העמסה מיידית: השתלת שיניים ביום אחד

(3)
לדרג
תוכן מקודם

השתלת שיניים בשיטה הקלאסית נמשכת מספר חודשים. מדוע לחכות, אם ניתן ליהנות כבר מחר ממראה שיניים אסתטי וחיוך מושלם? טכניקה חדשנית הנקראת "העמסה מיידית" מאפשרת לעשות את ההשתלה ביום אחד בלבד, למעט חריגים. לא מאמינים? כל הפרטים בפנים!

רופא שיניים ,מומחה לשיקום הפה
077-2313064 (מספר מקשר)

השתלת שיניים היא פעולה רפואית שגרתית בעולם רפואת השיניים. למעשה, שתל דנטלי הוא תחליף שן - במקום שן שאבדה, נפלה, נפגעה או נעקרה (בעקבות מחלה, פגיעה כלשהי, חוסר תפקוד או זיהומים ודלקות שונות). מטרת השתל היא למלא את התפקיד שמילאה השן החסרה בתפקוד הפה ומערכת הלעיסה.

השתלת השיניים מתבצעת במספר שלבים ונמשכת (בשיטה הרגילה, הקלאסית) בין שלושה חודשים לחצי שנה. התוצאות של ההשתלה כפולות: ההשתלה משפרת את רמת התפקוד הכולל של מערכת הפה והשיניים, שנפגעה בשל אובדן השן; בנוסף, ההשתלה בעלת חשיבות גם בצד האסתטי (משום שהשן המדומה נראית כשן רגילה לכל דבר, מותאמת לשאר השיניים ומספקת מראה חיוך ללא פגם).

מהם השלבים השונים לביצוע שתלים דנטליים?

השתלות שיניים נעשות בהרדמה מקומית, ללא צורך בהרדמה כללית, למעט מקרים בודדים וחריגים. ההרדמה המקומית היא השלב הראשון של ההשתלה - ונעשית באמצעות זריקה מקומית ומדויקת. החומר המרדים משפיע תוך רבע שעה עד חצי שעה.

בשלב השני - רופא השיניים חושף את בסיס העצם באזור שבו הוא מתעתד לבצע את ההשתלה. ניתן לעשות את חשיפת השן במספר דרכים, אך השיטה הנפוצה ביותר כוללת חיתוך באזור רקמת החניכיים במקום.

בשלב השלישי - יבצע הרופא קדיחה בתוך מבנה העצם. הקדיחה - באופן דומה לקדיחת חור בקיר - יוצרת חור, שלתוכו יוברג השתל, בשלב הבא. רוב השתלים מוברגים אל תוך העצם בצורה סיבובית; ומקובעים במקום, ללא תזוזה, באמצעות הלחץ והחיכוך.

בשלב הרביעי - יושתל על השתל מבנה מיוחד שהוכן מראש. על המבנה הזה יודבק הכתר, המדמה את צורתה ותפקידה של שן טבעית.

מטרת השתל היא למלא את התפקיד שמילאה השן החסרה. צילום: שאטרסטוק 

האם נדרש הליך כירורגי, הכולל תפרים, לצורך השתלת שיניים?

לעיתים, כאשר השתלת השן דורשת גם השתלת עצם, שתשמש בסיס לשתל עצמו במקום עצם לסת שנפגעה - יבצע הרופא פעולה כירורגית, לצורך תפירת החניכים סביב שתל העצם החדש. זאת, משום שהשתלת העצם יוצרת פצע פתוח בחניכיים, שאותו יש לתפור.

התפרים נעשים באמצעות חוט הנספג בחניכיים ונעלם מאליו, לאחר תקופה קצרה (בין שבוע לשבועיים). כך, "נחסכת" מהמטופל אי הנעימות הכרוכה בהוצאת התפרים.

 

מהי השיטה הקלאסית לביצוע השתלת שיניים?

תהליך השתלת שיניים רגיל (קלאסי) מתבצע בשני שלבים: שלב ההשתלה; ולאחריו שלב חשיפה. תקופת ההמתנה הממוצעת בין שלב לשלב עומדת על 3-6 חודשים, במהלכם מוודאים שהשתל נקלט בעצם הלסת.

בשלב ההשתלה, מבצעים חירור נקודתי או חיתוך של רקמת החניכיים - ומחדירים את השתלים באמצעות הברגה סיבובית. לאחר מכן, הרופא סוגר את אזור ההברגה העליון של השתל בעזרת בורג קטן האוטם אותו.

תקופת ההמתנה לקראת השלב הבא נועדה לוודא שתהליך החיבור והקליטה של השתל, בתוך עצם הלסת יתבצע כהלכה. הליך זה נקרא אוסטאואינטגרציה. ההליך דורש המתנה משך 3 חודשים, כדי לוודא קליטה בלסת התחתונה; ו-6 חודשים בלסת העליונה.

בשלב השני, שלב החשיפה, מבצעים חשיפה של השתלים, על ידי הסרת רקמת החניכיים באזור השתל וחיבור של כיפת ריפוי (כיפת מתכת, המכסה את השתל ומאפשרת הגנה על רקמת החניכים סביב השתל - בזמן ההחלמה).

ההחלמה אורכת כשבוע; לאחר מכן, נלקחות המידות של מבנה השן ושל הכתר שיודבק עליו - ומתחיל תהליך בו שמים את הכתרים. תחילה, שמים כתרים זמניים; ולאחר וידוא התאמה - כתרים קבועים.

האם ניתן לקצר את משך ההמתנה בין שני השלבים?

כיום, הנטייה של רופאים רבים היא לקצר את זמן ההמתנה בין שני השלבים, בהתאם לנסיבות. עם זאת, חשוב לדעת כי קיימים מקרים הדורשים פעולה על פי הפרוטוקול השמרני (המתנה משך מלוא התקופה; ולעתים אף יותר זמן).

 

מהי השתלת שיניים ביום אחד? 

הבשורה החדשנית והמרתקת ביותר בתחום טיפולי השיניים והשתלת השיניים היא השתלת שיניים ביום אחד. בשיטה זו, הקרויה העמסה מיידית, מבוצעת השתלת מערכת שיניים שלמה בשלב אחד בלבד, תוך שימוש בתותבת או גשר המושמים על השתלים, מיד לאחר ניתוח ההשתלה.

בשיטה זו, השתל בולט מעט מעל לחניכיים לאורך תקופת הריפוי ומורכבים עליו כתרים זמניים, שיוחלפו בקבועים לאחר שהחניכיים יחלימו. כאמור, מדובר בהליך המאפשר לבצע את השתלת השיניים בשלב אחד ולחסוך את זמן ההמתנה ושלב חשיפת החניכיים.

 

מהם יתרונותיה של השתלת שיניים בהעמסה מיידית?

יתרונותיה של השיטה ברורים: קיצור משך הטיפול הכולל; יכולת להימנע מהליך כירורגי של חשיפת השתלים. בנוסף, "נחסכת" למטופל גם תקופת ההמתנה הארוכה, הגורמת לאי נוחות ובעיקר לתפקוד חסר של מערכת הפה והלעיסה. לעומת זאת, בהעמסה מיידית המטופל יוצא מהמרפאה עם שיקום זמני שמאפשר תפקוד מלא של הפה עד לשיקום המלא.

יש חשיבות רבה לניסיון של הרופא המטפל ולמיומנות הרופא בביצוע הטיפול. צילום: שאטרסטוק 

מהם אחוזי ההצלחה של שיטה זו?

אם השיטה מיושמת בידי רופא מיומן בעל ניסיון, אחוזי ההצלחה של השתלת שיניים בהעמסה מיידית זהים לאחוזי ההצלחה של השיטות הקלאסיות השונות. כמו בשיטות האחרות, אחוז ההצלחה בהעמסה מיידית עומד על כ-96%. יחד עם זאת, יש לדעת כי שיטה זו אינה מתאימה לכל מטופל; יש חשיבות גדולה לאיכות עצם הלסת של המטופל כתנאי להיתכנות ההליך.

 

מדוע נדרשת מיומנות גבוהה מצד הרופא המטפל בשיטה זו?

שיטת ההעמסה המיידית להשתלת שינים ביום אחד דורשת תכנון וביצוע קפדני. לכן, יש חשיבות רבה לניסיון של הרופא המטפל ולמיומנות הרופא בביצוע הטיפול.

בשיטה זו, יש לבצע חלוקת עומסים נכונה, להבין ולהכיר את מבנה הלסת ואת עובי העצמות של המטופל; ולאתר את המיקום, העומק המדויק והזווית המדויקת - שדרכם תתבצע החדרת השתלים.

לסיכום: עבור מטופלים שהדבר מתאים למבנה הלסת שלהם - ניתן כיום לבצע השתלת שיניים ביום אחד. כך, נמנעת תקופת ההמתנה הארוכה שהיה צורך בה בעבר ו"נחסכת" מהמטופל אי נוחות גדולה, הכרוכה בהמתנה ובחוסר תפקוד זמני של מערכת הלעיסה.

ד"ר טאלב אבו עאמר הוא רופא שיניים, מומחה בהשתלת שיניים בהעמסה מיידית.

סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום