מחלת החצבת: חשש כבד מהתפשטות המחלה

(9)
לדרג

במהלך חודש יוני 2018 המשיכו לזרום דיווחים על מקרי חצבת חדשים ברחבי ישראל, זאת לאחר שבין החודשים מרץ-מאי דווחו למעלה מ-80 מקרים חדשים. האם יש מכנה משותף לכל החולים החדשים? מהן ההנחיות של משרד הבריאות בנושא? זאפ דוקטורס עושה לכם סדר

מאת: מערכת zap doctors

עם העלייה במספר הדיווחים על מקרי חצבת חדשים בחודשים האחרונים, עולה ונשאלת השאלה – האם יש חשש מהתפרצות חוזרת של המחלה? מהן האוכלוסיות העיקריות בהן הופיעה המחלה? מבירור שעשינו מול משרד הבריאות עולים כמה נתונים חשובים:

מהם המקרים האחרונים שהתגלו?

על פי המידע שהתקבל במשרד הבריאות, במהלך חודש יוני, עיקר חולי החצבת התרכזו בעיקר ב:

  1. אזור השומרון (נפת פתח תקווה) - 18 מקרים חדשים.
  2. נפת עכו - 11 מקרים חדשים (הראשון בהם התגלה ב-16.6).
  3. נפת צפת - 14 מקרים חדשים.

אנשים בגילאי 40 שלא חוסנו. צילום: שאטרסטוק

אם בשבועות הראשונים מרבית הדיווחים על חצבת היו בעיקר בקרב אנשים בגילאי 40+ (כאלו שלא חוסנו בגלל שהחיסון לא ניתן באותן שנים שהם נולדו) – בששת השבועות האחרונים ניתן לקבוע כי המשך התפשטות המחלה היא בעיקר בקרב ילדים, רובם המכריע הם ילדים שלא חוסנו מסיבות אידיאולוגיות.


לכן, ניתן לומר כי התחלואה בשבועות אחרונים היא בקרב משפחות וכיתות בתי ספר, בשונה מהדיווחים בשבועות הראשונים, אשר התרכזו במוסדות רפואיים או באנשים שהיו במגע עם חולה חצבת.

 האם אכן מדובר בעלייה במספר המקרים?

עד לאמצע מרץ 2018 לא נצפה אף מקרה של חצבת בישראל. מחודש מרץ עד לסוף יוני 2018 דווחו על כ-130 חולי חצבת בישראל, חלקם נדבקו מחוץ לישראל והביאו עימם את המחלה לארץ, וחלקם נדבקו כתוצאה ממגע עם אדם חולה.. במיעוט המקרים, מקור ההדבקה אינו ידוע.

להלן מספר המקרים לפי חודשים:

  • ינואר – 0
  • פברואר – 0
  • מרץ – 8
  • אפריל - 35
  • מאי - 43
  • יוני - 51

ניתן לראות שאנחנו עדיין במגמת עלייה מחודש לחודש, וכבר ידוע על חולים חדשים שדווחו גם בחודש יולי.

במידה ומדובר בהתפרצות של המחלה - האם יש הנחיות מיוחדות לציבור?

בעקבות התחלואה המתוארת, משרד הבריאות הודיע לצוותים הרפואיים בקהילה ובבתי החולים להעלות את החשד הקליני לחצבת, להקפיד על כללי בידוד ולבצע בירור מעבדתי על כל חולה חשוד. רועננו גם ההנחיות לגבי קבוצות סיכון שבהן יש להשתמש בתרכיב סביל לאחר חשיפה.

במקרה של חשיפה לחולה חצבת והתפתחות תסמינים, כגון חום או פריחה, יש להתקשר לרופא המטפל כדי שהמרפאה תהיה ערוכה לקבלתם ללא חשיפה של מטופלים אחרים לנגיף. כמו כן, עם הגעה למיון, מלר"ד או טר"ם לאחר חשיפה לחולה חצבת, יש לעדכן בכך את הצוות, מיד עם ההגעה.

ככלל: משרד הבריאות ממליץ לכל מי שנולד משנת 1957 ואילך, ולא חלה בחצבת בעבר, להיות מחוסן בשתי מנות חיסון נגד חצבת במרווח זמן של ארבעה שבועות לפחות. המלצה זו תקפה גם לפני נסיעה לחו"ל.  המלצת משרד הבריאות גם לילדים שמלאה להם שנה, וטרם חוסנו, להגיע להתחסן כחלק מחיסוני השגרה.

 מתלבטים אם לחסן את הילדים בואו לדבר על זה בפורום חיסונים לילדים- משרד הבריאות

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום