מנופאוזה טבעית והקשר לתזונה

(0)
לדרג

חוששת מתופעות גיל המעבר? שימי לב: מחקר חדש מצא כי צריכה רבה של דגים שמנים ודגנים טריים דוחה את מועד הופעת המנופאוזה בכשלוש שנים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מתוצאות מחקר UK Women's Cohort Study עולה כי צריכת דגים שמנים ודגנים טריים דוחים הופעת מנופאוזה טבעית בכשלוש שנים. צריכה רבה יותר של אבץ וויטמין B6 לוותה גם כן בדחייה מתונה של הופעת מנופאוזה, כאשר מנגד, צריכת פסטה ואורז לוותה בהופעה מוקדמת של מנופאוזה.

למעלה מ-35,000 נשים השתתפו במחקר הפרוספקטיבי, ומבין אלו, 914 נשים בגילאי 40-65 שנים שחוו מנופאוזה טבעית במהלך מעקב של ארבע שנים, נכללו בניתוח הנתונים הנוכחי. הנתונים נאספו בתחילת המחקר ולאחר ארבע שנים וכללו נתונים דמוגרפיים, היסטוריית משקל, פעילות גופנית, גיל בעת מחזור אחרון, מספר מחזורים במהלך השנה האחרונה, טיפול הורמונלי חליפי, מדדים אנתרופומטריים ומדדי בריאות אחרים.

מדגם המחקר כלל 38% נשים צמחוניות ומרבית המשתתפות היו נשואות. רק 8% מהן נהגו לעשן וצריכת האלכוהול הממוצעת עמדה על כיחידה אחת ביום. הגיל החציוני בעת מנופאוזה עמד על 51 שנים בנשים שנכללו במחקר.

לאחר תקנון למשתנים שונים העשויים להשפיע על הממצאים, צריכה רבה של דגים שמנים לוותה בדחיית מועד מנופאוזה בכ-3.3 שנים/מנה/יום וצריכת דגנים טריים לוותה בדחיה של 0.9 שנים/מנה/יום. יתרה מזאת, צריכה רבה יותר של ויטמין B6 לוותה בדחיית מועד הופעת מנופאוזה ב-0.6 שנים/מ"ג/יום וצריכת אבץ לוותה בדחייה של 0.3 שנים/מ"ג/יום. מנגד, צריכת אורז ופסטה מעובדת לוו בהופעה מוקדמת יותר של מנופאוזה בהיקף של כ-1.5 שנים/מנה/יום.

מתוצאות המחקר עולה כי קבוצות מזון מסוימות (דגים שמנים, דגנים טריים, פסטה ואורז) וחומרי תזונה ספציפיים עשויים לנבא את גיל הופעת מנופאוזה טבעית.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום