תותבת על שתלים: פתרון לאתגרים

(114)
לדרג

שיניים תותבות או שתלים? אם המילה תותבות מזכירה לכם את סבתא, תחשבו מחדש: תותבת על שתל מאפשרת ליהנות מכל העולמות.

מאת: מרפאת נטורל אסתטיק דנט

בתחום שיקום הפה (בכלל) והשתלות שיניים (בפרט) - נרשמו קפיצות דרך משמעותיות, בעשורים האחרונים. בשנים אלה, פותחו מערכות חדישות וכלים מתקדמים לשיקום הפה. פיתוחים אלה מאפשרים התמודדות עם אתגרים, בדרך לחיוך המושלם והנכסף.

שילוב בין חדש לוותיק הוא השילוב המנצח בטיפולי שיניים: שתלים דנטליים נרתמים כדי להשלים שיניים חסרות באמצעות תותבות, במקרים בהם השתלת שיניים "קלאסית" פחות מתאימה. אחד האמצעים המרכזיים העשויים לסייע במצבים אלה נקרא "תותבות על בר".

"תותבות על בר" - במה מדובר?!

תותבות על בר היא אחת ממערכות השיקום על גבי שתלים - מערכת מתקדמת, המיושמת בהצלחה רבה ברחבי העולם, מזה שלושה עשורים. מערכת השיקום "תותבת על בר" שמכונה גם "תותבת על מצמדים" ו/או "תותבת על שתלים" היא התקן מיוחד: תותבת המעוגנת ללסתות, באמצעות שתלים.

במהלך פעולת השיקום, מעוגנת התותבת אל הלסתות בעזרת מספר שתלים (ארבעה, שישה או שמונה). כך, התותבת הופכת יציבה ביותר - ונמנעות כל תופעות הלוואי הבלתי רצויות, הנגרמות כתוצאה משימוש בתותבת. במקרים מסוימים, אף ניתן "לחסוך" ולעגן תותבת ללסת רק באמצעות שני שתלים.

המהלך הטיפולי בעזרת תותבת על בר כולל הכנת התותבת ועיגונה מעל השתלים בעזרת התקנים מיוחדים, מעין "גומיות" שנצמדות אל השתלים, באופן שיוצר קיבוע מיוחד - המונע תזוזה, תורם לאחידות בין השיניים ולאסתטיקה. בנוסף, הקיבוע מונע הצטברות מזון בלתי רצויה, מתחת לתותבת.

באיזה מקרים מומלץ להשתמש ב"תותבת על בר"?

מומלץ לעשות שימוש בתותבת על בר, כאשר לא ניתן - בשל מגבלות שונות - לבצע השתלת שיניים "קלאסית".

ישנן לסתות מחוסרות שיניים, שהנסיבות והמאפיינים מונעות את שיקומן על ידי שתלים. לרוב, מדובר במקרים בהם יש מחסור חמור בעצם לסת - ולכן נדרשים הליכים כירורגיים (כגון: השתלת עצם ו/או הרמת סינוסים). לא תמיד ניתן להשלים את ההליכים הכירורגיים הללו או שלא רצוי לבצע אותם (בשל מגוון גורמים). במצבים אלה, נותרים המתרפאים ללא פתרון מעשי המוצע להם - וחשים תסכול רב. זאת, מבלי לדעת שלמעשה יש פתרון יעיל מאד למצבם.

לא מעט מתרפאים וגם רופאי שיניים מומחים לשיקום הפה אינם מאמצים את מערכת השיקום "תותבת על בר", למרות יעילותה הגדולה. למעשה, הם מפסידים אפשרות שיקום מעולה ועתירת יתרונות.

שילוב בין חדש לוותיק. צילום: שאטרסטוק
שילוב בין חדש לוותיק. צילום: שאטרסטוק

מדוע מתרפאים ורופאים נמנעים מיישום הליך שיקום של תותבת על בר?

קיימות שלוש סיבות מרכזיות להימנעות משימוש בתותבת על הבר.

סיבה ראשונה - מורכבות: מדובר בטיפול מורכב הדורש מיומנות, יצירתיות, ניסיון ושליטה בכל ההיבטים של הטיפול השיקומי, החל מהכנת ההתקנים המעורבים, עבור ברמת התאמת הטיפול וכלה ביישומו בפועל. רבים מהרופאים אינם מכירים את אפשרות הטיפול ו/או לא רכשו ניסיון ביישומה. לכן, הם עוברים לאופציות טיפוליות אחרות ופחות יעילות.

בנוסף, לא בכל מעבדת שיניים יש טכנאים בעלי ידע מספק בתחום. במעבדות רבות, חסר הציוד המיוחד הנדרש לכך. לפיכך, כדי לקבל את הטיפול של תותבת על בר, יש צורך במרפאות נבחרות ובמעבדות נבחרות. מומלץ לציבור המטופלים להכיר את האופציה הטיפולית המשמעותית של תותבת על בר - ולפעול באופן אקטיבי לבחון את השימוש בה, גם אם רופא השיניים אינו מציע אותה ביוזמתו.

סיבה שניה - מוניטין: השתלת שיניים נחשבת כיום לטיפול אידאלי במחסור בשיניים. לפיכך, מטופלים רבים ששומעים על התקנת תותבת חוששים כי מדובר בטיפול מיושן. עם זאת, מדובר בטעות הטיפול יעיל ועתיר יתרונות. העובדה כי הטיפול ותיק מקנה לו יתרונות נוספים: כבר מספר עשורים מוכח כי תותבות על בר מהוות כלי שיקומי ראשון במעלה, המעניק חזות אסתטית מצוינת. השתלים שורדים לאורך זמן.

לכן, המתרפאים חייבים להכיר את האלטרנטיבה הטיפולית הזו - ולא למהר לפסול אותה על הסף, רק משום שמדובר בהתקן של תותבת נשלפת. פעמים רבות, טיפול זה עדיף על פני השתלת שיניים, לאחר ניתוחי השתלת עצם והרמת סינוסים - טיפולים שמאריכים את משך הטיפול, מכבידים על הליך השתלת השיניים ועלולים לפגום ביעילותו ובתוצאות המתקבלות ממנו, בטווח הקצר והארוך.

תחום התותבות הנשלפות השתפר מאוד. קונוטציות רבות (בנוגע לתותבות) אינן רלוונטיות, בנוגע לתותבות על בר: הפרעה ללעיסה, הפרעה בדיבור, תזוזה, חוסר נוחות ומבוכה סביב שליפת התותבות.

סיבה שלישית - מחיר: טיפול שיקומי בעזרת מערכת של תותבות על בר נחשב לטיפול יקר. מעט רופאי שיניים מצליחים להוזיל את עלויות הטיפול באופן משמעותי. בהחלט משתלם לקבל מספר הצעות מחיר ומספר חוות דעת, לפני שמוותרים מראש על אופציה טיפולית יעילה זו, רק בשל עלותה.



טיפול מורכב הדורש מיומנות. צילום: שאטרסטוק
טיפול מורכב הדורש מיומנות. צילום: שאטרסטוק

מהם היתרונות של מערכת השיקום "תותבת על בר"?

במקרים המתאימים, בהם יש העדפה ברורה להליך שיקומי בעזרת "תותבת על בר" - ישנם יתרונות בולטים לבחירה:

תותבות עם יתרונות - וללא חסרונות: בשל הקיבוע של התותבת, נמנעים כל החסרונות ה"קלאסיים" שמרתיעים מתרפאים רבים מפני שימוש בתותבת. כאמור לעיל: הקיבוע מונע תזוזה, חוסר נוחות והצטברות מזון תחת התותבת (ובעקבות זאת, מניעת תחלואה).

במקביל, להבדיל מתותבות "ישנות", בתותבת על בר ניתן להשתמש בתותבת ייחודית - תותבת פרסה. תותבת זו, המתאימה ללסת העליונה, היא תותבת ללא חך. כך, מתאפשר לחך הטבעי להמשיך לעשות את עבודתו, באופן שמונע תלונות קלאסיות של מטופלים עם תותבת (כגון: הפרעה בתחושת המזון - מרקם, טמפרטורה, טעם וכו').

עמידות: השתלים אוחזים בתותבת, שמחזקת את השתלים. כך, מושג אפקט רצוי של עמידות כל המבנים - לאורך זמן.

תוצאה אסתטית מיטבית: בעזרת הטיפול, מתקבלת תוצאה אסתטית נהדרת. החיוך הופך יפה - מבלי שנוצרות בעיות הגייה אצל המתרפא.

מניעת ניתוחים מסובכים: אחד היתרונות הבולטים של הטיפול נעוץ בעובדה שהטיפול חוסך הליכים ניתוחיים סבוכים, כגון: השתלת עצם והרמת סינוס, שעשויים להיות מסוכנים ואינם מתאימים לכל אדם. בחלק מהמקרים, ההליכים הניתוחיים גורמים סיבוכים מתמשכים (בפרט בטווח הארוך).

פתרון לכל מקרה: יתרון נוסף של שיקום ע"י "תותבת על בר" - תרומתו לאפשרויות השיקום של שיני המטופל. כך, גם במקרים בהם נראה כי בלתי אפשרי לשקם את הפה ומרבית רופאי השיניים ירמו ידיים - ניתן להשתמש בתותבת על בר. בעזרת מערכת זו, ניתן "להציל" בכל מצב את מראה השיניים והפה של המטופל. אין כמעט אתגר שלא ניתן להתגבר עליו, באמצעות מערכת שיקום מתקדמת זו.

לסיכום: השתלות שיניים נחשבות פתרון אידאלי, במצבי שיניים חסרות. כמעט בכל מצב, ניתן לבצע השתלות שיניים. בעזרת שיטות חדשניות, ניתן גם להתמודד עם מה שבעבר היווה מחסום משמעותי, בפני ביצוע טיפולי השתלות שיניים.

למרות זאת, ישנם מקרים בהם האתגר סבוך במיוחד. במקרים אלה, רצוי לשקול שימוש באמצעי ותיק ומוכר - תותבות. כיום, בזכות חדשנות רבה, התותבות טובות הרבה יותר משהיו בעבר. תותבות על בר הן תותבות מתקדמות ועתירות יתרונות.

מרפאות מתקדמות ומצוידות היטב ורופאי שיניים מומחים לשיקום הפה, שרעננו את ידיעותיהם ואוחזים בידע, כלים ומיומנויות מתאימים - יוכלו תמיד למצוא את הפתרון האידאלי לשיקום הפה, תוך רתימת השיטות והמערכות הרבות העומדות כיום לרשותם. מערכת השיקום של תותבות על בר היא אחד הכלים המשמעותיים העשויים לסייע בשיקום הפה.

מרפאת נטורל אסתטיק דנט מתמחה באסתטיקה ושיקום דנטלי.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת Zap Doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום