היפותרמיה בפעוטות: לשמור על חום גופו של התינוק

(0)
לדרג
תוכן מקודם

ירידת חום הגוף (היפותרמיה) בפעוטות ובעיקר בקרב יילודים, עלולה לסכן את חייהם או להסתיים בסיבוכים קשים. הורים, כיצד תפחיתו את הסיכון להיפותרמיה? מה עליכם לעשות בשעת חירום?

רופא כללי
03-6925669

ירידת חום הגוף - היפותרמיה (Hypothermia) היא מצב רפואי העשוי להתרחש בכל גיל, אך שכיח יותר בחודשים הראשונים לחיים, בעיקר בקרב יילודים במהלך השבוע הראשון לחיים.

חום גוף תקין ביילודים הוא בטווח 36.5 מעלות צלזיוס ועד 37.9 מעלות צלזיוס (כל המעלות שיוזכרו במאמר הן מעלות צלזיוס). כלומר: החל מחום גוף 38, יש לתינוק חום גבוה (היפרתרמיה); ומתחת ל-36.5, חום גופו נמוך מדי.

עם זאת, יצוין כי יש שלוש דרגות חומרה של היפותרמיה. ככל שחום הגוף נמוך יותר, כך התינוק נמצא בסיכון גבוה יותר.

 

מהן שלוש דרגות החומרה של היפותרמיה?

חום גוף בין 36-36.5 מעלות נחשב להיפותרמיה קלה; בין 32-36 מעלות - היפותרמיה בינונית; ומתחת ל-32 מעלות - מדובר בהיפותרמיה עמוקה. חשוב להדגיש כי גם במקרים בהם התינוק סובל מהיפותרמיה חמורה, טיפול רפואי שניתן בזמן, עשוי להציל את חייו! עם זאת, ייתכנו סיבוכים, כפי שיפורט להלן.

 

חום גוף בין 32-36 מעלות מעיד על היפותרמיה בינונית. צילום: שאטרסטוק

מדוע תינוקות יותר חשופים לירידת חום הגוף?

ויסות טמפרטורת הגוף מתבצע במוח, באזור הנקרא היפותלמוס, שאחראי בין השאר גם לוויסות של מערכת העצבים האוטונומית ותהליך חילוף החומרים. ההיפותלמוס מגיב לגירויים שונים, כולל לקור, באמצעות חיישנים הנמצאים באיברים שונים בגוף, לרבות בעור.

בתנאי קור, ההיפותלמוס ישפיע על הצרת כלי הדם ההיקפיים, במטרה למנוע איבוד חום הגוף. עם זאת, אצל תינוקות, מנגנון ויסות החום עדיין אינו מפותח, במיוחד בימים הראשונים לחייהם. יש לקחת בחשבון שהם יוצאים מהסביבה העוטפת של הרחם. לכן, כאשר הסביבה קרה מדי ובעיקר אם גופם אינו מכוסה באופן מספק - שתי שכבות של בגדים וכובע וכיסוי בעזרת שתי שמיכות, גופם עלול לאבד חום גוף. הקבוצה המועדת יותר לפתח סיבוכים היא יילודים במשקל נמוך לגיל (SGA - Small for Gestational Age) או פגים.

בהקשר זה, ראוי לציין כי כיום הורים רבים אימצו את עיקרון הרצף ואת הביות המלא במסגרת בית היולדות. הם שוהים כל הזמן במחיצת התינוק. אנו נתקלים מדי פעם בפעם בהורים, אשר מתוך רצון לחיבור טוב עם התינוק, מניחים אותו על גופם ללא כיסוי, מבלי לקחת בחשבון שהחדר ממוזג. בכך, הם מסכנים את התינוק במצב היפותרמיה.  

בבתי החולים בארץ, אימצנו מדיניות שמיושמת במרכזים רפואיים מובילים בארה"ב, במטרה למנוע מצבי היפותרמיה ביילודים. כחלק מתכנית זו, הצוותים מתבקשים להקפיד על טמפרטורה קבועה בחדרי הלידות ובחדרי הילודים - 24-25 מעלות. הטמפרטורה נבדקת לאורך כל שעות היממה, בעזרת מד טמפרטורה הנמצא בכל חדר. כמו כן, מיד לאחר הלידה, עוטפים את התינוק והוא מועבר אל התינוקייה, שם בשעות הראשונות לחייו מחממים אותו באופן מבוקר.

 

מהם הגורמים השכיחים לירידת חום גוף אצל תינוקות וילדים?

חשיפה לתנאי סביבה קרים: מיזוג בטמפרטורה נמוכה מ-24 מעלות; הוצאת התינוק מבית היולדות או מהבית בלבוש שאינו מספק; רחצה במים קרים - בטמפרטורה נמוכה מ-36 מעלות; או, חלילה, טביעה בדומה למקרים שהתרחשו לאחרונה. כאמור, ככל שגילו של הפעוט צעיר יותר, כך הסיכון שגופו יאבד חום - גבוה יותר.

מחלה זיהומית: וירוסים או חיידקים עלולים לפגוע במנגנון ויסות החום. מצד אחד, לגרום לעלייה של חום הגוף (היפרתרמיה); ומצד שני, לירידה של חום הגוף (היפותרמיה). בפעוטות מעל גיל שנה, בדרך כלל מצבי היפותרמיה נגרמים בשל זיהום, כתוצאה מחשיפה  לווירוסים וחיידקים.

הפרעה בתפקוד בלוטת התריס (תירואיד): סיבה פחות שכיחה להיפותרמיה בתינוקות, שמקורה גנטי, בדרך כלל. בלוטת התריס נשלטת על ידי בלוטת יותרת המוח (היפופיזה). כאשר יש הפרעה בתפקודה, היא אינה מפרישה את ההורמון המזרז יצירה והפרשה של תירוקסין, האחראי על שמירת חום הגוף. במקרים בהם נזהה שתינוק סובל מהיפותרמיה, על אף ששהה בסביבה עם טמפרטורה תקינה, נחשוד שהוא סובל מהפרעה בבלוטת התריס. במקרה כזה, נבצע בדיקת דם לזיהוי ערכי הורמון מזרז את פעילות בלוטת התריס (TSH); ובחלק מהמקרים, נמדוד גם את ערכי ההורמונים המופרשים על ידי בלוטת התריס ואחראים על קצב חילוף החומרים בגוף - ההורמונים: Free Thyroxine (FT4); Free Triiodothyronine (FT3).

מהם התסמינים של היפותרמיה, המהווים נורות אזהרה להורים ולצוות הרפואי?

התסמינים קשורים בדרגת ההיפותרמיה ובמשך הזמן בו שהה התינוק בתנאי קור. ככל שחום הגוף נמוך יותר, כך הפגיעה במערכת העצבים גדולה יותר. לכן, הביטוי הקליני יהיה חמור יותר.

  • עור התינוק יהיה קר.

  • גוון העור אפרפר חיוור.

  • חוסר חיוניות: התינוק יגיב פחות בתגובה לגירויים. כאשר ההיפותרמיה עמוקה, התינוק יהיה אפאטי לחלוטין.

  • חוסר רצון לאכול, עד הפסקת אכילה - כאשר ההיפותרמיה מחמירה.

  • טונוס שרירים נמוך.

  • דופק איטי.

  • נשימה כבדה עד הפסקת נשימה.

כאשר עור גופו של התינוק קר והוא מסרב לאכול, יש למדוד את חום גופו. אם החום נמוך מ-36.5 מעלות, יש לגשת בדחיפות לרופא הילדים. אם התינוק אפאטי, מתקשה בנשימה ומסרב לאכול - יש לפנות אותו במהירות לבית החולים.

מהם הסיבוכים העלולים להיגרם בעקבות היפותרמיה?

בדרגה של היפותרמיה עמוקה, כתוצאה מכיווץ של כלי הדם בתגובה לתנאי סביבה קרים, מתרחשת ירידה באספקת הדם לאיברים שונים בגוף. הגוף - כחלק ממנגנון ההישרדות - מזרים דם לאיברים החיוניים יותר להישרדות: לב ומוח. כתוצאה מכך, איברים אחרים (כגון: כליות ומעי) אינם מקבלים דם וחמצן; תפקודם עלול להיפגע.

  • דלקת נמקית של המעי (NEC) - אחד הסיבוכים הקשורים בירידה באספקת הדם. הדלקת מתרחשת על רקע מחסור בדם, הזורם אל המעי. כתוצאה מכך, נוצר תהליך דלקתי, שעלול להתפתח לנמק בדפנות המעי ואף לחור בדופן המעי. מצב זה מסכן חיים ומחייב ביצוע ניתוח באופן מיידי.

  • ירידה באספקת הדם גם ללב ולמוח - בהמשך, אם לא ניתן טיפול לתינוק, תחול ירידה באספקת הדם גם ללב ולמוח. חשוב לציין שפגיעה בלב או פגיעה מוחית, כתוצאה מהיפותרמיה, היא מצב מאד נדיר בישראל, מאחר שכאשר תינוק מפונה לבית החולים עם היפותרמיה, הוא מטופל מיידית, למניעת החמרה במצבו. במקרים בהם תינוק לא הגיע בזמן לבית החולים, ירידה באספקת דם ללב עלולה לפגוע בשריר הלב ולגרום ל"הלם קרדיוגני". כמו כן, ירידה באספקת דם למוח עלולה לגרום דימומים תוך-מוחיים ולהסתיים בנזק מוחי בלתי הפיך ותמותה.

  • זיהום - בעיקר אצל פגים, עולה הסיכון לפתח זיהום, מאחר שנפגעת המערכת החיסונית.

  • דימומים במוח - אצל יילודים, היפותרמיה מעלה את הסיכון להתפתחות דימומים במוח.

גם בקיץ, עד גיל חודש - יש להלביש את התינוק בשתי שכבות וכובע; ולכסות אותו בשתי שמיכות. צילום: שאטרסטוק


מה כולל הטיפול בפעוט שסובל מהיפותרמיה?

מטרת הטיפול היא למנוע איבוד חום נוסף ולאושש את מערכות הגוף, בטרם ייגרם נזק בלתי הפיך. שלבי הטיפול כוללים:

  • חימום התינוק באופן מבוקר והדרגתי - מוצמד לעורו חיישן, בעזרתו ניתן לראות האם חום גופו של התינוק עולה.

  • ניטור מדדים חיוניים - טמפרטורת גוף, דופק, לחץ דם.

בנוסף, במקרים ספציפיים, הטיפול עשוי לכלול: חיבור לחמצן או למכונת הנשמה - במקרים נדירים של הפסקת נשימה, התינוק מחובר לחמצן או למכונת הנשמה; טיפול אנטיביוטי - כאשר זיהום גורם להיפותרמיה.

 

כיצד ניתן למנוע היפותרמיה?

  • יש לשמור על טמפרטורה קבועה בחדר יולדות, בתינוקייה ולאחר מכן בבית. בקיץ, יש לכוון את המזגן ל-24-25 מעלות; ובחורף, לחמם את הבית לטמפרטורה 24-25 מעלות.

  • בבית הקפידו למדוד טמפרטורה בעזרת מד טמפרטורה.

  • גם בקיץ, עד גיל חודש - יש להלביש את התינוק בשתי שכבות וכובע; ולכסות אותו בשתי שמיכות. חשוב להקפיד להלביש את התינוק, גם כאשר אחד ההורים מצמיד אותו אל גופו.

  • אמבטיה - יש לרחוץ את התינוק כאשר החדר בטמפרטורה 25 מעלות והמים באמבטיה בטמפרטורה 36 מעלות.

 

לסיכום: תינוקות צעירים ובעיקר ילודים, עלולים לפתח במהירות היפותרמיה, מאחר שמנגנון ויסות החום בגופם עדיין אינו בשל. לכן, יש להקפיד להלביש את התינוק באופן מספק, גם כאשר הוא בבית היולדות וגם בבית. בכל מקרה בו חל שינוי בהתנהגות התינוק: חוסר חיוניות, חוסר תגובה וחוסר רצון לאכול (המלווה בחום גוף נמוך) - יש להביא את התינוק באופן מיידי למיון ילדים.


ד"ר רונלה מרום תדמור היא מנהלת יחידת ילודים בבית החולים "ליס" ליולדות, המרכז הרפואי תל-אביב ע"ש סוראסקי; מומחית ברפואת ילדים ובניאונטולוגיה. 

סייעה בהכנת הכתבה: שירלי שני, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום