חדש: טכנולוגיה לחילוץ העובר בלידה קיסרית

(11)
לדרג

הכרית העוברית היא טכנולוגיה חדשה המשמשת לעזרה בחילוץ ראש העובר בניתוח קיסרי בפתיחה מלאה. בישראל, המרכז הרפואי אסף הרופא הוא הראשון שעושה בה שימוש

מאת: מערכת zap doctors

בעשורים האחרונים חל גידול במספרי הלידות הקיסריות בישראל ובעולם, ולמרות שלידה קיסרית נחשבת ללידה בטוחה, סיכוניה גבוהים מאלו של לידה רגילה. "הכרית העוברית" (Fetal Pillow) היא טכנולוגיה חדשה, שמטרתה לסייע בחילוץ ראש העובר בצורה בטוחה יותר במהלך ניתוח קיסרי, על ידי הגבהה של ראש העובר בתעלת הלידה. הכרית מוחדרת לנרתיק האישה עוד בטרם מתחיל הניתוח ומנופחת בנוזל בתוך הנרתיק, תוך שהיא מרימה את ראשו של העובר ב-3-4 ס"מ ומביאה אותו למצב בו נוח יותר לרופא המיילד להוציאו דרך החתך ברחם. לאחר הוצאת התינוק, מרוקנת הכרית ומוצאת מהנרתיק בקלות וללא הפרעה.

המכשיר החדשני תופס תאוצה ברחבי העולם ואף זכה השבוע בפרס הבריטי היוקרתי (Patient Saftey Award) כאמצעי בטיחות החולה החדשני הטוב ביותר לשנת 2018. הכרית אושרה לשימוש על ידי ה-FDA, על ידי רשויות הרישוי באיחוד האירופי ובאוסטרליה ונמצאת בהליך רישום מתקדם בישראל. המרכז הרפואי ע"ש שמיר (אסף הרופא) הינו הראשון לעשות בה שימוש בארץ.

לדברי ד"ר משה בצר, מנהל חדרי הלידה והיולדות במרכז הרפואי ע"ש שמיר והאחראי להבאת המכשיר לישראל ולהכנסתו לשימוש במרכז הרפואי, הכרית העוברית צפוייה לשנות את האופן בו מתבצעים ניתוחים קיסריים דחופים בישראל:  "המכשיר יקל על חילוץ היילוד בעת הניתוח הקיסרי בפתיחה מלאה כאשר ראש העובר נמצא בתעלת הלידה, יקטין משמעותית מקרים של איבוד דם ואף צפוי לקצר את משך זמן האשפוז של היולדת והילוד לאחר הלידה. אלו הם יתרונות שאין להקל בהם ראש ואשר צפויים להפוך את הלידה הקיסרית לבטוחה יותר עבור היולדת והילוד". עוד הוסיף ד"ר בצר כי: "השימוש של הכרית במרכז הרפואי שלנו יסייע לחשוף אותה גם ליתר בתי החולים בישראל ובעולם ואני מאמין שבקרוב נראה אותה גם בשימוש בבתי חולים אחרים".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום