סרטן מעי גס: העדיפו משקאות דיאט

(1)
לדרג

האם למשקאות דיאטטיים השפעה חיובית על סרטן המעי הגס? מחקר חדש מצא כי בחולים עם סרטן מעי גס שלב 3, שתיית משקה דיאטטי אחד ביום הביאה לירידה משמעותית בסיכון לתמותה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מתוצאות מחקר חדש עולה כי בחולים עם סרטן מעי גס בשלב III, שתיית לפחות משקה ממותק-מלאכותית אחד בכל יום לוותה בירידה של 46% בסיכון לתמותה או הישנות, בהשוואה לחולים דומים שלא שתו משקאות אלו. עם זאת, החוקרים מארצות הברית הזהירו כי ייתכן ובבסיס הקשר הנ"ל עומדת החלפת משקאות ממותקי-סוכר לטובת משקאות עם ממתיקים מלאכותיים.

המחקר להערכת משקאות עם ממתיקים מלאכותיים כלל מדגם של 1,018 חולים עם סרטן מעי גס. לאחר מעקב של כ-7 שנים, 348 משתתפים אובחנו עם הישנות סרטן מעי גס או פיתחו גידול ראשוני חדש; מבין אלו, 265 חולים הלכו לעולמם.

לאחר שנלקחו בחשבון גורמים מנבאים אחרים של הישנות מחלה, החוקרים מצאו כי הגדלת צריכת משקאות עם ממתיקים מלאכותיים לוותה בסיכון נמוך יותר משמעותית להישנות ממאירות או תמותה. בקרב חולים שצרכו לפחות שתי משקאות ביום, הסיכון להישנות או תמותה היה קטן בקרוב ל-40%, בהשוואה לאלו שנמנעו לרוב ממשקאות אלו.

צריכה מוגברת של משקאות עם ממתיקים מלאכותיים לוותה בשיפור משמעותי בהישרדות ללא-הישנות ובהישרדות כוללת. ממצאים אלו נותרו ברובם ללא שינוי לאחר תקנון להבדלים בדפוסי התזונה.

החוקרים המשיכו ובחנו את הנתונים במטרה לקבוע אם הקשר נובע מהחלפת משקאות ממותקי-סוכר באלו עם ממתיקים מלאכותיים ומצאו כי החלפת משקה ממותק-סוכר אחד ביום במשקה עם ממתיק מלאכותי לוותה בשיפור משמעותי בתוצאות: שיפור של 23% בהישרדות ללא-מחלה, שיפור של 26% בהישרדות ללא-הישנות ושיפור של 22% בהישרדות כוללת.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאים אלו מעידים כי ייתכן ומשקאות עם ממתיקים מלאכותיים עשויים להוות חלופה טובה יותר באוכלוסיה זו.

PLoS ONE. Published online July 19, 2018

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום