בדיקת שדה ראייה: להסתכל למחלה בעיניים

(37)
לדרג

הראייה כבר לא "כמו פעם"? רואים "כתמים עיוורים"? מספר מחלות עלולות לגרום לפגיעה בשדה הראייה - ואבחון מוקדם עשוי לסייע במניעת התדרדרות הראייה. אל דאגה: מדובר בבדיקה קלה ובלתי פולשנית

מאת: ד"ר חנין ג'באלי-חביב

בדיקת שדה ראייה (Visual Field Test) היא בדיקת עיניים ייעודית, לאיתור אזורים חסרים בשדה הראייה, הנראים לנבדק כמו כתמים כהים, "כתמים עיוורים", או כהפרעה בראייה שקשה למטופל להגדיר אותה. בדיקה זו היא אחת מבדיקות העיניים המסייעות באבחון מחלות עיניים, העלולות לגרום לחסרים בשדה הראייה של עין אחת או שתי העיניים. הבדיקה מאפשרת לבצע הערכה של קצב התקדמות מחלת העיניים.

למעשה, הבדיקה מהווה אינדיקציה של יכולת הראייה ההיקפית של הנבדק, בזמן שהוא מסתכל על אובייקט מסוים. כלומר: כאשר אנחנו מסתכלים לעבר האובייקט, תגלה הבדיקה את היכולת שלנו לזהות מה מתרחש גם מסביב לאובייקט, מכל צדדיו.

הבדיקה מהווה אינדיקציה של יכולת הראייה ההיקפית של הנבדק. צילום: שאטרסטוק

מהן המחלות הקשורות בפגיעה בשדה הראייה?

ישנן בעיות ומחלות עיניים רבות ומגוונות, העשויות להתבטא בפגיעה בשדה הראייה. במאמר זה, נסקור את המצבים הנפוצים יותר.

 

מחלות הקשורות בעצב הראייה, כגון:

 

גלאוקומה (ברקית) - מאופיינת בתהליך פרוגרסיבי של תמותת תאי גנגליון ועל כן איבוד סיבי עצב הראייה, בשל לחץ תוך-עיני גבוה. כתוצאה מכך, נגרם צמצום הדרגתי של שדה הראייה.

AION - אוטם (חסימה בזרימת הדם) של ראש עצב הראייה - פגיעה פתאומית באספקת דם לעצב הראייה, הגורמת לאיבוד פתאומי של מחצית שדה הראייה (על פי רוב, שדה הראייה התחתון; במקרים פחות שכיחים, מתקיימת פגיעה בשדה הראייה העליון או פגיעה נרחבת בשדה עליון ותחתון).

דלקות בעצב הראייה (מסוגים שונים) - עלולות להתבטא באובדן שדה הראייה, בדרגות שונות.

גידול מוחי - לוחץ על עצב הראייה או מסלולי הראייה התוך-מוחיים; הגידול עלול להשפיע על שדה הראייה.

פגיעה מוחית (מכל סיבה שהיא) - באזורים האחראיים לראייה - עלולה להתבטא בפגם דו-צדדי בשדה הראייה.

בעיות רשתית, העלולות לפגוע בשדה הראייה, כגון: 

מחלות רשתית הפוגעות בהיקף שדה הראייה, בעיקר מחלות רשתית ניווניות תורשתיות, כגון: רטיניטיס פיגמנטוזה, Cone Rod Dystrophies.

מחלות רשתית הפוגעות במרכז הרשתית (מקולה) וגורמות לירידה בחדות הראייה - גורמות גם לפגם במרכז שדה הראייה. הראייה ההיקפית נותרת תקינה באופן יחסי.

קיימות מחלות רשתית רבות, הפוגעות במקולה (חלק מרכזי של הרשתית) ועל כן לפגם במרכז שדה הראייה. מחלה יחסית שכיחה היא ניוון רשתית הקשור בגיל (AMD Age-related Macular; ניוון מקולרי תלוי גיל: נמ"ג). כמו כן, ייתכנו מחלות רשתית תורשתיות הפוגעות במרכז הרשתית. כך, למשל: מחלת בסט (Best Disease), ומחלת Stargardt שפוגעת גם במרכז וגם בהיקף.

מחלות הקשורות בעפעפיים: במטופלים הסובלים מצניחת עפעפיים החלק העליון של שדה הראייה מוסתר באופן מכני ע"י העפעף הצנוח, ואם נבצע להם שדה ראייה ללא הרמת העפעף נראה פגם בשדה ראייה עליון. לכן, במקרים אלה (צניחת עפעפיים) - החולה יטה את ראשו כלפי מעלה, בניסיון לפצות על אובדן שדה הראייה.

כיצד מבוצעת בדיקת שדה ראייה?

הבדיקה אינה פולשנית והיא מבוצעת על ידי טכנאי/ת במסגרת מכון עיניים. בדיקת שדה ראייה מבוצעת לכל עין בנפרד. הנבדק מתבקש בכל פעם לכסות עין אחת. הבדיקה נמשכת 5-10 דקות לכל עין (משך הבדיקה תלוי בתוכן הבדיקה ובמטופל).

כיום, בדרך כלל, מבצעים בדיקת שדה ראייה בשיטה הממוחשבת ("Humphrey") - הבדיקה מבוצעת כאשר הנבדק יושב מול מסך בצורת חצי עיגול לבן ומסתכל אל נקודה שחורה במרכז המסך. המכשיר הממוחשב מראה לו הבזקי אור, בכל פעם מנקודה אחרת. הנבדק מתבקש בכל פעם שהוא מבחין בהבזק האור, ללחוץ על הלחצן בו הוא אוחז לאורך כל הבדיקה. בסיום הבדיקה, מדפיסים תרשים ממוחשב.

ניתן לבצע את הבדיקה גם בשיטה ידנית: הבודק יושב מול הנבדק ומבקש ממנו להסתכל על האף שלו (של הבודק); במהלך הסתכלות ישרה אל אפו, הבודק מראה לנבדק מצדדים שונים מספר אצבעות (בכל פעם מספר אצבעות שונה). הבודק מבקש מהנבדק לציין בכמה אצבעות הוא מבחין, בכל רבע משדה הראייה.

בדיקה שדה ראייה ידנית מסוג נוסף מבוצעת מול מסך שחור (Tangent Screen): הנבדק יושב במרחק מסוים מהמסך ומסתכל למרכז המסך המסומן; הבודק מראה לנבדק עיגולים בגדלים ובצבעים שונים, בכל שדה הראייה. הבודק רושם באילו אזורים הנבדק מבחין או אינו מבחין. התוצאה משורטטת על טופס ייעודי.


מהן ההוראות לקראת הבדיקה?

חשוב לדעת כי הבדיקה דורשת רמת ריכוז גבוהה ושיתוף פעולה. לכן, כדי שהתוצאות תהיינה מהימנות, מומלץ להגיע לבדיקה בשעות בהן הנבדק מרגיש נוח, לאחר שישן היטב בלילה. על הנבדק להקפיד להגיע לבדיקה כאשר הוא אינו ישנוני ואינו רעב. אין צורך להגיע עם מלווה, מאחר שהבדיקה מבוצעת ללא הרחבת אישונים.

כיום, בדרך כלל, מבצעים בדיקת שדה ראייה בשיטה הממוחשבת. צילום: שאטרסטוק

כיצד מפוענחות תוצאות הבדיקה?

בתום הבדיקה, התוצאות מודפסות באמצעות המחשב ונשלחות לפענוח על ידי רופא עיניים מומחה. בפענוח הבדיקה מציינים בתחילה את רמת אמינות הבדיקה ועד כמה ניתן לסמוך על תוצאותיה. בהמשך, מציינים את מיקום הפגם בשדה הראייה. חשוב מאד לבצע התאמה קלינית, בין תוצאות בדיקת שדה הראייה לבין בדיקת העיניים שנערכת למטופל.

לסיכום: בדיקת שדה ראייה נועדה לזהות פגמים בשדה הראייה, הנראים לנבדק כמו כתמים חסרים או הפרעה לא ספציפית בראייה. ישנם גורמים שונים העלולים לגרום לפגם בשדה הראייה. בין הגורמים: מחלות של עצב הראייה, מחלות רשתית, פגיעה מוחית, צניחת עפעפיים ועוד. מאחר שתוצאות בדיקת שדה הראייה מבוססות על תשובות הנבדק, נדרשת רמת ריכוז וערנות גבוהה. לכן, חשוב להגיע לבדיקה ערניים ושבעים.

ד"ר חנין ג'באלי-חביב היא מומחית ברפואת עיניים ובנוירואופתלמולוגיה; מנהלת יחידת העיניים במרכז הרפואי ע"ש פדה, פוריה.

סייעה בהכנת הכתבה: שירלי שני, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום