קונדילומה: חיוני לטפל - בהקדם

(0)
לדרג
תוכן מקודם

קונדילומה היא מחלת מין הבאה לידי ביטוי בהופעת יבלות בעור, בעקבות הידבקות בנגיף הפפילומה האנושי. כיצד ניתן להקטין את הסיכון להידבק וכיצד ניתן לטפל?

מכון רפואי
077-2307821 (מספר מקשר)

קונדילומה מוגדרת כמחלת מין - אך למעשה מדובר במחלה מדבקת מאוד, שניתן להידבק בה בדרכים רבות, לא רק במגע מיני.

כיצד ניתן להידבק בקונדילומה?

ניתן להידבק במחלה גם בעקבות מגע עם תחתונים או מגבות; מגע עם אביזרי מין (למשל: ויברטורים) ואף בעקבות ישיבה על מושב אסלה!

הסיכון להידבק בנגיף הוא 50%-60% בכל מגע מיני בלתי מוגן, גם בהיעדר חדירה - גניטלי, אוראלי או אנאלי. הסיכון להידבק אי פעם בחיים הוא 80%. בארה"ב, בכל שנה מתגלים 6 מיליון מקרים חדשים של קונדילומה.

הגורם למחלה הוא נגיף הפפילומה האנושי: 80% מהאנשים יישאו את הנגיף בשלב כלשהו במהלך חייהם. עם זאת, רק כ-1% מכלל האנשים הנושאים את נגיף הפפילומה יסבלו מיבלת קונדילומה.

ברוב המקרים, מערכת החיסון תהיה חזקה מספיק כדי לחסל את הנגיף - כך שהמחלה לא תתפתח. עם זאת, חשוב לדעת כי יש מצבים המחלישים את מערכת החיסון (כגון: מתח כרוני, תרופות, מחסור בוויטמינים, הריון, מחלות מתישות ועשן סיגריות). מצבים אלה מעלים אף הם את הסיכון לחלות בקונדילומה. לא ידוע כמה זמן לוקח למערכת החיסון לחסל את הנגיפים (ימים עד שנים!). בכל זמן שהנגיפים נמצאים בגופנו - אנו עלולים להדביק במחלה!

יבלות על אברי המין והמפשעות. צילום: שאטרסטוק

כיצד קונדילומה באה לידי ביטוי?

המחלה מתאפיינת ביבלות על איברי המין והמפשעות, בפי הטבעת ובסביבתו, בפה, בלוע ובאף ובריריות העיניים. הביטוי הידוע ביותר של קונדילומה הם גידולים "כרוביתיים" עם זיזים, העלולים להשתרע על פני סנטימטרים רבים.

עם זאת, קונדילומה עשויה להופיע גם במגוון צורות נוספות. כך, למשל: משטח שטוח שנצבע בלבן, אחרי מריחת חומצה אצטית 3%. לעתים, קונדילומה ניתנת לזיהוי רק באמצעות קולפוסקופ (לעתים ניתן להבחין בסדקים במשטח, שלעתים מדממים קלות; לעתים המשטח מגרד).

קונדילומה עלולה לבוא לידי ביטוי גם בצורת בליטה עגולה חלקה בצבע העור, או כהה יותר ודומה לנקודת חן; בליטה אדומה; בליטה עם כיב ופצע בתוכה (במקרים נדירים - עלול להיות סרטן עור); בליטה מאורכת חלקה באורך 2-3 מ"מ; בליטה לבנה, חלקה או כרבולתית על פני רירית הפה והלשון, בתוך פי השופכה או בתוך התעלה האנאלית.

קיים סיכון קטן שקונדילומה תהפך לגידול ממאיר.

איך מאבחנים קונדילומה?

יודגש כי לא תמיד קל לאבחן את המחלה באופן עצמאי. לעיתים, בנוסף ליבלות שמופיעות על איברי המין, החולים סובלים מגרד, הפרשות מהנרתיק או פטריה חוזרת ונשנית בנרתיק. לעיתים, תוצאה לא תקינה בבדיקת משטח צוואר הרחם עלולה להעיד על הידבקות במחלה; או אבחון קונדילומה אצל בן הזוג או בת הזוג.

היכן מתמקמים הנגיפים?

הנגיף אינו מגיע לדם, אלא נוטה להישאר על פני העור והריריות של מספר אברים אצל גברים ונשים. בין האיברים: איברי המין החיצוניים, נרתיק (וגינה), צוואר הרחם, מפשעות, גבעת הערווה (מונס פוביס), חיץ הנקבים (פרינאום), פי הטבעת (אנוס), התעלה האנאלית (עד עומק כ-10 ס"מ), פי השופכה, צינור השופכה, הפה, חלל הלוע ולחמיות העיניים.

נדיר למצוא קונדילומה על הבטן, הישבנים והירכיים הפנימיות. עומק חדירת הנגיף עשוי להגיע לכ-0.8-1.5 מ"מ.

חשוב לבחור רופא מיומן. צילום: שאטרסטוק

מה מומלץ לעשות לאחר אבחון קונדילומה?

להמשך הטיפול, חשוב לבחור רופא מיומן, המכיר את המחלה ואת דרך הטיפול במחלה.

כאשר מדובר בנשים, הרופא ייתן הפנייה לבדיקת קולפוסקופיה לצוואר הרחם; ובנוסף, בדיקת וולווסקופיה - לפות, נרתיק, פרינאום, אנוס, פה ועיניים. כאשר מדובר בגברים, ייבדקו  בנוסף כל איברי המין של הגבר. בנוסף, תיעשה ביופסיה - כדי לקבוע מהו סוג הגידול; וכדי לשלול מצב סרטני או טרום סרטני. לאחר שיתקבלו תוצאות, יתחיל הרופא בטיפול המתאים.

מהו הטיפול בקונדילומה?

כ-22% ממקרי הקונדילומה חולפים מעצמם, ללא צורך בטיפול רפואי. עם זאת, את הגידולים שלא החלימו - צריך להסיר בהקדם האפשרי, כדי למנוע את התפשטותם.

במהלך השנים, התנסיתי במגוון שיטות טיפול. מניסיון של כ-40 שנה, הגעתי למסקנה כי הטיפול היעיל ביותר הוא אידוי בלייזר דו תחמוצת הפחמן, בהכוונה של קולפוסקופ ולאחר צביעה בחומצה אצטית.

לאחר הרדמה מקומית בעזרת ספריי מאלחש, צובעים את העור הנגוע בחומצה אצטית מדוללת, אשר מדגישה את הנגעים ומאפשרת לאתר אותם ביתר קלות.

קרן הלייזר שבה משתמשים היא קרן אור מונוכרומטית חזקה ומדויקת, המשמשת הן לאידוי והן לחיתוך רקמות. ניתן להגיע לעומק הרצוי עד 1.5 מ"מ, בעזרת מכשיר הקולפוסקופ - ומאדים את הנגעים. קרן הלייזר

מאפשרת להסיר את נגעי הקונדילומה ללא גרימת כוויה עמוקה שההחלמה ממנה איטית - ומותירה אחריה צלקת. משך הטיפול משתנה לפי כמות הנגעים. רופא מיומן יבצע את הטיפול ללא תופעות לוואי.

לאחר הטיפול, יש למרוח משחה המזרזת את זמן ההחלמה, מעלה את רמת הלחות בעור, מגינה מפני גורמים מזהמים ומעודדת את התחדשות התאים.

מהם יתרונות הטיפול בלייזר?

הוכח כי הטיפול בלייזר מעודד את מערכת החיסון לחסל את נגיף הקונדילומה האנושי; ואף מקצר את משך הריפוי ואת ההחלמה מהמחלה. שיטות הטיפול האחרות יעילות פחות. חלקן אף מותירות צלקות על האזור המטופל.

בסיום הטיפולים, יש לבצע בדיקת PCR, לגילוי DNA של נגיף הפפילומה. לאחר קבלת תוצאת בדיקה תקינה (שלילית) – זהו הזמן האידאלי להתחסן נגד נגיפי HPV.

לסיכום: קונדילומה היא מחלה מדבקת ביותר - אך אפשר להחלים ממנה, מכיוון שנגיפי המחלה אינם נשארים לעד בגוף, ברוב המקרים. נגיפים אלה - כמו נגיפי שפעת, חצבת ואדמת - מודברים ע"י מערכת החיסון הטבעית

של גופנו. בנוסף, קיים טיפול יעיל המחסל את הגידולים ומסייע לחולים להיפטר מהנגיף.

ד"ר שרגא וקסלר הוא גניקולוג, מנכ"ל "שער" – מרכז לבריאות האשה והגבר.

סייעה בהכנת הכתבה: רננה מור, כתבת zap doctors.

 

    רוצה לדרג?
    זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

    עוד בתחום