טיפול PRP: הפתרון המדעי להשתלטות על ההתקרחות

(0)
לדרג

מסתכל במראה - וה"מפרצים" בשיער הולכים וגדלים? חושש להקריח כמו סבא ואבא? סובלת משיער דליל או מנשירה חמורה? יש לנו חדשות טובות: טיפול PRP הוא שיטה מדעית חדשנית, שתעצור את תהליך ההתקרחות ותחזיר את עטרת השיער ליושנה

המראה החיצוני שלנו הוא אחד הדברים החשובים ביותר, לכולנו. מעבר להיותו הנתון הראשון שאחרים מקבלים עלינו, "כרטיס הביקור" שלנו והרושם הראשוני שאנו יוצרים - לשביעות הרצון של אדם מהמראה החיצוני שלו יש השפעה ישירה על הדימוי העצמי שלו ועל מצב רוחו. במצבים מסוימים, אי שביעות רצון של אדם ממראהו החיצוני עלולה לערער אותו, עד כדי תחושות דכאוניות, הסתגרות והימנעות מחברה.

שיער מלא הוא אחד המרכיבים החשובים של המראה החיצוני. אובדן שיער הוא חשש גדול וממשי עבור רבים. בעידן המודרני, עם זיהום האוויר, המזון המתועש ואורח החיים הלחוץ והתחרותי - הולכת ומחמירה בעיית ההתקרחות ומופיעה אצל אנשים רבים יותר, בגילאים מוקדמים הרבה יותר מבעבר.

לצד החמרת הבעיה, מביאה עמה ההתקדמות הטכנולוגית גם פתרון: טיפול פלזמה מועשרת בטסיות, הנקרא PRP - Platelet Rich Plasma.

כמעט כל גבר וכמחצית מהנשים סובלים מתהליך התקרחות. צילום: שאטרסטוק

מהו טיפול PRP - וכיצד הוא פותר את בעיית ההתקרחות?

הדם הזורם בגופנו מורכב מנוזל פלזמה ומשלושה סוגי תאים: תאים אדומים, תאים לבנים וטסיות דם. לכל אחד ממרכיבי הדם יש תפקיד אחר: נוזל הפלזמה מכיל חומרי הזנה; התאים האדומים נושאים חמצן; התאים הלבנים נלחמים בזיהומים; טסיות הדם מתקנות ומרפאות רקמות פגועות.

לטסיות הדם יש כלים מיוחדים לתיקון הרקמות, הנקראים "גורמי גדילה". PRP הוא ריכוז של טסיות בעלות תכונות ריפוי ייחודיות ופלזמה עשירה בחומרי הזנה חשובים.

כמעט כל גבר וכמחצית מהנשים סובלים מתהליך התקרחות. ירידה באספקת הדם לקרקפת גורמת לזקיקי השיער לסבול מחוסר חמצן; ותחת השפעת הורמון הטסטוסטרון, הם הופכים חלשים ודקים, עד היעלמותם מהעור לחלוטין. טיפול PRP עוסק בהגברת זרימת הדם, הזנת זקיקי השיער ושיקום הנזקים שנגרמו על ידי טסטוסטרון.

התוצאות של טיפול PRP הן מניעה ועצירה מוחלטת של ההתקרחות. מלבד המניעה, הטיפול גם משחזר את השיער שכבר היה על סף התנוונות; כך, השיער הדק והחלש מתעבה - ונעשה חזק, מבריק ובריא יותר. PRP מפעיל ומחזיר לחיים זקיקים רדומים ומנוונים, כך שבמצבים מסויימים, גם אזורים קירחים מתכסים בשיער. יעילות הטיפול נבדקה והוכחה, במחקרים מדעיים רבים.

 כמו בדיקת דם רגילה. צילום: שאטרסטוק 

כיצד מתבצע טיפול PRP?

הטיפול מתבצע על ידי איסוף דם, כמו בבדיקת דם רגילה. לאחר מכן, עובר הדם תהליך הפרדה, במהלכו מבודדים את הטסיות מכל סוגי התאים האחרים. התוצר הסופי מכיל מעט נוזל פלזמה וריכוז גבוה של טסיות, המפרישות חומרי גדילה חיוניים.

את נוזל ה-PRP מזריקים לעור הקרקפת, באזורים בהם יש איבוד שיער או שיער דליל. ההזרקה עשויה להתבצע בשיטות שונות, כגון: מחט ומזרק או מכשיר הזרקה אוטומטי.

ניתן לראות את תוצאות ההזרקה הסופיות לאחר כ-3 חודשים. לכן, 3 חודשים לאחר הטיפול הראשון, תיקבע ביקורת אצל הרופא. בעת הביקורת, לאחר בדיקה והשוואה למצב השיער לפני הטיפול, יחליט הרופא - יחד עם המטופל - אם יש צורך בטיפול נוסף. ברוב המקרים, יספיקו שני טיפולים בלבד, כדי להגיע לתוצאה טובה.

מהם היתרונות של טיפול PRP על פני טיפולים אחרים בתופעת ההתקרחות?

לתופעת ההתקרחות קיימים טיפולים שונים, בצורת משחות, ספריי או נטילת כדורים. היתרון הראשון של טיפול PRP הוא שהטיפול אינו דורש התעסקות יומיומית של מריחת משחה, ריסוס ספריי או אפילו נטילת כדור.

יתרון נוסף של טיפול ה-PRP, על פני תרופות שונות למניעת התקרחות: בניגוד לשימוש בתרופות, העשוי להביא עמו תופעות לוואי שונות ובלתי רצויות, PRP מגיע ללא שום תופעות לוואי, מכיוון שהוא מופק מהדם של המטופל עצמו. בנוסף, אין שום צורך בהתאוששות או בהגבלות מסוימות לאחר הטיפול. ניתן לחזור מיידית לשגרה מלאה.

כמו PRP, ישנם טיפולים נוספים בהתקרחות, שנועדו להגביר את זרימת הדם לקרקפת: ספריי מינוקסידיל, עיסוי, דיקור עם מחטים ולייזר עם אנרגיה נמוכה. PRP הוא הטיפול היחיד המבטיח אספקת דם ארוכת טווח לזקיקי השיער. לעיתים, מספיק טיפול אחד של PRP, כדי להבטיח הזנה לזקיקים, למשך חודשים רבים. את כל שאר הטיפולים יש לבצע מדי יום, מכיוון שהם פועלים לטווח קצר בלבד - ואם השימוש בהם ייפסק, גם ההשפעה על השיער תתפוגג.

לסיכום: טיפול PRP מבוסס על שיטה מדעית, המנצלת את יתרונות תאי הדם של כל מטופל, כדי לספק פתרון לטווח ארוך להתקרחות. הטיפול פשוט, מהיר, אינו כרוך בתופעות לוואי ומאפשר חזרה מיידית לשגרה. ניתן להתחיל לראות את תוצאות הטיפול לאחר שלושה חודשים. ברוב המקרים, יספיקו שני טיפולים, כדי להגיע לתוצאה טובה ומספקת.

ד"ר מאיר באבאיב הוא מומחה לשיער ולרפואת עור אסתטית; בעלים של ד"ר מאיר -קליניקה לרפואה אסתטית, המרכז המוביל בתחום שחזור השיער בישראל.

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום