השתלה בזאלית ביום אחד: כל היתרונות

(1)
לדרג
תוכן מקודם

זקוקים להשתלת שיניים, אבל סובלים מחוסר עצם? אתם כבר לא צריכים לעבור טיפולים ממושכים ויקרים, כדי לעבות את העצם לפני שתגיעו לתהליך ההשתלה. נעים להכיר: השתלה בזאלית תשלח אתכם הביתה עם שיניים חדשות, ביום אחד בלבד

טיפולי שיניים
077-2313110 (מספר מקשר)

עצם הלסת, הבסיס עליו נמצאות השיניים שלנו, בנויה משתי עצמות שונות: העצם האלבאולרית, בה נאחזות השיניים; והעצם הבזאלית, עצם הבסיס שהיא חלק ממבנה הגולגולת.

כאשר עולה צורך בהשתלת שיניים, השיטה הקלאסית מבוצעת על ידי שתלי בורג אשר מוחדרים אל העצם האלבאולרית. עם זאת, מטבעה נוטה העצם האלבאולרית להיספג ולסגת עם הזמן, ממגוון סיבות כגון: עישון, הגיינה גרועה, גיל, סוכרת, אוסטיאופורוזיס, הריון ועוד.

כאשר חלק מהשיניים חסרות, הנסיגה של העצם האלבאולרית הופכת מהירה עוד יותר - ולכן מטופלים רבים המעוניינים בהשתלת שיניים, נענו בעבר בסירוב, מכיוון שסבלו מחוסר עצם גדול, מכדי להצליח להחזיק את השתלים.

במצבים כאלה, הופנו אותם מטופלים להתאמת שיניים תותבות או לטיפולים ממושכים ויקרים כגון: עיבוי עצם, השתלת עצם או הרמת סינוס, אשר דחו את תחילת תהליך ההשתלה בחודשים רבים ומשמעותיים, והוסיפו כאבים וטראומה למטופלים.

שיטת ההשתלה הבזאלית משתמשת בעצם הבזאלית, כך שגם אם יש חוסר עצם, הדבר כלל אינו מפריע לטיפול, והמטופל יוצא עם שיניים זמניות כבר באותו היום.

מהי השתלה בזאלית וכיצד היא מתבצעת?

השתלה בזאלית משתמשת בשתלים, אותם מחבר רופא השיניים ישירות אל העצם הבזאלית, עצם חזקה ויציבה, שפגעי הגיל ומאורעות החיים לא נותנים בה את אותותיהם.

ההשתלה מתבצעת בהרדמה מקומית רגילה כמו בטיפולי שיניים אחרים, ובמהלכה מחוברים מספר שתלים לנקודות שונות של הלסת, כדי לחלק את העומס. ההשתלה הבזאלית אינה מתאימה למחסור בשן אחת או שתיים, אלא ללסת שלמה, חצי לסת, או מספר שיניים חסרות בצד אחד של הפה.

משך ההשתלה - עד שעה וחצי ללסת. מהלך ההשתלה כולל עקירה של השיניים הדרושות, ניקוי דלקות (אם יש דלקות), השתלה של השתלים והדבקת שיניים זמניות.

המטופל ישוחרר בתום התהליך לביתו. המטרה היא לתת לחניכיים לנוח מהטראומה של הטיפול ולהחלים. לאחר כשבועיים-שלושה יתבצע השלב השני והאחרון של הטיפול: הרכבת השיניים הקבועות, שהוכנו על פי מדידות שנעשו למטופל אחרי הטיפול.

השיניים עשויות משילוב של חרסינה ומתכת או אקריל ומתכת, על פי מבנה הלסת וסגר הלסת של כל מטופל. שיטת הקיבוע של השיניים אל העצם הבזאלית, החזקה והיציבה, מבטיחה תוצאות המחזיקות מעמד לאורך זמן רב, במינימום כאבים, טראומה וזמן.

לקיחת מידות של פיו ושיניו של המטופל. צילום: שאטרסטוק

באילו סוגי שתלים משתמשים בהשתלה בזאלית?

בניגוד לשתלים המשמשים להשתלה רגילה בעצם האלבאולרית ובנויים משני חלקים - השתלים הבזאלים בנויים מיחידה אחת, ולכן גם מתאפשר הטיפול הקצר והמהיר בשיטת ההשתלה הנסקרת במאמר זה.

השתלים "BCS" ו- "KOS" , נקראים שתלים בזאלים, שתלים אלו מוחדרים אל תוך העצם הבזאלית בקלילות ויכולים להיות בהטיה בכל זווית, תוך כדי כוונון המבנה שלהם נגד כיוון השתל, כך שהמבנה שלהם יהיה ישיר וקל לשיקום הפה למטופל.

מהן ההכנות הנעשות לקראת השתלה בזאלית?

ההכנות לקראת השתלה בזאלית כוללות לקיחת מידות של פיו ושיניו של המטופל, כדי להכין מראש את השיניים הזמניות ולאחריהן את השיניים הקבועות. גם צילום CT של הפה והשיניים ייעשה לקראת ההשתלה. יומיים לפני ההשתלה, יינתן טיפול אנטיביוטי, כמו לקראת כל פרוצדורה של השתלת שיניים.

האם יש צורך בהתנהלות מיוחדת לאחר ההשתלה?

ההתאוששות מן ההשתלה, כמו בכל הליך שמייצר כאב וטראומה בחניכיים, מערבת בדרך כלל כאבים, לעתים נפיחויות קלות - אך הנפיחויות יפחתו תוך זמן קצר. כבר עם השיניים הזמניות ניתן להתנהג כרגיל, אין חשש שיפלו או יישלפו. ניתן לאכול איתן, לצאת מהבית ולנהוג כרגיל. על אחת כמה וכמה כאשר מורכבות שיני הקבע.

כמו כל השתלה של שתלים בשיניים, גם ההשתלה הבזאלית מחייבת שמירה קפדנית על היגיינה, מסיום התהליך ואילך. על המטופל להגיע כל שלושה או ארבעה חודשים למרפאת השיניים, לביקורת שגרתית הכוללת בדיקה, צילום וניקוי שיניים. למטופלים מעשנים, רצוי להגיע בהפרשים קטנים יותר (חודשיים - שלושה בין ביקור לביקור).

לוודא מראש שאת ההליך מבצע רופא שיניים מוסמך. צילום: שאטרסטוק

האם יש סיבוכים אפשריים, לתהליך השתלה בזאלית?

השתלה בזאלית מביאה עמה סיכון קטן מאוד לסיבוכים, הקשורים לפגיעה באזורים סמוכים: סינוסיטיס, זיהום ועוד. חשוב תמיד לוודא מראש שאת ההליך מבצע רופא שיניים מוסמך, בעל ניסיון בתחום ההשתלות הבזאליות.

לסיכום: השתלת שיניים בזאלית משתמשת בהחדרת שתלים ישירות אל העצם הבזאלית, בשילוב העצם האלבאולרית אם ישנה, עצם בסיס המהווה חלק מהגולגולת ואינה נמצאת בסכנת נסיגה או היחלשות. בשיטה זו, יכולים גם מטופלים הסובלים מחוסר עצם לעבור השתלת שיניים, שתוצאותיה מחזיקות מעמד לאורך שנים. שיטת ההשתלה הבזאלית חוסכת מאותם מטופלים מחוסרי עצם חודשים ארוכים של טיפולים כואבים ויקרים, שנועדו לעבות את העצם ולהתבצע עוד לפני ההשתלה. באמצעות השיטה הייחודית, המטופלים משוחררים לביתם עם שיניים חדשות, תוך זמן קצר, במינימום טראומה לגוף.

ד"ר ותד מחמוד וד"ר מורה וליד הם רופאים מוסמכים להשתלה בזאלית, ד"ר ותד מחמוד הוא בעל הקליניקה "דנטל אסתטיקס" בפרדס חנה.

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום