טיפולים אסתטיים בחברה הדתית: מורה נבוכות

(4)
לדרג

רוצה לעבור טיפול יופי - ומתלבטת בנוגע לשאלת הצניעות? את לא לבד - והגעת למקום הנכון: מהן הדילמות השכיחות של נשים דתיות, בנוגע לטיפולים אסתטיים - ומה הפתרון?

הנשים בחברה הדתית מבינות כיום שאסתטיקה רפואית יכולה לעזור גם להן. השינוי בחברה הדתית מתחיל בכך שכל מה שקורה בעולם, בכל תחום, זמין כיום לכולם - ממש מעבר למסך המחשב. החברה הדתית הולכת ונפתחת לעולם החילוני. כמו בתחומים אחרים, גם המידע על חידושים והתפתחויות בתחום הרפואה האסתטית, הופך להרבה יותר נגיש וזמין.

הנשים הדתיות מגיעות לקליניקה כשהן מצוידות בידע רב על האפשרויות העומדות בפניהן בתחום האסתטיקה הרפואית. הזרקות, מתיחות פנים, מילוי קמטים - הן שמעו על כל הטיפולים; וגם הן רוצות ליהנות מהטיפולים: להיראות יותר טוב ויותר צעירות. עם זאת, יש מבחינתן תנאי חיוני: שהשינוי יהיה עדין - ולא בולט.

שאף אחד בסביבה הקרובה לא ישים את האצבע על השינוי. צילום: שאטרסוק

אילו טיפולי יופי מעניינים במיוחד את הנשים מהמגזר הדתי?

הנשים שמגיעות לקליניקה מבקשות טיפולים שבעקבותיהם הן ירגישו שינוי קטן - שיפור בהרגשה, מבט מחייך שמשתקף מהמראה. עם זאת, הן רוצות שההבדל לא יהיה משמעותי; שאף אחד בסביבתן הקרובה לא יידע לשים את האצבע על השינוי שחל בפניהן.

רובן רוצות שיגידו להן: "את נראית ממש טוב" - וכי איש לא יחשוד שהשינוי הזה הושג בקליניקה.

הטיפולים הפופולריים אצל נשים דתיות: הזרקות בוטוקס, מילוי שקעים מתחת לעיניים באמצעות חומצה היאלורונית, הרמות פנים קלות עם חוטים וכו'.

כיצד עולים טיפולים אסתטיים בקנה אחד עם צניעות?

ייתכן שכתוצאה מהצורך בשמירה על צניעות, רוב הנשים שפונות לייעוץ ראשוני (ובדרך כלל גם לטיפול עצמו) - מגיעות ללא בן הזוג. לעתים מתלוות אליהן בנות משפחה אחרות. באופן מפתיע, במקרים לא מעטים, בנות המשפחה אינן תומכות בתהליך.

באחד המקרים, הגיעה אשה לפגישת ייעוץ, כשהיא מלווה בשתי בנותיה הצעירות. הבנות ישבו משני צדיה ובמהלך הפגישה כולה, הן ניסו ללא הרף להניא אותה מתכניתה לשדרג קלות את מצב הפנים. הן ניסו לשכנע אותה שהטיפול כלל לא נחוץ לה.

האשה המשיכה בנחישות את הפגישה, אבל בסופה ביקשה זמן לחשוב על הנושא. לאחר מכן, האשה לא חזרה. כנראה שלעתים דווקא לדור הצעיר קשה יותר לקבל את פריצת הדרך והפגנת העצמאות הנשית. בסופו של דבר, הבנות הצליחו להשפיע עליה.

מה גורם למגמת הפתיחות הניכרת בקרב נשים דתיות בנוגע לטיפולי יופי?

בשנים האחרונות, ניתן לראות "שבירת חומות" בקרב זרמים מסוימים בציבור הדתי ויצירת נקודות ממשק לחברה החילונית. אחת התולדות של שבירת החומות היא המגמה ההולכת וגוברת, במסגרתה נשים דתיות מעמידות את עצמן במרכז - ומבקשות להיראות טוב יותר.

ככל שהמגזר הדתי נפתח יותר לעולם החילוני, מתחבר לרשתות חברתיות ולתקשורת - הוא משתלב יותר בחברה החילונית, ומאמץ חלק מהקודים הנהוגים בה.

כחלק ממגמה זו, משתנים גם קודים תרבותיים-חברתיים העוסקים באסתטיקה ועולה שאיפה לשימור נעורים. בין השאר, הנשים מבקשות להשיג את השינוי באמצעות ניתוחים פלסטיים וטיפולי אסתטיקה.

שאלת הכשרות. צילום: שאטרסטוק

האם הנשים הדתיות שמגיעות לקליניקה חוששות יותר מהתגובות של הסביבה? האם הן מצפות לאישור מבן הזוג או אישור של גורם הילכתי מוסמך אחר?

מאחר שהנשים הללו מבקשות מראש כי השינויים יהיו עדינים - אין להן חששות מיוחדים. עם זאת, לעתים ההשפעה הדתית מורגשת דווקא במקומות בלתי צפויים. אחת הנשים שהגיעה לקליניקה העלתה שאלה בנוגע לכשרות של חומרי המילוי המשמשים לטיפול.

לא ניתן היה לתת תשובה לשאלת הכשרות, מאחר שהחומרים בהם נעשה שימוש אינם מיוצרים בארץ, אלא במעבדות בחו"ל (מעבדות בהן אין התייחסות לעניין הכשרות).

אשה אחרת שהגיעה לפגישת ייעוץ רצתה מאד לעבור את הטיפול, אבל אמרה שעליה להתייעץ עם הרב שלה, אם הדבר מקובל. לא ברור מה הרב השיב לה, מאחר שהאישה טרם חזרה.

מה היחס בחברה הדתית לעלויות הטיפול האסתטי, מבחינת סדר עדיפויות?

אכן, נושא נוסף שמהווה שיקול משמעותי בקרב נשים מהמגזר הדתי הוא העלויות.

נשים דתיות בגיל 40-60 הפונות לטיפול הן בעלות משפחה גדולה, עם ילדים, נכדים; ולעתים אף נינים. רבות מהן רואות בטיפול משהו שלא נכון להעמיד במקום גבוה, בסדר העדיפות של ההוצאות המשפחתיות.

למרות כל האמור לעיל, יש נשים שאינן מוותרות. הן בוחרות לעבור טיפול יופי, על אף כל השיקולים שמנינו: ההתנגדות (לעתים) מצד הקרובים; הקונפליקט הפנימי בין הצורך בשמירה על צניעות לבין הרצון הטבעי של כל אשה להיראות יפה וצעירה; ההרגל שלא לשים עצמן בראש סדר העדיפויות; ולסיום, העובדה כי מדובר בהוצאה כספית משמעותית.

מול כל אלה, ניצבת הידיעה כי מראה רענן וצעיר יותר נמצא בהישג יד. בידיעה זו, יש מספיק עוצמה וכוח פיתוי.

נראה כי עבור נשים שכל חייהן הוקדשו לטיפוח המשפחה והילדים, הרצון לעשות משהו "נטו" עבור עצמן - משמעותי אף יותר מאשר הרצון בקרב נשים חילוניות, הרואות טיפוח ועשייה למען עצמן כמובנים מאליהם.

ייתכן כי התרומה העיקרית של הזליגה של נשים דתיות להשפעת אופנות מערביות, היא ההכרה שלהן בכך שגם להן מגיע להגשים חלומות, גם אם אלא באים בשפופרות קטנות, שמבטיחות להן להרגיש טוב יותר עם עצמן.

לסיכום: מתלבטת בנוגע לטיפול אסתטי? תוהה בנוגע לשאלה עד כמה הטיפול עולה בקנה אחד עם ערכי הצניעות וההלכה הדתית? את לא לבד. במאמר זה הבאנו חיבוטים המאפיינים נשים דתיות, בנוגע לטיפולים אסתטיים. יש להניח כי בפגישה בקליניקה, ניתן יהיה ללבן את החיבוטים באופן עמוק יותר: אם תחליטי לבצע את הטיפול - תעשי זאת מתוך תחושה שאת שלמה עם עצמך; ואם תחליטי להימנע מהטיפול - תדעי כי בחנת את הנושא לפני שוויתרת על הטיפול.

ד"ר מאיר מור הוא אורתופד כירורג, בוגר ביה"ס לרפואה אסתטית בתל אביב; בעל קליניקה לאסתטיקה רפואית בירושלים.

סייעה בהכנת הכתבה: שרית שיר, כתבת Zap Doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום