פיסול פנים ניתוחי: פתרון אידאלי

(26)
לדרג

אם רק ניתן היה לעצור את תהליך ההזדקנות - כולנו היינו קופצים בשמחה על המציאה. בינתיים, עד שזה יקרה: פיסול פנים ניתוחי הוא הדרך האפקטיבית ביותר להגיע למראה פנים צעיר, באופן טבעי ומדויק

תהליך ההתבגרות מתחיל לתת את אותותיו על מראה הפנים שלנו כבר בעשור השלישי לחיינו (כלומר, כאשר אנחנו בשנות העשרים לחיינו: 20-29). בגילאים אלה, אנחנו עדיין לא יכולים לשים לב לשינויים שהפנים שלנו עוברות - אך הפנים בהחלט מתחילות להשתנות.

למעשה, מרגע שאנחנו מגיעים לנקודה של סוף הצמיחה הפיזית, מתחיל תהליך של השפעת הגיל, הגרביטציה והסביבה על הפנים שלנו, לכיוון של התבגרות ובהמשך להזדקנות.

הגרביטציה משפיעה על כל איזורי הגוף וגם בפנים יש צניחה של רקמות, שבאה לידי ביטוי בקפלים של עור, צוואר נפול, קו לסת בלתי אחיד, גבות צנוחות, עודפי עור בעפעפיים  ועוד.

אלמנט נוסף של תהליך ההתבגרות כרוך בשינויים ברקמות השומן, המתבטאים באובדן נפח בפנים. כך, הפנים הופכות עם הגיל מפנים מלאות (ואפילו עגולות) - לפנים חדות, מלבניות וגרומות.

העור נהיה דק יותר עם הגיל ופחות אלסטי, הגוון של העור משתנה ומתחילים להופיע על העור סימני פיגמנטציה, אדמומיות וקמטוטים. בנוסף, עם הגיל מתרחשת גם ספיגה של עצם; כל עצמות הפנים מאבדות מנפחן, דבר הגורם לשינוי של ממש בפרופורציות הפנים.

מהו פיסול פנים ניתוחי?

פיסול פנים ניתוחי הוא ניתוח שמטרתו לנסות להפוך את השפעת תהליך ההתבגרות וההזדקנות על הפנים, בצורה המדויקת ביותר לכל מטופל (ולכן - גם הטבעית ביותר). לכל אדם יש את תווי הפנים, הפרופורציות והבעות הפנים הייחודיות לו. הניתוח מותאם אישית, כדי לתת מענה לכל היבטי ההזדקנות, הבאים לידי ביטוי אצל אותו מטופל.

הניתוח מתאים גם לגברים וגם לנשים, בכל הגילאים. צילום: שאטרסטוק

למי מתאים פיסול פנים ניתוחי?

הניתוח מתאים גם לגברים וגם לנשים, בכל הגילאים. תופעות כגון צניחת רקמות ועודפי עור אופייניות מאוד גם אחרי הורדה משמעותית במשקל, כך שכל מי שחווה צניחה של הפנים או של הצוואר (ללא כל קשר לגיל) - יכול לקבל מענה על ידי פיסול פנים ניתוחי.

רוב המטופלים המגיעים לניתוח הם נשים; לעומת זאת, גברים הפונים לניתוח הם בדרך כלל גברים שחווים התבגרות מוקדמת של הצוואר, בשל גנטיקה או בשל ירידה במשקל.

כיצד מתבצע הניתוח?

פיסול פנים ניתוחי מורכב משלושה אלמנטים, המטפלים בכל ההשלכות של תהליך ההתבגרות וההזדקנות, על מראה הפנים.

הרמת פנים - הבסיס של פיסול הפנים הניתוחי הוא למעשה ניתוח הידוע בכינוי "מתיחת פנים". למעשה, בניתוח עצמו לא מתבצעת מתיחה של הפנים, אלא היפוך של מה שהטבע והגרביטציה עשו: הרמה של הרקמות שצנחו. כך, למעשה, השם המדויק יותר לניתוח זה הוא "הרמת פנים".

החזרת נפח לפנים - הנפח מוחזר לפנים על ידי שתי שיטות. השיטה הראשונה נקראת הזרקת שומן (או השתלת שומן) ונעשית על ידי לקיחת שומן מאזור הירך או הבטן והחזרתו לאזורים בפנים, בהם השומן אבד (ברוב המקרים - באזור הלחיים). השיטה השנייה משלבת הזרקת שומן עם הזרקת חומרי מילוי מסוגים שונים. ישנם אזורים הדורשים הזרקה שטחית, עדינה ומדויקת יותר; ובהם יתבצע שימוש בחומרי מילוי (ולא בשומן, שההזרקה שלו היא יותר עמוקה ופחות מדויקת ביסודה).

שיפור איכות העור - אלמנט זה הוא האחרון ברצף הכרונולוגי של הניתוח - וגם הוא נעשה בשתי טכניקות. הראשונה היא פילינג כימי - קילוף אסתטי של העור, הליך מהיר שעוזר מאוד עם קמטוטים ופיגמנטציה. הטכניקה השניה נקראת מזותרפיה, החדרת תערובת של ויטמינים, מינרלים וחומצות אמיניות לרקמת העור, הנעשית באזורים בהם יש קמטוטים (למשל סביב הפה).

פיסול פנים ניתוחי מתבצע בהרדמה כללית או טשטוש, בנוסף להרדמה מקומית של אזורי הניתוח. ההליך נמשך כשעתיים ובמקרים רבים יוחלט להוסיף גם התייחסות לחלק העליון של הפנים (למשל: העפעפיים או הגבות - אלמנטים שלרוב אינם חלק מניתוח הרמת פנים קלאסי), מה שעלול להאריך את הניתוח מעבר לזמן זה.

מהם היתרונות של פיסול פנים ניתוחי, על פני שיטות אחרות להצערת מראה הפנים?

פיסול פנים ניתוחי מתייחס לכל האלמנטים הנפגעים בתהליך ההזדקנות, בעוד שטיפולים אחרים מטפלים לרוב רק בחלק מהאלמנטים. כך, למשל: אם ניקח את אלמנט אובדן הנפח בפנים - הוא יהיה בולט גם כשעור הפנים עצמו חלק ומתוח (ועדיין יגרום לפנים להיראות זקנות). פיסול פנים ניתוחי נותן מענה הרמוני לכל מה שנפגע מתהליך ההתבגרות בפנים. לכן, התוצאה שלמה הרבה יותר.

מהו מהלך ההחלמה וההתאוששות מהניתוח?

השחרור לאחר הניתוח מגיע ברוב המקרים לאחר לילה אחד (אשפוז להשגחה); משך ההתאוששות בבית נמשך כעשרה ימים עד שבועיים. כיום, הגישה הניתוחית נמנעת מחבישות, כדי לא לייצר נקודות של לחץ בלתי אחיד על הפנים. לכן, המטופלים משתחררים ללא כל חבישה. השבוע הראשון מתאפיין בנטייה לנפיחויות, לפעמים קצת סימנים כחולים, אשר מרביתם יורדים בצורה משמעותית תוך כשבוע. במהלך שבוע זה, מומלץ לשכב עם הראש מורם, כדי להפחית בצקות.

הטיפול בפצעי הניתוח הוא טיפול מאוד פשוט - טיפול תמיכתי על ידי משחה. כמובן, יש להגיע לפגישת ביקורת עם המנתחת. אם הניתוח כולל פילינג כימי, יש להימנע מחשיפה לשמש ישירה, במהלך חצי השנה הראשונה לאחר הניתוח ולהשתמש בתכשירים מפחיתי פיגמנטציה (במיוחד אצל נשים בעלות עור כהה). אם לא בוצע פילינג כימי, יש להימנע מחשיפה לשמש בחודש הראשון שלאחר הניתוח. חודש לאחר הניתוח ניתן גם לחזור לפעילות ספורטיבית בעצימות הדרגתית (לפי היכולת), יש להימנע מעישון חודש לפני הניתוח וגם חודש אחרי הניתוח. מומלץ שלא לעשן בכלל עד להחלמה מלאה.

הניתוח לחלוטין לא כואב. נלווית לניתוח אי נוחות - ותו לא. התחושה העיקרית היא תחושה של הידוק ולחץ מקומי. יש אמנם חתכים ניתוחיים, אך הם אינם כואבים - ומשמשים להגעה לרקמות הפנימיות וגם לסילוק עודפי עור בסיום הניתוח.

החתכים ממוקמים סביב האפרכסת, בקווים טבעיים ובתוך קווי השיער. הסגירה של החתכים נעשית ללא מתח וכך הצלקות מחלימות מאוד מהר, בצורה יפה ואסתטית. כמעט לא ניתן לראות את הצלקות.

התוצאה הסופית של הניתוח מתייצבת בסביבות שלושה חודשים - חצי שנה. צילום: שאטרסטוק

האם ישנם סיכונים או תופעות לוואי לניתוח?

ראשית, כדאי להבדיל בין סיכונים לתופעות לוואי.

תופעות לוואי הן חלק מהחלמה תקינה של ניתוח וכוללות ירידה בתחושה באזור הניתוחי, לפעמים אי נוחות או קצת גרד במקום, חתכים ניתוחיים שייקח זמן עד שיהפכו לצלקות שיבשילו וייטשטשו, סימנים כחולים ולעיתים בצקות. כל אלה תופעות המלוות התאוששות רגילה.

סיכונים או סיבוכים הינם תופעה בלתי רצויה המתרחשת על אף מהלך ניתוחי תקין. לשמחתנו, בניתוחים אסתטיים סיבוכים כלל אינם שכיחים, בפרט לא בניתוחי פנים, שנעשים כיום בצורה מאוד בטיחותית. כיום, יש הרדמה ייעודית לניתוח. כלומר: אנחנו יודעים איך להרדים את המטופלים, בצורה שתקטין אף היא את שיעור הסיבוכים.

הסיבוכים הכי שכיחים שיכולים להתרחש אחרי ניתוח פיסול פנים הם דימום או הפרעות בריפוי. יש לציין כי כאשר מתבצע ניטור תקין של המטופלים והכנה טובה שלהם לפני הניתוח, במהלכו ובסיומו - אפשר להפחית משמעותית את שיעור הסיבוכים. בסופו של דבר, הניתוח מאוד בטוח; שיעור הסיבוכים בניתוח נחשב נמוך.

האם צריך לתחזק את התוצאה הסופית של הניתוח?

התוצאה הסופית של הניתוח מתייצבת בסביבות שלושה חודשים - חצי שנה. המראה הולך ומשתפר עם הזמן, מכיוון שהוא הופך לטבעי יותר. עם זאת, אנחנו לא יודעים איך לעצור את תהליך ההתבגרות.

לכן, מטרת הניתוח היא לייצר נקודת פתיחה חדשה וטובה יותר, להמשך תהליך ההתבגרות. לשם שמירה על נקודת פתיחה זו, מומלץ לבוא פעם בחצי שנה - שנה, כדי לתחזק את התוצאות שהושגו בניתוח, ע"י החזרה עדינה של נפחים, חומרי מילוי, חומצות היאלורוניות, בוטוקס וכו'.

לסיכום: פיסול פנים ניתוחי נותן מענה הרמוני וכולל לכל האלמנטים הנפגעים מתהליך ההתבגרות. הניתוח נועד לייצר נקודת פתיחה חדשה וטובה יותר למראה הפנים - אותה כדאי לתחזק אחרי הניתוח, באמצעות ביקורים תקופתיים במרפאה, הכוללים שימוש בחומרי מילוי שונים ועוד אמצעים.

ד"ר טלי פרידמן היא כירורגית פלסטית בכירה במרכז הבינלאומי לעיצוב הגוף והפנים בתל אביב; בעבר ניהלה את המרפאה לעיצוב הגוף במרכז הרפואי "אסף הרופא".

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום