שיעור יתר: איך נעזור לילד שמתבייש?

(0)
לדרג

הקיץ הגיע והילד מתבייש ללבוש מכנסיים קצרים? ילדים רבים סובלים משעירות יתר ומתביישים להיחשף בים ובבריכה. רוצים לסייע לילד? חשוב להתייעץ עם רופא עור ולהימנע מטיפולים העלולים לגרום נזק

חודשי הקיץ החמים והביגוד הקצר נחשבים לא פעם אתגר עבור הסובלים מבעיות משקל, אך מדובר בתקופה בלתי פשוטה גם עבור הסובלים משיעור יתר בכל הגוף. יכול להיות שמעולם לא שמתם לב לכך, אבל יש לתת הדעת לעובדה שגם ילדים מאמצים טרנדים ומנהגי טיפוח של מבוגרים.

התרבות השלטת כיום מעודדת אותנו להציג גוף חלק, ככל האפשר. מתברר שילדים אכן מגלים רגישות לנושא ומביעים את חששם. לכן, עוד ועוד הורים מתעניינים באפשרויות להסרת שיער אצל ילדים באופן יעיל, שלא יפגע בילדים מבחינה רפואית. במאמר זה, נסקור את הנושא לעומק - ותוכלו למצוא בו תשובות לשאלות המטרידות אתכם.

 

מהי רמת השעירות הנחשבת שיעור יתר? מהם הגורמים לתופעה?

 שיעור יתר (הירסוטיזם, hirsutism) אצל ילדים נחלק לשני סוגים:

  1. בקרב בנות - כאשר השיער מרובה במקומות האופייניים לזכרים, כמו חזה, בטן ופנים. הירסוטיזם מופיע ב-10% מהנקבות ויכול להיות משפחתי, או כתוצאה מרמה עודפת של הורמון גברי - אנדרוגן.
  2. שיעור יתר המכונה היפרטריכוזיס (hypertrichosis) - כאשר פיזור השיער הוא כללי ולאו דווקא באזורים בהם יש יותר שיער אצל זכרים. שיעור יתר מסוג היפרטריכוזיס יכול להיות אזורי או מפושט בכל הגוף והרבה פעמים הסיבה להיפרטריכוזיס היא גנטית.

אצל ילדים, שני סוגי שיעור היתר יכולים להופיע כבר מלידה או בגיל מוקדם מאוד בחיים, ולפעמים יופיעו בגיל ההתבגרות. ככל שהבעיה מופיעה מוקדם יותר, כך היא מקשה על ילדים, משום שלא מקובל לשלוח ילדים לטיפולי יופי ממושכים - שנחשבו בעבר לנחלתם של מבוגרים בלבד.

כיום, בעקבות הביקוש הגובר ויעילות הטיפולים, השיטות האלה מותאמות לילדים. יש צורך באבחון נכון; ויש להתאים לכל ילד את השיטה המתאימה עבורו.

למרבה הצער, הלהיטות לעזור לילדים גורמת לעתים תופעות לוואי ונזקים. צילום: שאטרסטוק

באיזה גיל צצה בדרך כלל בעיית שיעור יתר?

עקרונית, אין גיל מסוים שבו הבעיה צפויה להתחיל. עם זאת, נדיר שיש בעיית שיעור יתר בקרב תינוקות ופעוטות. במקרים בהם מדובר בהפרעה גנטית, הבעיה עלולה להתחיל כבר מגיל ינקות – אך כמובן שלתינוקות ולפעוטות לא עושים טיפולי הסרת שיער, משום שהטיפולים אינם נחוצים; מעבר לכך, הטיפול מאוד כואב, ברוב המקרים, ולכן לא יתאים בגיל כה צעיר. רופאי עור ממליצים לא לעשות טיפול הסרת שיער, למי שאינו סובל מכך חברתית (בוודאי שלא בגיל כה מוקדם).

באיזה גיל מומלץ לפנות לרופא עור, במקרים כאלה?

הורים לילדים פונים לרופא עור, כשהם רואים מצב קיצוני מאוד של שיעור יתר, כבר בגיל מאוד צעיר (אפילו לפני גיל 5!) - כאשר שיעור היתר נראה מפושט על כל הגוף; או כשאנשים מבינים שמדובר בבעיה משפחתית גנטית והם רוצים להיערך לכך ולהבין טוב יותר את הבעיה.

סיבה נוספת לפנייה לרופא עור: כאשר נעשה ניסיון להסיר שיער בשיטות שונות (כולל שיטות להסרת שיער לצמיתות) - אבל הניסיון לא נעשה באופן נכון, בהתאמה למצב הילד. כתוצאה מהסרת שיער שנעשתה בצורה לא נכונה לילדים, עלולים להיגרם לילד נזקים ותופעות לוואי שונות.

האם מותר לעשות הסרת שיער לילדים לצמיתות? מהו הגיל בו מותר להתחיל?

לפני ההחלטה על טיפול לייזר להסרת שיער, חשוב לעשות אבחנה נכונה. לפעמים שיעור יתר הוא סימפטום או ביטוי להפרעה הורמונלית. במקרה זה, הדבר הנכון הוא לטפל בבעיה ההורמונלית ולא בסימפטום החיצוני.

לא נהוג לבצע הסרת שיער בגיל מאוד צעיר, מתחת לגיל 6. עם זאת, יש מצבים נדירים, שבהם גם ילדים בגיל זה מגיעים לטיפול. הקושי הגדול הכרוך בהסרת שיער בגיל כה צעיר - נעוץ בכאב ובצורך לשכב בשקט זמן רב. לכן, בפעמים הנדירות שבהן מתבצעת הסרת שיער לילד בגיל כה צעיר - הדבר נעשה בהרדמה. באופן עקרוני, מותר לעשות לילדים הסרת שיער לצמיתות, אם הסרת השיער מתבצעת בצורה נכונה, בהתאמה לילדים ולמצבם.

נהוג לעשות הסרת שיער לילדים אך ורק במקרים בהם הילדים עצמם מגיעים לגיל שבו הם מתחילים להרגיש לא נוח עם השעירות - ומבקשים באופן מפורש עזרה, משום שהם חשים בושה.

יוזמה של הילד להסרת שיער עשויה לעלות בגיל 5-6 - ויש להיות קשובים לילד ולתחושותיו. לפני כן, במיוחד בגיל רך, אין טעם ולא מומלץ לעשות הסרת שיער לילדים (באף שיטה).

רק כאשר ההתניה החברתית מתחילה לפעול; והילד סובל מפגיעה בדימוי העצמי ובביטחון העצמי שלו, ככל שהוא מתבגר - ניתן ליישם אצלו שיטות שונות, להסרת שיער.

 

מהן שיטות הסרת השיער היעילות במקרים אלה?

 ישנן מספר שיטות הסרת שיער הנחשבות שיטות יעילות (חלקן לצמיתות וחלקן לזמן מוגבל). השיטות נחלקות לשיטות מכניות ושיטות מבוססות אנרגיה.

הסרת שיער כימית על ידי גילוח, מריחת חומר או שעווה: מתאימה לילדים צעירים (לא מדובר בשיטה להסרת שיער לצמיתות). שעווה גורמת לכאב במיוחד במקומות הרגישים, כך שהשיטה מומלצת רק לילדים שיכולים לעמוד בכאב (בדרך כלל, לאחר גיל 10). הטיפול זול יחסית, נעשה בדרך כלל בבית או אצל קוסמטיקאית המתמחה בעבודה עם ילדים. השיטה אינה מסירה את השיער מהשורש. לכן, יש לחזור על הטיפול מעת לעת.

אפילציה: נעשית על ידי קוסמטיקאית מיומנת, שהוכשרה לעבוד בשיטה זו במכשור מיוחד. החדרת מחט לזקיק השערה ושליחת גל חום לשורש, במטרה להרוס באופן בלתי הפיך את שורש השערה. השיטה מתאימה בעיקר לבני נוער, משום שהם מסוגלים לשאת את הכאב ולשכב בסבלנות על הספה. השיטה יעילה מאוד להסרת שיער לצמיתות (אם כי יש לאבחן את הבעיה; במקרה שהבעיה הורמונלית - יש לקבל טיפול הורמונלי במקביל). הטיפול עשוי להימשך מעל שנה. בדרך כלל, מדובר בביקורים שבועיים, שהולכים ונעשים פחות תכופים - ככל שהצמיחה נחלשת ונפסקת (וזקיק השערה "מת").

שיטות מבוססות אנרגיה וגל (כגון: לייזר ואינפרה אדום): שימוש בשיטות אלה נעשה רק במכון מיועד לכך ורק על ידי רופא או טכנאי רפואי מיומן. בשיטות אלה, משדרים אורכי גל שונים ויעילים, ישירות לזקיק השערה - כדי לנטרל את המלנין בשורש השערה. אורך הגל הספציפי שנבחר פוגע במקור השערה; עם הזמן, בחלוף מחזורי הטיפול, השערה נושרת. השיטה יעילה מאוד להסרת שיער לצמיתות, אולם מתאימה אך ורק למי שבשיער שלו יש מספיק מלנין שהלייזר יכול לפעול עליו (שיער בהיר מדי אינו מתאים לשיטה). במקרים בהם לא נעשה שימוש בשיטה נכונה, באורך הגל הנכון - משך הטיפול עלול להתארך למחזורים רבים (עד אין ספור); לעתים הטיפול אף עלול לגרום נזקים. השיטות כרוכות בכאב ואינן מתאימות למי שאינו יכול לשאת כאב. רק במקרים נדירים, שבהם אין ברירה, עושים את הטיפול הזה (בהרדמה) לילדים. בעיקר, כאשר מדובר בשטחים נרחבים של שיעור יתר. יש לדעת כי למרות פרסומים שונים, שיטות מבוססות אנרגיה אינן מתאימות לכל מטופל - ויש להתייעץ, לפני שמתחילים בטיפול, כדי לוודא שהטיפול אינו נעשה לשווא. מעבר לכך: מדובר בשיטות שעלולות לגרום נזק, למי שהשיטה אינה מתאימה לו. לכן, חובה לאבחן בוודאות עד כמה מתאים לילד לעבור טיפול כזה.

מהן תופעות הלוואי לאחר הסרת שיער אצל ילדים, שלא נעשתה כשורה - שבעקבותיהן יש לפנות לרופא עור?

למרבה הצער, הלהיטות לעזור לילדים גורמת לעתים תופעות לוואי ונזקים, הנגרמים בגלל שימוש בשיטות שאינן מותאמות לילדים. לכן, מומלץ לעקוב אחר ההנחיות של רופא העור, כדי למנוע מראש נזקים.

בין הנזקים הידועים: דלקת זקיקי שיער, פיגמנטציה מוגברת (בעקבות אורכי גל שאינם מתאימים למצב המטופל ולשיעור הספציפי שלו); ולעתים גם תופעה נדירה, הנקראת שיעור יתר פרדוקסלי, הגורמת לצמיחת שיער מוגברת במקומות אחרים. אין לפרדוקס זה הסבר מוכח. ייתכן שמדובר בניסיון של הגוף לפצות את עצמו.

בעיה נוספת, הנגרמת לילדים כהי עור, העוברים טיפול הסרת שיער: פיגמנטציה שמשתחררת לשכבות העור לצמיתות או לתקופות ממושכות, בגלל החום הרב. ניתן לצפות בעיה זו מראש ולהיות זהירים בעוצמת האנרגיה המופעלת בטיפול, כדי להימנע מתופעות הלוואי.

מה מומלץ לבדוק, לפני שפונים למכונים להסרת שיער לצמיתות?

גם אם רוצים מאוד לעזור לילד, שמתבייש בגלל מצבו - אסור לוותר על בדיקה מדוקדקת של איכות וטיב המכון, שאליו פונים.

לפני הביקור במכון, חובה לבדוק האם יש השגחה רפואית במקום על ידי רופא; לבדוק (ממש פיזית) באיזה מכשיר מדובר ומה שם המכשיר, כדי לדעת האם מדובר במכשיר תקני וחדיש - שמתאים גם לילדכם; והאם השיטה נכונה לילדכם (האם אורך הגל שהמכשיר מספק מתאים לשיעור היתר של ילדכם.) בנוסף לכל אלה, יש לברר מי עושה את הטיפול: האם מדובר ברופא או בטכנאי רפואי?

 

הסרת שיער בשעווה מומלצת רק לילדים שיכולים לעמוד בכאב. צילום: שאטרסטוק

האם יש ילדים שההמלצה בנוגע אליהם היא שלא שיעברו טיפול הסרת שיער?

שיעור יתר אצל ילדים מתפתח אמנם מוקדם מהרגיל, אבל גם בקרב ילדים - חולף זמן, עד שניתן להכיר את הבעיה ולהבין את ממדיה. לכן, מומלץ שלא למהר להסיר שיער בגיל צעיר (מתחת לגיל 10). כדאי לחכות להופעת הבגרות המינית, כדי לראות מה חומרת הבעיה וכיצד השיער צומח על הגוף.

מכיוון שגם צבע העור והשיער משתנים בילדות, יש לחכות עד שהשיער יגיע לצבעו המלא, מאחר שבשלב זה - עשוי להתברר לכם ששיטה כמו לייזר דווקא תתאים לילד (משום שיש מספיק מלנין בשערה).

ילדים שצבע השיער שלהם בהיר מדי - לא יוכלו לעבור טיפולי הסרה בלייזר (אלא רק בשיטות אחרות, כגון: אפילציה או הסרה זמנית). (הייתי משמיט את כל הקטע הזה כי זה בעייתי להגדיר גילאים, אין על כך שום מידע והמלצות בספרות הרפואית).

לסיכום: בעיית שיעור יתר מציקה לילדים רבים. יש שיטות שבהן אפשר לעזור לילדים אלה, גם בגיל צעיר (ויש שיטות בלתי מתאימות, שהשימוש בהן אף עלול לגרום נזק). חיוני להתאים את השיטה הנכונה למצבו של הילד (לאחר בדיקה יסודית של הכשרת המכון והגורם המטפל). והכי חשוב: יש לוודא כי הבעיה אכן מציקה לילד (ולא רק להורים המודאגים) - ולהתחיל לטפל רק במקרה הצורך.

ד"ר מאיר באבאיב הוא רופא עור, מומחה לרפואת עור אסתטית במרכז GM CLINIC בנס ציונה.

סייעה בהכנת הכתבה: איילת מיטש, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום