התמונות, מסכם את הממצאים שנראים בהן; ובהתאם - כותב את מסקנותיו והמלצותיו לגבי המשך האבחון/ הטיפול.

מכיוון שהרופאים המטפלים ממתינים לתוצאות הפענוח, כדי להחליט לגבי אופן הטיפול הדרוש, יש חשיבות רבה הן לאיכות ודיוק הפענוח; והן למשך הזמן, עד שהפענוח מגיע חזרה לרופא.

החשיבות של הפענוח משמעותית אף יותר כאשר מדובר במקרים רפואיים שדחיית הטיפול בהם עלולה לגרום לנזק בלתי הפיך ואף לסכן חיים. כך, לדוגמה: מקרים שבהם בפענוח של בדיקת ה-CT התגלה גוש בצוואר, שמעלה חשד לגידול סרטני. במקרה כזה, אם המטופל לא יופנה במהירות לבצע ביופסיה והממצא אכן סרטני - עלול להיגרם לו נזק בלתי הפיך.

מהו משך הזמן הדרוש לפענוח?

באופן עקרוני, משך הזמן הדרוש לפענוח יסודי וטוב של בדיקת הדמיה הוא כ-48 שעות. עם זאת, בפועל, משך הזמן נע בין שבועיים לשלושה.

הסיבה לכך נעוצה בעובדה שבדיקות ההדמיה (ובפרט בדיקות ה-CT) הפכו בשנים האחרונות לשכיחות מאוד - והן מהוות בדיקה בסיסית וראשונית, כמעט בכל המקרים. באופן טבעי, הביקוש הגדל לבדיקת ה-CT הגביר את העומס על מכוני ההדמיה השונים. העלייה בביקוש לבדיקות, בשילוב עם מצוקת הרדיולוגים שקיימת בישראל - גורמת לכך שנוצר לחץ גדול מאוד, המוביל להמתנה ארוכה (עד לבדיקה) ולמשך פענוח ארוך יותר (לאחר הבדיקה).

משך ההמתנה הממוצע, נכון להיום, עומד על כ-3 חודשים (חודשיים המתנה בתור לבדיקה; וחודש נוסף - בהמתנה לקבלת תוצאות הפענוח). ההמתנה דוחה את מתן הטיפול, מאריכה את סבלו של החולה ואף עלולה לסכן חיים.

לקבל את תוצאות הפיענוח בתוך 48 שעות. צילום: שאטרסטוק

פענוח תוך 48 שעות

כדי להימנע מההמתנה הארוכה לבדיקות ההדמיה ולקבלת הפענוח, ניתן כיום לבצע את הבדיקה באופן מיידי במכון "ספקטרום" ולקבל את תוצאות הפענוח כבר לאחר 48 שעות.

בנוסף,חברת ספקטרום הדמיה מפעילה מכון לרפואה גרעינית במתחם הסינמה סיטי שבירושלים.

המחלקה לרפואה גרעינית (איזוטופים) של מכון ספקטרום מנוהלת ע"י ד"ר דניאל היין - המנהל לשעבר של מכון האיזוטופים בבית החולים שערי צדק; ובה מבוצעים מיפויים (פענוחים) של בדיקות הדמיה שונות, לרבות מיפויי כליות, מיפויי עצמות, מיפויי לב וכו'.

הפענוחים מבוצעים ע"י קרדיולוגים מומחים ברפואה גרעינית מכיוון שהמכון אינו כפוף לבי"ח מסוים, הבדיקות מתבצעות באופן מיידי והפענוח מתקבל לאחר 48 שעות בלבד.

בנוסף, העובדה שכל הרופאים במכון עובדים גם בבתי חולים, מאפשרת למכון להיות בקשר ישיר עם הרופאים המטפלים. במקרה הצורך, ניתן אף להתריע בפני הרופאים המטפלים על ממצאים חריגים, הדורשים התייחסות בהולה.

מכון "ספקטרום הדמיה" מתמחה במתן שרותי הדמיה כגון CT ורפואה גרעינית. 

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

    רוצה לדרג?
    זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

    עוד בתחום