סקירת מערכות שלישית: כל היתרונות

(4)
לדרג

הרפואה המודרנית מאפשרת "מעקב צמוד" בנוגע למצב העובר, ממש עד סוף ההריון. שימו לב: גם אם ביצעתם סקירה ראשונה ושנייה - קיימים מומים שניתן לזהות רק בסקירה השלישית

רובנו מכירים את ההמלצות בנוגע לסקירת מערכות ראשונה ושנייה; ומשום מה חושבים שסקירת מערכות שלישית נועדה רק להורים מודאגים במיוחד או מבוססים מבחינה כלכלית. רגע לפני שתכריעו נגד ביצוע הבדיקה ותסיקו שהיא מיותרת ואיננה הכרחית - מחובתכם לבחון במה מדובר ולהתייחס בכובד ראש אל יתרונותיה של הבדיקה וחשיבותה. רק כך תוכלו להגיע למסקנה הנכונה.

מהי סקירת מערכות שלישית?

סקירת מערכות שלישית היא בדיקת אולטרה סאונד, במסגרתה מודגמים איבריו של העובר ומערכות גופו. בדיקה זו מאפשרת בחינה של מערכות רבות המתפתחות במהלך ההריון ומעקב אחריהן. בנוסף, הבדיקה מאפשרת הסקת מסקנות לגבי בריאות העובר ובריאות ההריון.

מה מוסיפה סקירת מערכות שלישית, ביחס לסקירת מערכות ראשונה ושנייה?

כל הבדיקות די דומות - המטרה הינה להערכה כללית של התפתחות תקינה של אברי העובר, אך לסקירת מערכות שלישית יש חשיבות נוספת ורבה.

בסקירת מערכות שלישית נבדקים איברי העובר (כמו בסקירות קודמות - סקירת מערכות מוקדמת ומאוחרת; או "ראשונה" ו"שנייה", בלשון עממית). כלומר: ההבדל העיקרי בין הבדיקות הוא העיתוי - גיל ההריון – והיקפה של הבדיקה. כל בדיקה מבוצעת בגיל הריון שונה - וזהו פקטור חשוב ביותר. למעשה, גיל ההריון מאפשר מעקב בשלב התפתחות שונה ומתקדם. בזמן סקירה שלישית המוח, מערכת השתן ומערכת העיכול נבדקות בשיטה נרחבת לשם קבלת פרטים נוספים אודות ההתפתחות שלהם בסוף השליש השני ותחילת השלישי. לעיתים קרובות הבדיקה מתבצעת גם בגישה נרתיקית לקבלת רזולוציה גבוהה יותר.

מאפייני הבדיקות זהים, אך גיל ההריון משפיע על היכולת לראות מה מתרחש - ולפעול בהתאם לתוצאות. ההבדל העיקרי בין הבדיקות נובע מהיכולת לזהות מצבים אשר נרכשו או התבטאו אחרי מועד הסקירה המאוחרת (שבועות 20-24). הסקירה השלישית מבוצעת בין שבועות 30-32 של ההריון; בשלב זה, מערכות העובר מצויות בשלב התפתחותי שונה.

 מדובר בהחלטה של ההורים. צילום: שאטרסטוק

מדוע, אפוא, צריך סקירת מערכות שלישית?

באופן כללי, ההמלצה הרשמית בישראל היא ביצוע בדיקה אחת לפחות של סקירת מערכות. בפועל, נהוג לבצע שתי בדיקות. רובנו מכירים את הצורך, ההמלצה והחשיבות של ביצוע סקירה ראשונה ושנייה - אך פחות מכירים בחשיבות של סקירה שלישית (למרות שאיננה פחות מומלצת). בעשור האחרון, יותר ויותר מומחים לרפואת נשים וזוגות בהריון מגיעים כיום להחלטה כי לביצוע סקירה שלישית יש חשיבות רבה.

הגורמים בעטיים מומלץ לבצע סקירת מערכות שלישית הם רבים ומגוונים. גורמים אלה נעוצים ביתרונות הברורים של הבדיקה, יתרונות שרבים בוחרים להתעלם מהם בגלל תפיסה שגויה: ברוב המדינות אין המלצה לבצע סקירת מערכות שלישית, מפני שגם אם חלילה מתגלה בבדיקה מחלה עוברית קשה לאחר השבועות 20-24, אין כל אפשרות לקבל החלטה אם להמשיך את ההריון או לא. במדינת ישראל, כמו בצרפת, גילוי מאוחר של ממצאים עובריים המלווים בסיכון גבוה לנכות קשה או פיגור שכלי, מאפשר לבני הזוג לדון לגבי המשך ההריון ובמידה והם מעוניינים בכך, הם יכולים להגיש בקשה להפסקת הריון לוועדות עליונות במסגרת בתי חולים. ועדות אלה דנות במקרים האלו ומחליטות האם לתת אישור להפסקת ההריון. באותה מידה, חשובה התמיכה הרגשית לזוגות אלה על ידי הצוות הרפואי, היות וגילוי מאוחר של ממצאים בעובר מלווים בסערת רגשות ובסבל לא קטן.

במידה ובני הזוג מחליטים להמשיך עם ההריון, יכוונו אותם למרכז שלישוני מומחה בתחום שיתכנן את מועד ואופן הלידה וייתן טיפול לילוד בהתאם לצורך.

האם מומלץ לבצע סקירת מערכות שלישית בכל הריון ובכל מצב?

היות והבדיקה אינה חלק מהרוטינה של מעקב הריון על ידי משרד הבריאות, מדובר בהחלטה של ההורים - והדבר נתון לדיון. עם זאת, מעל לכל ספק, מומלץ לשקול את העובדות בעיניים פקוחות. כלומר: חשוב לקרוא מידע, לברר, להבין, להתייעץ ולהפנים - ורק אז לקבל החלטה, מבלי לפסול מראש את האפשרות לבצע סקירה שלישית.

בשורה התחתונה, זוג הנמצא בהריון חייב הפעיל מערכת שיקולים נרחבת, בטרם קבלת החלטה. גם אם יחליטו בסופו של דבר לא לבצע את הבדיקה, חשוב שיקראו היטב כל מה שצריך לדעת אודותיה. רק אחרי שיכירו את כל העובדות מקרוב – יוכלו להחליט מה נכון ומה מומלץ עבורם.

יש תועלת לביצוע בדיקה העשויה לזהות מומים שנגרמו "תוך כדי" הריון. צילום: שאטרסטוק

האם הממצאים החריגים הניתנים לזיהוי במהלך הבדיקה, הם מומים שאינם נחשפים קודם בסקירות הראשונה והשנייה?

בהחלט. ידוע כי סקירת מערכות שנייה איכותית יכולה לאתר סביב 85% מהמומים הניתנים לזיהוי במהלך ההריון. חלק מהמומים מתפתחים בשלב מאוחר יותר; וחלקם עלולים להיגרם במהלך ההריון - מזיהום או מאירוע חריג בעובר. כלומר, מעבר לחשיבות בביצוע סקירה כה מורחבת ומאוחרת, כדאי לשלול מומים שאי אפשר היה לשלול קודם לכן - יש תועלת לביצוע בדיקה העשויה לזהות מומים שנגרמו "תוך כדי" הריון.

יש לזכור כי הריון הוא תהליך דינמי ולעתים דברים עלולים להשתבש בדרך ויכולות לצוץ בעיות (לרוב מדובר במקרים נדירים): שבץ בעובר, שגורר נזק מוחי; זיהום; וגורמים נוספים, המסכנים את בריאותו של העובר ו/או האם. כך, הסקירה השלישית תורמת להערכת מצב בריאות העובר ותוצאות תקינות של הבדיקה מורידות באופן משמעותי את הסיכון לבעיות.

צמצום הסיכון בלידה

ביצוע סקירת מערכות שלישית חשובה בכל הקשור להבטחת בריאות העובר וגם בכל הקשור לבטיחות הלידה. במהלך ההריון עלולים להיגרם מצבים מגוונים, שיחייבו לידה בדרך מסוימת (למשל: לידה קיסרית; או לידה מוקדמת או לידה במרכז עם מומחיות מיוחדת).

לסיכום: סקירת מערכות שלישית היא בדיקה נחוצה ועתירת יתרונות. הדברים אמורים במיוחד בישראל, בה ניתן לקבל החלטה על המשך ההריון מפאת מום קשה בעובר, גם בשלב מתקדם ומאוחר. היתרון הכי גדול של הבדיקה הוא בקבלת אישור נוסף על המשך התפתחותו התקינה של העובר. בעזרת הבדיקה ניתן לזהות מומים שלא ניתן היה לאתר במועד מוקדם יותר; ניתן לגלות מומים שהתפתחו תוך כדי הריון וניתן לתכנן לידה בתנאים בטוחים יותר. לכן, אין למהר לשלול על הסף את ביצוע הבדיקה, לפני שמכירים לעומק את יתרונותיה.

ד"ר קרינה קריידן חרץ היא מומחית למיילדות וגינקולוגיה ומומי מוח העובר, בעלת מרפאת נשים פרטית בתל אביב.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום