אבצס בקרנית: חובה לטפל במהירות

(13)
לדרג
תוכן מקודם

גורמים שונים כולל שימוש לא אחראי בעדשות מגע עלולים לפגוע בקרנית. היעדר טיפול עלול לגרום לחדירת הזיהום לשכבות הפנימיות של הקרנית ולפגיעה קשה בראייה. הכירו את התסמינים המחייבים פנייה דחופה לרופא עיניים

רופא עיניים ,מומחה למחלות עיניים
077-2310953 (מספר מקשר)

קרנית העין (Cornea) היא רקמה שקופה בצורת כיפה, המכסה את החלק הקדמי של העין ומשתתפת בתהליך תשבורת הראייה (רפרקציה) ביחד עם עדשת העין (אף היא שקופה). פגיעה ברקמת הקרנית השקופה, שתתבטא בעכירות של הקרנית, תגרום לעיוות בקרני האור שמועברות לרשתית. התמונה שתתקבל תהיה מטושטשת. כמו כן, כל פגיעה במבנה הסימטרי של הקרנית גורם לפגיעה בראייה.

אבצס בקרנית (Corneal Ulcer) הוא כיב מוגלתי המתפתח בקרנית בעקבות זיהום. חשוב לגלות ערנות: אם האבצס אינו מטופל בשלב מוקדם - עלולה להיווצר הצטלקות בלתי הפיכה ברקמת הקרנית השקופה וכתוצאה מכך פגיעה בראייה. הצלקת גורמת לעכירות בקרנית ולפגיעה במבנה הסימטרי שלה.

חשוב לציין כי שימוש בעדשות מגע מהווה סיבה שכיחה לזיהום בקרנית ולהתפתחות אבצס, העלול לגרום בסופו של דבר לפגיעה בראייה. בעבודתי בבית החולים אני נתקל במקרים לא מעטים של מטופלים המגיעים לאשפוז על רקע זיהום בקרנית, כתוצאה מעדשות מגע. בחלק מהמקרים הזיהום נובע משימוש בלתי אחראי בעדשות מגע, היגיינה ירודה ולעתים שינה עם עדשות.

מהם הגורמים לזיהום בקרנית?

ישנם מספר מצבים נפוצים, העלולים לגרום לדלקת בעין, התפתחות זיהום בקרנית וכתוצאה מכך סיכון להתפתחות אבצס בקרנית:

  1. פציעה בעין - הכוללת חתך ברקמת הקרנית.

  2. דלקת זיהומית של הקרנית - במקרים רבים כתוצאה משימוש לקוי בעדשות מגע, הכולל:
  • עדשות שאינן מתאימות לעין - ולכן עלולות לשרוט את השכבה החיצונית של הקרנית; דרך החתך יחדרו חיידקים לקרנית.
  • חוסר הקפדה על שטיפת ידיים, לפני הרכבת עדשות המגע.
  • הרכבת עדשות מגע ללא שימוש בחומר חיטוי או שימוש בחומר חיטוי שפג תוקפו.
  • שינה עם עדשות מגע - במהלך שינה, לא מופרשות דמעות, שתפקידן בין השאר לשטוף ולחטא את העין. אין מעבר חמצן לקרנית. לכן, חיידקים שחודרים לקרנית עלולים להתרבות ולגרום זיהום שיותיר צלקת. זוהי הסיבה לכך שאסור לישון עם עדשות מגע.
  • שחייה עם עדשות מגע - השחייה עלולה להסתיים בחדירת סוג של אמבה החיה במים (Acanthamoeba). האמבה עלולה להידבק לעדשות - ומהן לחדור לקרנית ולחולל זיהום קשה.
  1. דלקת נגיפית של הקרנית - על פי רוב, כתוצאה מנגיף ההרפס או וריצלה זוסטר (הווירוס הגורם לאבעבועות רוח). הדלקת עלולה לגרום פגיעה בשכבות החיצוניות והפנימיות של הקרנית.

  2. כוויה כימית של הקרנית - לדוגמה, בעקבות חדירה של חומר ניקוי בסיסי (סודה קאוסטית).

  3. יובש בעיניים בדרגה קשה - הגורם ליובש בשכבה החיצונית של הקרנית, מעלה את רמת הפגיעות של הקרנית וחושף אותה לזיהומים.

  4. סיבוך של מחלה אוטואימונית - לדוגמה, דלקת פרקים שגרונית, זאבת (לופוס). הסיבוך גורם בעקיפין גם ליובש בעיניים.

 

כאבים חזקים בעין הם אחד מהתסמינים לזיהום בקרנית. צילום: שאטרסטוק

מהם התסמינים של זיהום בקרנית?

זיהום בקרנית עלול לבוא לידי ביטוי בתסמינים הבאים:

  • כאבים חזקים בעין - בגלל הפגיעה בעצבים המצויים בקרנית.
  • דמעת יתר.
  • אדמומיות.
  • הפרשות מהעין.
  • רגישות גבוהה לאור.


כיצד מתבצע אבחון אבצס בקרנית?

בבדיקה הנעשית על ידי רופא עיניים מומחה קרנית, בעזרת מכשור ייעודי הנקרא מנורת סדק (Slit Lamp), ניתן לזהות אבצס על פני רקמת הקרנית כנקודה אפורה או לבנה זעירה.

בהמשך, בחלק גדול מהמקרים, הרופא יוציא דגימה מאזור האבצס וישלח אותה לבדיקת מעבדה, כדי לאתר האם הגורם לאבצס הוא חיידק, פטריה או וירוס. חשוב לציין כי הבדיקה והדגימה מבוצעים תחת הרדמה מקומית, ללא כאבים.

מהם הסיבוכים האפשריים של אבצס בקרנית?

כאמור, אבצס בקרנית העין עלול לגרום לצלקת ברקמת הקרנית; וכתוצאה מכך, לירידה משמעותית בראייה, העלולה להתדרדר עד כדי אובדן הראייה (תלוי בהיקף האבצס, עומק האבצס ומיקומו - במרכז או בהיקף הקרנית).

ככל שהזיהום חודר לשכבות עמוקות יותר של הקרנית, כך עלולות להיווצר צלקות עמוקות יותר; הנזק לראייה עלול להיות בלתי הפיך. כמו כן, ככל שהכיב מתפתח במרכז הקרנית, כך הנזק לראייה גדול יותר, בהשוואה לכיב שמתפתח בהיקף הקרנית.

עם זאת, במקרים בהם האבצס מאובחן ומטופל, כל עוד הוא קטן יחסית ולא חדר את שכבות הקרנית; ובמקרים בהם האבצס ממוקם בהיקף הקרנית ולא במרכז הקרנית, סיכויי ההחלמה גדלים, ללא נזק לראייה.

מה כולל הטיפול באבצס בקרנית?

ראשית, אם המטופל נוהג להרכיב עדשות מגע, הוא יתבקש להפסיק שימוש בעדשות עד להחלמה מלאה.

הטיפול כולל טיפות עיניים אנטיביוטיות או אנטי פטרייתיות, בהתאם לממצאי התרבית.

בחלק מהמקרים, החולה יזדקק גם לטיפול אנטיביוטי סיסטמי (בכדורים). לדוגמה: כאשר מחולל הזיהום ויראלי (למשל: וירוס הרפס).

אם אין תגובה לטיפול, הנעשה בעזרת טיפות אנטיביוטיקה שניתן לרכוש בבית מרקחת - ייאלץ המטופל להתאשפז, לצורך קבלת טיפול בעזרת טיפות אנטיביוטיקה חזקות יותר, בתדירות גבוהה (כל שעה ולעיתים גם במהלך הלילה). זאת, במטרה להשתלט על הזיהום ולצמצם את הנזק שעלול להיווצר על פני הקרנית. 

 

מהם הסיכויים לריפוי מלא של כיב בקרנית?

טיפול באבצס בקרנית חייב להיות מהיר, כדי למנוע חדירת זיהום לשכבות הפנימיות של הקרנית ולהפחית סיכון לצלקת בקרנית, שעלולה להתבטא בירידה ניכרת בראייה ואף באובדן הראייה.

פרק הזמן מתחילת הטיפול ועד לריפוי אבצס בקרנית, תלוי בסיבה שהובילה לזיהום, בעומק הכיב בשכבות הקרנית, גודלו ומיקומו על פני הקרנית (במרכז או בהיקף).

בעזרת טיפול מתאים, ניתן לרפא את רוב הכיבים. עם זאת, חשוב לזכור כי מאחר שבקרנית אין כלי דם, משך הריפוי עלול להימשך זמן רב (מספר שבועות ובמקרים קיצוניים עד מספר חודשים).

בעזרת מכשור ייעודי הנקרא מנורת סדק, ניתן לזהות אבצס על פני רקמת הקרנית כנקודה אפורה או לבנה זעירה. צילום: שאטרסטוק

טיפול ניתוחי

כאשר מבנה הקרנית ושקיפותה נפגעים כתוצאה מצלקת ונגרם נזק בלתי הפיך לקרנית, המתבטא באיבוד הראייה בעין, נדרש להחליף את הקרנית המצולקת בקרנית בריאה הנלקחת מתורם.

ניתוח השתלת קרנית עשוי להיות מלא או חלקי, בהתאם לשכבות הקרנית שנפגעו.

במקרים בהם הפגיעה נרחבת וכוללת את כל שכבות הקרנית, תבוצע השתלת קרנית מלאה (Penetrating Keratoplasty); אם קיימת פגיעה רק בחלק משכבות הקרנית, ניתן לבצע השתלת קרנית חלקית.

בחלק מהמקרים, ניתוח השתלת קרנית עשוי להתבצע תחת הרדמה מקומית, בעזרת טיפות אלחוש לעין. עם זאת, בהתאם להמלצת הרופא המנתח, לעיתים הניתוח יתבצע תחת הרדמה כללית. סיכויי ההצלחה של ניתוחי השתלת קרנית נחשבים גבוהים.

 

לסיכום: ישנן סיבות רבות להיווצרות אבצס בקרנית. הסיבה השכיחה ביותר היא שימוש בלתי אחראי בעדשות מגע. תסמינים כגון כאב חד בעין, אדמומיות, נפיחות והפרשות -מחייבים בדיקה בהקדם על ידי רופא עיניים מומחה קרנית. אבחון וטיפול מהירים עשויים למנוע פגיעה בלתי הפיכה בקרנית ונזק משמעותי לראייה.

 

ד"ר אליה לוינגר הוא מנתח בכיר, מנהל שירות ניתוחי קטרקט במחלקת העיניים בבית החולים איכילוב, המרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי.

סייעה בהכנת הכתבה: שירלי שני, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום