בעקבות העכברת: דיון חירום במשרד הבריאות

(1)
לדרג

עד כה אובחנו כ-42 מטיילים שנדבקו במחלת העכברת ו-242 עדיין מאושפזים בחשד להידבקות. סגן השר יעקב ליצמן: "המצב תחת שליטה ואנו מבקשים מהציבור להישמע להוראות אנשי המקצוע ולהישמר מכניסה למקומות מסוכנים".

מאת: יערית טרבלסי כתבת zap doctors

בעקבות העלייה במספר המאושפזים בחשד להידבקות במחלת העכברת, כינס אמש (19.8) משרד הבריאות דיון חירום בהשתתפות סגן שר הבריאות חה"כ יעקב ליצמן, מנכ"ל משרד הבריאות מר משה בר סימן טוב, משנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו, מנכ"ל משרד התיירות אמיר הלוי ונציגים מהמשרד להגנת הסביבה, רשות הטבע והגנים, המועצות המקומיות, רשות המים וארגון מגדלי הבקר.

במהלך הדיון נסקרה המחלה באופן נרחב והוצגו הנתונים העדכניים, שלפיהם עד כה אומת אבחון המחלה אצל כ-42 מטיילים ו-242 עדיין מאושפזים בחשד להידבקות. בסיכום הדיון נקבע כי המשרדים השונים יפעלו יחד ובאופן מתואם על מנת להביא למיגור המחלה ובמקביל, ימשיך משרד הבריאות לעדכן את הציבור באופן שוטף על מצב הנחלים והמעיינות שבהם אסור לטבול.

בנוסף, בעקבות בהלת הציבור קיים אתמול בערב פרופ' איתמר גרוטו, משנה למנכ״ל משרד הבריאות, שידור חי בעמוד הפייסבוק של משרד הבריאות שבמהלכו הסביר על המחלה וענה על שאלות הצופים. "מחלת העכברת אינה חדשה באזור שלנו, אבל חדשה בתקשורת. אנחנו מכירים אותה עוד מקום המדינה, עם השנים היא הלכה ונעלמה ועכשיו אנחנו רואים אותה חוזרת", כך פתח פרופ' איתמר גרוטו את השידור החי בפייסבוק.

לדברי פרופ' גרוטו: "אנשים שנדבקים יכולים לפתח את המחלה בין יומיים ועד שלושה שבועות לאחר ההדבקה, כשהממוצע הוא בדרך כלל בין שבעה לעשרה ימים. והיא מתבטאת בד"כ בחום גבוה (מעל 38.5) שנמשך מספר ימים ומלווה בכאבי ראש, כאבי שרירים וחולשה".

"המחלה מגיבה טוב מאוד לטיפול באנטיביוטיקה פשוטה", הסביר והוסיף כי במקרים מסוימים, אם לא לוקחים טיפול אנטיביוטי עלולים להיות סיבוכים כמו פגיעה בכליות, פגיעה בכבד, דלקת קרום המוח ו/או דלקת ריאות. "אך זה מאוד נדיר", הדגיש.

רשימת הנחלים שבהם אסורה הכניסה למים עקב מחלת הלפטוספירוזיס (עכברת) מפורסמת באתר רשות הטבע והגנים וכוללת, נכון להיום את:

  • שמורת טבע יהודייה
  • שמורת נחל הזוויתן
  • שמורת נחל הזאכי (שפך המשושים)
  • שמורת נחל המשושים
  • שמורת שפך דליות (המג'רסה)
  • שמורת נחל ג'ילבון
  • פארק הירדן

"פארק הירדן הוא למעשה האזור הכי דרומי והכי קרוב לכנרת של הירדן שמגיע מהצפון. כל שאר הירדן צפונה יותר והנחלים האחרים במצב תקין", הדגיש פרופ' גרוטו. "אין שום מניעה כרגע לטייל באזור הזה ולטייל בכלל ברמת הגולן ובצפון הארץ. להיפך, אנחנו קוראים לאנשים לצאת ולטייל, זה טוב גם לבריאות".

הסדרת מקורות השתייה ושטחי המרעה של הבקר. צילום:שאטרסטוק

בדיון החירום של משרד הבריאות הובהר כי רוב המאמצים צריכים להיות מושקעים בהסדרה של נושא הבקר וחזירי הבר החופשיים שמעבירים את המחלה, ועל כן הוחלט על נקיטת הצעדים הבאים:

  • הסדרת מקורות השתייה ושטחי המרעה של הבקר.
  • גידור מעיינות במטרה למנוע גישה של בקר למקורות המים.
  • הזרמת מים על ידי רשות המים למעיינות.
  • חיסון עדרים נגועים.
  • פעילות לשיפור רמת התברואה על ידי הרשויות המקומיות.

הנחיות לציבור

בפתח דיון החירום אמר סגן השר יעקב ליצמן: "משרד הבריאות עוקב ובודק את המקומות הללו בעיקר בצפון וסגרנו חלק ובחלק אפשר להשתמש. המצב תחת שליטה ואנו מבקשים מהציבור להישמע להוראות אנשי המקצוע ולשמור מכניסה למקומות מסוכנים".

"בשלב הזה ההנחיות הן להימנע רק מאותם נחלים שבהם קיימת הבעיה, סיכם את דבריו פרופ' גרוטו וכשנשאל לגבי הסיכון של רחצה בכנרת (שאליה מגיעים המים גם מאותם נחלים נגועים) ענה: "אין בעיה עם הכנרת. המים שמגיעים אליה מהנחלים נמהלים בגוף המים הגדול הזה ולכן לא יכולה להיות שום בעיה".

 

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום