פיזיותרפיה נשימתית שיקומית: אוויר לנשימה

(0)
לדרג
תוכן מקודם

רבים סבורים כי פיזיותרפיה נשימתית מיועדת רק לחולי ריאות. חשוב לדעת שמדובר בכלי שיקומי מנצח -גם בטיפול בחולים נוירולוגיים, שמערכת הנשימה שלהם נפגעה. קחו אוויר - ותקראו

פיזיותרפיסטית
077-2313020 (מספר מקשר)

התפקוד הנשימתי של חולים נוירולוגיים נפגע בהדרגה ובאופן שהולך ומחמיר - עקב פגיעה בשרירים המאפשרים את הפעילות התקינה של מערכת הנשימה, לצד קושי בניקוי הפרשות מהריאות. כך, נוצר תהליך הגורם לתחלואה. כדי לשפר את איכות החיים, לתרום לבריאות ולהגדיל את תוחלת החיים של המטופל - חשוב לשלב במסגרת הטיפולים טיפולי פיזיותרפיה נשימתית יחד עם פיזיותרפיה שיקומית.

 

מהי פיזיותרפיה נשימתית?

פיזיותרפיה נשימתית היא טיפול שמוצע למי שמערכת הנשימה שלו נפגעת ותפקודה משתבש. חולי ריאות (הסובלים ממחלות ריאה כרוניות), מונשמים ונתמכי נשימה - עוברים באופן קבוע טיפולי פיזיותרפיה נשימתית. טיפול זה מוצע גם לחולים הסובלים ממחלות וממצבים הקשורים למערכת העצבים (חולים נוירולוגיים).

הפגיעה בתפקוד הנשימתי, שתלויה בחומרת המצב, גוררת שלל השלכות. צילום: שאטרסטוק

מה הקשר בין פיזיותרפיה נשימתית לבין טיפול בחולים נוירולוגיים?

במגוון מצבי מחלה, המערבים את מערכת העצבים - מחלות נוירולוגיות - נגרמת פגיעה רב מערכתית, הכוללת גם פגיעה במערכת הנשימה. כך, למשל: ישנן מחלות נוירולוגיות ניווניות, הפוגעות גם במערכת הנשימה (פרקינסון, טרשת נפוצה, ניוון שרירים, ALS ועוד). בנוסף, גם מבוגרים לאחר אירוע מוחי עלולים לסבול מפגיעה בשרירי הנשימה דבר שישפיע על מערכת הנשימה בכללותה.

במצבים אלה ואחרים, מערכת הנשימה נפגעת בשל שתי השפעות עיקריות של הפגיעה הנוירולוגית.

ראשית, הפגיעה במערכת העצבים גוררת הפרעה בעצבוב של שרירי הנשימה - תהליך המקשה על פעולתו הסדירה של מנגנון הנשימה; שנית, עקב הפגיעה בשרירים המעורבים בתהליך הנשימה והיחלשותם, נפגעת היכולת הנשימתית של המטופל והיכולת לפנות את ההפרשות מדרכי הנשימה ומהריאות.

כך, במחלות ניווניות, נפגעים באופן הדרגתי שריר הסרעפת, שרירי הבטן, השרירים בין הצלעות והשרירים המצויים בחגורת הכתפיים. לשרירים תפקיד חשוב בתהליך הנשימה - שנפגם, עקב היחלשותם. כמו לדוגמא, פעולת השיעול. אצל חולים אלו נראה קושי להפיק שיעול אפקטיבי לפינוי ההפרשות המצטברות בדרכי הנשימה.

בקרב חולים שעברו אירוע מוחי, הפגיעה בתפקוד רקמת המוח שנפגעה בשבץ - משפיעה לעיתים אף היא על תפקוד מערכת הנשימה. לכל אלה, נוספת גם הפגיעה העצבית, הפוגמת בתפקוד העצבוב של השרירים המעורבים בתפקוד ובתהליך הנשימה.

תהליכים בלתי רצויים אלה גוררים פגיעות קלות עד חמורות ביכולת הנשימה של המטופל. הפגיעה בתפקוד הנשימתי, שתלויה בחומרת המצב (מדובר במחלות פרוגרסיביות, המתפתחות בהדרגה),  גוררת שלל השלכות.

כיצד משפיעה פגיעה נוירולוגית - הגוררת פגיעה נשימתית - על המטופל?

הפגיעות הנובעות מהפגיעות הנשימתיות רבות ומגוונות.

ירידה בתפקוד נשימתי של חולים נוירולוגיים מתבטאת בשני מישורים: 1. קושי לנשום סדיר ועמוק - מה שמגביר את חוסר היכולת לתפקד ולנוע; 2. קושי לפנות הפרשות המצטברות בריאות ובדרכי הנשימה.

שני התהליכים האלה מקשים על יכולת התפקוד היומי של  החולים ועל יכולתם להתנייד - דבר המפריע לתהליך השיקומי וגורר פגיעה באיכות החיים.

חולים המתקשים בתפקוד יעיל של מערכת הנשימה מתקשים בהליכה, כגון, הליכה למרחקים ואפילו קצרים ועלייה במדרגות. כמו כן, הם מתקשים בתפקודים יומיים פשוטים כמו להתלבש ולהתרחץ באופן עצמאי. פעולות  אלה ועוד דורשות יכולת מוטורית - משימה קשה לחולים הנוירולוגיים, שפעילות שרירית ותנועה נחוצים להם כדי להשתקם ו/או כדי להביא הטבה במצבם. היעדר התנועה מונע שיקום ו/או מביא להתדרדרות במצבם.

כמו כן, הפגיעה ביכולת לנקז את ההפרשות מהריאות - חושפת את המטופלים לסיכונים רבים: הם עלולים לפתח זיהומים ומחלות בדרכי הנשימה ובריאות, מה שעלול להביא לאשפוזים חוזרים ותכופים, חשיפה לתחלואה נוספת וסיכונים בריאותיים.

בשל כל אלה, חשוב מאוד לשלב טיפול נשימתי בחולים עם רקע נוירולוגי. רצוי לעשות זאת מוקדם ככל הניתן: תרומתו של שיקום נשימתי עולה - ככל שמתחילים בטיפול בשלב מוקדם יותר של המחלה.

חשוב לזכור כי מרבית המחלות הניווניות הן מחלות פרוגרסיביות, אשר מתפתחות בהדרגה. מטרת ההתמודדות עם מחלות אלה היא עיכוב תהליכים בלתי רצויים, בלימת המחלה (אם ניתן לבלום), הארכת תוחלת חיים, שיפור תפקוד ומניעת פגיעה והתדרדרות.

חולים נוירולוגיים שמשתקמים מאירוע מוחי וחולים נוירולוגיים הסובלים ממחלות ניווניות - שואפים לשפר את איכות חייהם. כאשר יש קושי נשימתי שהולך ומתגבר - איכות החיים נפגעת באופן קריטי והמחיר גבוה.

שיפור איכות החיים של החולה מושג באמצעות מגוון אמצעים. טיפול פיזיותרפי נשימתי נחשב אחד האמצעים היעילים: ניתן למנוע (או לפחות לעכב) פגיעה בתפקוד הנשימתי של חולים הסובלים ממחלות נוירולוגיות; ולסייע להם לנשום באופן יעיל. זאת בשילוב טיפולי פיזיותרפיה שיקומיים.

טיפולי פיזיותרפיה נשימתית כוללים שפע תרגילים, שמטרתם שיפור תפקוד מערכת הנשימה. צילום: שאטרסטוק

איזה טיפול פיזיותרפיה נשימתית מתאים לחולים הסובלים ממחלות נוירולוגיות?

חולים עם חסר נוירולוגי עוברים טיפולים שיקומיים, כדי לשקם את יכולת התנועה. רצוי לשלב את הטיפולים השיקומיים עם טיפולי פיזיותרפיה נשימתית. טיפולי פיזיותרפיה נשימתית כוללים שפע תרגילים, שמטרתם שיפור תפקוד מערכת הנשימה על-ידי חיזוק השרירים, תוך דגש על שילוב היכולת לנשום נכון ועמוק - ולפנות הפרשות ממערכת הנשימה. בדרך כלל, תרגילים אלה כוללים מתיחות של בית החזה, מתיחות של הגו, תרגילי נשימה, חיזוק שרירים, שימוש בעזרים ועוד.

מכשיר שמסייע רבות בטיפול בחולים עם רקע נוירולוגי נקרא "משעל": מדובר במכשיר המדמה את פעולת השיעול - ובאמצעותו יכול המטופל לפנות הפרשות מהריאות.

יש להשלים את טיפולי הפיזיותרפיה הנשימתית, כחלק מטיפולי השגרה - ולהקפיד על ביצועם. ניתן לבצע את הטיפולים בישיבה, בשכיבה ואף תוך כדי תנועה. היתרון הגדול של הטיפולים הינו שניתן לבצע אותם בבית המטופל, מה שמקל מאד על המטופלים. כמובן שהטיפול מותאם אישית למטופל - ומושפע ממצבו וצרכיו.

לסיכום: כדי למנוע את ההשלכות הבלתי רצויות, הנובעות מהפגיעה במערכת הנשימה, בקרב חולים עם מחלות נוירולוגיות; וכדי להיטיב את איכות חייהם ולתרום לתוחלת החיים - חשוב מאד לשלב טיפול פיזיותרפיה נשימתית מיד עם אבחון המחלה ובהמשך גם במסגרת טיפולי השגרה שהם עוברים. הטיפול משפר את התפקוד, מונע תחלואה ואשפוזים, תורם ליכולת התנועה ומהווה כלי שיקומי ראשון במעלה.

ענת סין-הרשקו היא מומחית לפיזיותרפיה שיקומית, מציעה טיפולי פיזיותרפיה, לרבות פיזיותרפיה נשימתית - בבתי המטופלים.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום