סקירה מכוונת למוח העובר

(0)
לדרג

כולם מכירים את בדיקות הסקר. מעטים שמעו על האפשרות לבצע בדיקת נוירוסונוגרפיה - בדיקה חדשנית ותורמת להערכת מצב מוח העובר

מאת: ד"ר קרינה קריידן חרץ

עולם הרפואה מתפתח ללא הרף, במיוחד בתחום מעקב ההריון: כיום, ישנם כלים מתקדמים המאפשרים להעלות את דרגת הביטחון לבריאותו של העובר. כולנו מכירים את רוב הכלים למעקב אחר העובר. עם זאת, לא רבים שמעו על הדמיה של מוח העובר. הסיבה לכך נעוצה בזמינות הבדיקות: אין הרבה רופאים בישראל שהצטיידו במכשור המתאים ובידע הנחוץ, כדי לבצע הדמיה מתקדמת של מוח העובר. ברור כי זו אינה סיבה מספקת - לדלג על בדיקות אלה.

האם גם אתם הורים בדרך? אל תיתנו למכשולים טכניים למנוע מכם ביצוע בדיקה חשובה ויעילה ביותר, בפרט כאשר הנסיבות מחייבות לבצע את הבדיקה. במאמר זה, נסקור בהרחבה את כל המידע שיש לדעת על בדיקה מכוונת למוח העובר: גורמים, צורך, אופן ביצוע וחשיבות. מומלץ לקרוא בעיון. אל תגידו בדיעבד: "לא ידענו, לא הכרנו, לא סיפרו לנו".

מהי סקירה מכוונת למוח העובר?

מדובר בבדיקת אולטרה-סאונד, המדגימה את מערכת העצבים של העובר (מוח ועמוד שדרה) באופן מאד מפורט ומדוקדק. במקרים מסויימים הדמיית המוח העובר יכולה להתבצע גם על ידי MRI כבדיקה משלימה.

בעזרת מכשור מתקדם - ובסיוע ידע ומומחיות של הרופא המבצע - ניתן לבחון את שלבי התפתחות השונים של המוח של העובר ולזהות מספר רב של מומים והפרעות. הבדיקה מרחיבה הרבה יותר מבדיקת שגרה "רגילה": יותר יסודית, יותר מעמיקה -ומעניקה מידע חשוב לגבי בריאות מערכת העצבים.
בהתאם לתנוחת העובר הבדיקה משלבת גישה בטנית וגם נרתיקית, לצורך קבלת הדמייה ברזולוציה גבוהה המאפשרת זיהוי של ממצאים עדינים במוח העובר.

מדוע צריך להדגים את מוח העובר, באופן כל כך מפורט?

בשנים האחרונות, נרשמו שינויים מרחיקי לכת בתחום הדמיית מוח העובר. מכשור מתקדם מאפשר לראות ולאתר תהליכים בלתי רצויים, כבר בשלבים מאד ראשוניים של ההריון; לכן, אם קיים כלי כזה - ראוי לעשות בו שימוש.

בניגוד לאיברים אחרים של העובר, המוח משנה את צורתו בצורה קיצונית לאורך ההריון, תהליך זה אינו מסתיים בעת הסקירה המאוחרת (בין השבועות 20-24). כך שישנם מצבים לא תקינים שלא ניתן לזהות עד שלבים מאוחרים של ההריון וזה אחד מיתרונות הבדיקה בשליש השלישי.

במקרים בהם הנסיבות מחייבות בירור היסטוריה משפחתית (או אישית) של תסמונות,מומים או הפרעות התפתחותיות, תוצאות לא תקינות של בדיקות או הדבקה אמהית לוירוס CMV או מחלות זיהומיות אחרות במהלך ההריון, שימוש בתרופותת בין היתר - קביעת בריאות המוח ומערכת העצבים של העובר הינה קריטית. למעשה, אמצעי ההדמיה הקיימים מאפשרים לאתר ולאבחן בעיות קיימות וקבלת יעוץ רב תחומי אידאלי.

כיום, בזכות בדיקות ההדמיה, ניתן לא רק לזהות פתולוגיות וממצאים חשודים או בעייתיים - אלא ניתן גם לטפל בעובר בעודו ברחם (ניתוחים תוך רחמיים) או מיד לאחר הלידה. בעזרת בדיקות אלה, מתאפשר ביצוע מעקב. כך, ניתן לבחור כל אופציה שתמזער, ככל הניתן, את הנזק המוחי של העובר - ואת השלכות הנזק.

שינויים מרחיקי לכת בתחום הדמיית מוח העובר. צילום: שאטרסטוק
שינויים מרחיקי לכת בתחום הדמיית מוח העובר. צילום: שאטרסטוק

למי מומלץ לבצע בדיקת הדמיה של מוח העובר?

ככלל, ביצוע הדמיית מוח העובר אפשרית לכולם, בשל יתרונותיה החשובים.

עם זאת, במצבים מסוימים, הצורך בביצוע הבדיקה ברור ומובהק. כך, ישנם עוברים המצויים בקבוצת סיכון לפיתוח מום במוח ו/או במערכת העצבים. חשוב מאד להפנות את העוברים הללו לבדיקה מתאימה.

מהן קבוצות הסיכון?

נטייה גנטית - "סיפור משפחתי": במקרים בהם לאחד ההורים יש ברקע "סיפור משפחתי" (כלומר: קרוב משפחה עם מחלה הקשורה למוח או למערכת העצבים) - חשוב מאד להתייעץ בנוגע לצורך בבדיקת הדמית מוח העובר בנוגע לאבחנה הספציפית. כך, למשל: אם יש במשפחה מקרי תחלואה כגון: פיגור שכלי, מום מוחי או הפרעה גנטית כלשהי, המתבטאת בפיגור. כמובן שאם ידוע על נשאות למחלה גנטית, הקשורה למוח ולמערכת העצבים, חשוב ביותר לבצע את בדיקת ההדמיה לעובר.

הריון קודם - סיפור אישי: במקרים בהם יש לבני הזוג ילדים עם מחלה, שמערבת את מבנה המוח או במערכת העצבים, או שאובחן אצל עוברים בהריונות קודמים מצב חשוד (גם אם בוצעה הפסקת הריון) - חשוב מאד להפנות את האם והעובר לבדיקת הדמיה של מוח העובר.

ממצא מדאיג - בירור נוסף: במקרים רבים, מופנות לביצוע הבדיקה נשים, שבמהלך בדיקות מעקב ההריון השגרתיות, אותר ממצא חשוד המצריך בירור מעמיק יותר. כך, למשל: מקרים בהם יש התרחבות של אחד החדרים במוח העובר; מקרים בהם נמצאו ציסטות תוך מוחיות; מקרים בהם אותר עודף נוזלים במוח ועוד.

כל הממצאים האלה (ואחרים) - מחייבים בירור, לשם התאמת יעוץ והחלטה בדבר התנהלות ההורים נוכח המצב. למעשה, הבירור מאפשר להורים ולצוות המטפל להחליט האם להמשיך במעקב בלבד, להפסיק את ההריון ו/או להפנות לטיפול לאחר הלידה (ובמצבים נדירים במהלך ההריון). חשוב לציין את חשיבות הבדיקה כדי לאשר או לשלול את הממצאים אשר הודגמו בבדיקות השגרתיות היות ובמספר לא קטן של מקרים מבנה המוח מודגם בטווח הנורמה למרות ממצא חריג בבדיקה קודמת. ובנוסף: לבצע מעקב נחוץ, אחרי מצב העובר, לאורך כל שאר ההריון.

CMV: אחד הסיכונים אליהם חשוף העובר השוהה ברחם הוא זיהום שיתפתח אצל האם. במקרים בהם מדובר ב-CMV, כאשר האם נדבקת בנגיף - עשוי העובר לסבול ממומים במערכת העצבים. זהו מצב המחייב מעקב צמוד אחרי מוח העובר. נשים אלה יופנו לביצוע בדיקת ההדמיה בשלבים שונים של ההריון, בהתאם להתפתחות העובר.

נטייה גנטית. צילום: שאטרסטוק
נטייה גנטית. צילום: שאטרסטוק

האם הבדיקה יכולה לאבחן אוטיזם או פיגור שיכלי?

סקירה מכוונת למוח העובר יכולה לזהות מצבים בהם ישנם שינויים במבנה המוח אשר מתבטאים בשלב ההריון בלבד. ע"י אמצעי הדמיית העובר אין דרך לאבחן בליקויים בתפקוד המוח או במחלות אשר מערבות שלבים של התפתחות המוח, אשר מתרחשים בחיים מחוץ לרחם. לעיתים קרובות אנו נעזרים בבדיקות גנטיות מכוונות לקביעת האבחנה הסופית בעובר.

האם הדמיית מוח העובר נחשבת בדיקה מסוכנת?

כלל וכלל לא! בין אם משתמשים בתהודה מגנטית (MRI) ובין אם משתמשים באולטרסאונד - מדובר בבדיקה לא פולשנית ולא חודרנית, שאיננה מערבת קרינה העשויה לסכן את האם ו/או את העובר.

עובדה זו מעניקה משנה תוקף לצורך בביצוע הבדיקה, שיתרונותיה והתועלת שלה ברורים, בפרט כאשר קיים חשש לבריאות העובר; ובהתחשב בכך שאין כל סיכון בביצועה.

לסיכום: אמצעים חדשים ומתקדמים מאפשרים הדמיה של מערכת העצבים המרכזית (מוח ועמוד שדרה) של העובר - ומאפשרים איתור מומים, כבר משלבי הריון מוקדמים. בעקבות האבחון, ניתן לעקוב אחר בריאות העובר, לטפל בו או להחליט על הפסקת הריון. הכל, בהתאם לממצאים ולהשקפת העולם של ההורים. לאור כל אלה, ביצוע בדיקות הדמיית מוח העובר מומלץ לכולם - בייחוד לעובר שמצוי בקבוצת סיכון, לסבול ממום מוחי או עצבי.

ד"ר קרינה קריידן חרץ היא מומחית למיילדות וגינקולוגיה ומומי מוח העובר, בעלת מרפאת נשים פרטית בתל אביב.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת Zap Doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום