רוחק ראייה בילדים ובמבוגרים – מהו ההבדל?

(11)
לדרג
תוכן מקודם

מרביתנו נולדים עם רוחק ראייה שפוחת במהלך החיים ואף הופך לעתים לקוצר ראייה. למרות ההפרעה בתשבורת, הראייה לרוב מצוינת. מתי בכל זאת צריך לטפל ומה ההבדל בין רוחק הראייה לזוקן הראייה (פרסביופיה)?

רופאת עיניים
03-6887055

רוחק ראייה (Hyperopia) נמנה על הפרעות תשבורת הראייה (רפרקציה), הקשורות בכוח שבירת האור על ידי עדשת העין (יכולת אקומודציה). כדי להבין מהו רוחק הראייה, צריך תחילה להבין את המנגנון האופטי של העין והפרעות התשבורת הקיימות.

כדי לראות היטב, קרני האור המגיעות מעצמים סביבנו, צריכות להתרכז במרכז הרשתית שנמצאת בחלק האחורי בעין ובנויה ממיליוני תאי עצב רגישים לגירוי אור.

ריכוז קרני האור מתרחש בעין בשני שלבים: תחילה בקרנית; ובהמשך בעדשת העין. כאשר המערכת האופטית אינה גמישה, האור מעצמים במרחק מסוים יתרכז על הרשתית. כל עצם רחוק או קרוב יותר יתרכז לפני או אחרי הרשתית. לכן, לא תתאפשר ראייה של עצמים במרחקים שונים.

בעין מושלמת – במבט על עצם רחוק, קרני האור נופלות על הרשתית בדיוק. במעבר להסתכלות על עצם קרוב – קרני האור אמורות ליפול מאחורי הרשתית, אך בזכות יכולת של העדשה (יכולת שינוי הפוקוס על ידי שינוי כוח התשבורת) מופעל כוח אקומודטיבי המגביר את שבירת האור ומביא את המוקד בחזרה אל מרכז הרשתית.

במצב של קוצר ראייה (מיופיה), כאשר מסתכלים על עצם רחוק, האור נופל לפני הרשתית. ולכן, העצם עליו מסתכלים נראה מטושטש ואילו כאשר מסתכלים על עצם קרוב, האור נופל על הרשתית והתמונה חדה. כלומר: הראייה לטווח הקצר תקינה; וטשטוש הראייה מתבטא למרחק. מקרים אלו תמיד מחייבים להרכיב משקפים כדי לראות טוב לרחוק.

במצב של רוחק ראייה, קרני האור נופלות מאחורי הרשתית גם כשמסתכלים על עצם רחוק וגם על עצם קרוב. כדי שהמוקד יהיה על הרשתית, יש להפעיל כוח אקומודטיבי למיקוד הראייה לרחוק ועוד יותר לקרוב.

מה ההבדל בין רוחק ראייה בילדים לבין רוחק ראייה במבוגרים?

רוחק ראייה נפוץ מאד בילדים. אך מאחר שאצלם הכוח האקומודטיבי חזק, רובם רואים היטב ומסתדרים מצוין, גם ללא צורך במשקפיים.

לעומת זאת, מבוגרים מאבדים יכולת אקומודציה עם הגיל. לכן, גם אנשים עם ראייה מצוינת יזדקקו למשקפי קריאה החל מהעשור החמישי לחיים ואנשים עם רוחק ראייה יזדקקו למשקפים עוד קודם לכן – תחילה רק לקריאה ובהמשך גם במבט לרחוק. יכולת האקומודציה של עדשות העין יורדת מכיוון שהיא מאבדת מגמישותה (תהליך הנקרא פרסביופיה - "זוקן ראייה").

 

משמאל: ראייה תקינה, באמצע: קוצר ראייה, מימין: רוחק ראייה. איור שאטרסטוק

מתי יש צורך לטפל ברוחק ראייה בילדים?

כאמור, ילדים עם רוחק ראייה מסוגלים להתגבר על ההפרעה, בעזרת הפעלת מנגנון האקומודציה של עדשת העין. לכן, לרוב, ילדים רואים מצוין.

עם זאת, כאשר המאמץ האקומודטיבי הנדרש לראייה גדול מדי, אצל חלק מהילדים עלולות להתפתח בעיות נוספות שחשוב לאתרן בזמן:

  • מאמץ אקומודטיבי עלול לגרום לפזילה פנימה. ברוב המקרים, כאשר מתפתחת פזילה, ניתן לסייע לילד בעזרת התאמת משקפיים. פזילה היא תמיד סיבה לפנות באופן דחוף לבדיקת רופא עיניים.

  • מכיוון שמאמץ אקומודטיבי מעייף, חלק מהילדים יוותרו על המאמץ המלא ויראו מטושטש. ההשלכות של הוויתור על המאמץ הן שהמוח לומד לראות רזולוציה נמוכה. כתוצאה מכך, מתפתחות שתי "עיניים עצלות".

  • במקרים בהם לכל עין נדרש מאמץ אקומודטיבי שונה לכל עין, הילד יבצע את המאמץ הנמוך ביותר הנדרש. לכן, הוא ישתמש רק בעין החזקה יותר, בעוד העין השנייה ממשיכה לראות מטושטש. תהליך כזה יגרום למוח להתעלם מהתמונה המטושטשת שמגיעה מהעין החלשה ולכן היא תהפוך להיות "עין עצלה".

  • מאמץ אקומודטיבי מאד גדול אצל ילדים עלול לגרום לעייפות ולכאבי ראש. כמו כן, כאשר ילד מתעייף מהר בביצוע פעולות הדורשות מאמץ במיקוד הראייה לקרוב (כגון: קריאה או ציור) - הוא יפסיק אותן מהר מאד או שיימנע מהן לחלוטין. לכך יש כמובן גם השלכות בהשתלבות בגן ובבית הספר. בהקשר זה, ראוי לציין כי ממצאי מחקר רחב היקף שנעשה בארה"ב, מצביעים על קשר בין רוחק ראייה בגילאי גן לבין חוסר הצלחה בבחינות לקראת כיתה א'.


איך מאבחנים רוחק ראייה? 

ילדים רואים טוב, למרות רוחק הראייה, מכיוון שיש לעדשות העיניים שלהם יכולת אקומודטיבית מאד טובה. לעיתים ההורים מאד מופתעים שילד שראה 6/6 מתגלה בבדיקת ראייה מקיפה כילד שזקוק למשקפיים ולכן מומלץ לילדים ולתינוקות לבצע בדיקות סקר שגרתיות.

חשוב לדעת שבבית ספר, נדרשת מהילד יכולת תפקוד ממושכת תקינה במהלך יום לימודים ארוך, תוך מאמץ לראייה לקרוב, היוצר עומס על המערכת האקומודטיבית.

מאחר שאצל ילדים האקומודציה מצוינת והם מסוגלים לראות טוב, בדיקת ראייה בלבד לא תמיד תזהה את מלוא ההפרעה בתשבורת הראייה. לכן, חשוב לבצע בדיקה אצל רופא עיניים בעזרת טיפות עיניים ציקלופלגיות. בדיקה זו מבוצעת לאחר מתן טיפות עיניים המכילות תרופה שמרפה באופן זמני את השריר הנמצא בהיקף העדשה ואחראי על יכולת האקומודציה ולמעשה פוגעת באופן זמני ביכולת האקומודציה. כך מתאפשרת מדידה אובייקטיבית של מצב התשבורת של העיניים והתאמת מרשם מדויק למשקפיים לפי הצורך. תרופה זו גם מרחיבה את האישונים ומאפשרת לבדוק את קרקעית העיניים.

חשוב מאוד לעבור בדיקת עיניים לפני הכניסה לבית הספר. צילום: שאטרסטוק

באילו מקרים של רוחק ראייה זקוק הילד להתאמת משקפיים?

בכל המקרים בהם מתפתחת פזילה, כתוצאה מרוחק הראייה, יותאמו לילד משקפיים. אם אין פזילה, ההחלטה על התאמת משקפיים תיקבע בהתאם לגיל הילד ולתפקוד הראייתי שלו.

 

לסיכום: רוחק ראייה היא הפרעה הנפתרת אצל ילדים בעזרת מאמץ עיני, הנקרא אקומודציה. בילדים, במרבית המקרים, רוחק הראייה ילך וישתפר. אך יש לזכור שרוחק הראייה בילדים עשוי לגרום לפזילה ולהתפתחות עין עצלה. כמו כן לכאבי ראש, עייפות וקושי בהתמדה בביצוע מטלות הדורשות ראייה חדה לקרוב.  חשוב מאד שילדים יעברו בדיקות עיניים מקיפות בגיל חצי שנה עד שנה, בגיל שלוש ולפני הכניסה לבית ספר. לעומת רוחק ראייה בילדים, זוקן הראייה מתפתח עם הגיל על רקע היחלשות יכולת האקומודציה של העין. המשמעות היא פגיעה באיכות החיים, היכולת לקרוא ספר או עיתון ואפילו להתעדכן בסמרטפון והפתרון לבעיה זו הוא כמובן משקפיים.

ד"ר דפנה מיצד קורש היא רופאת עיניים, מומחית ברפואת עיניים ילדים ופזילה; רופאת עיניים בכירה ומנתחת בבית החולים איכילוב (המרכז הרפואי תל אביב, ע"ש סוראסקי).

סייעה בהכנת הכתבה: שירלי שני, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום