נזקי העישון: נתונים עדכניים

(0)
לדרג

בכל יום מתים בישראל 22 בני אדם ממחלות הקשורות בעישון, ברחבי העולם מתים מדי יום כ-19 אלף איש כתוצאה מנזקי העישון. מספר נתונים לרגל היום הבינלאומי למאבק בעישון

מאת: מערכת zap doctors

ב-31 במאי תציין בישראל האגודה למלחמה בסרטן את היום הבינלאומי לקידום המאבק בעישון, כאשר במקביל מציין ארגון הבריאות העולמי ה-WHO את ה-World No Tobacco Day ברחבי העולם. יום מודעות זה נערך במטרה להדגיש את הסיכונים הבריאותיים הקשורים לעישון ואת צעדי המדיניות היעילים להפחתת מספר המעשנים.

השנה מתמקד ארגון הבריאות העולמי בקשר שבין עישון ומחלות לב ומדווח כי מחלות לב וכלי דם הנגרמות מעישון, הורגות יותר אנשים מכל גורם מוות אחר בעולם, וכי שימוש בטבק וחשיפה לעישון פסיבי גורמים לכ-12% מכל מקרי המוות ממחלות לב. מגפת העישון הורגת יותר מ-7 מיליון בני אדם מדי שנה, מתוכם קרוב ל-900 אלף שאינם מעשנים ומתים כתוצאה מעישון פסיבי. המשמעות היא שבכל יום מתים בעולם כ-19 אלף בני אדם ממחלות הקשורות בעישון.

באגודה למלחמה בסרטן הפועלת כל השנה למניעת תמותה ותחלואה ממחלות סרטן הנגרמות מעישון, מדגישים לרגל יום זה את הדרכים המוכחות למיגור נגע העישון הממכר והממית. מנתוני משרד הבריאות עולה כי בכל יום מתים בישראל 22 בני אדם ממחלות הקשורות בעישון, כמו סרטן ריאות, סרטן הגרון, מחלת ריאות חסימתית כרונית COPD, התקפי לב, שבץ מוחי ומוות פתאומי. בסך הכל, בכל שנה מתים בישראל כ-8,000 איש מעישון מהם כ-800 מעישון פסיבי, אשר אליו נחשפים בבתים, משרדים, מסעדות ובמקומות נוספים.

מחקרים מדעיים הוכיחו, כי בגוף המעשן הפסיבי נספגים חומרים מסרטנים, בדומה לאלו הנספגים בגופם של המעשנים האקטיביים וגורמים למחלות לב וכלי דם, מחלות נשימה, סרטן הריאה, סרטן הלוע, סרטן הגרון, סרטן המעי הגס, סרטן שלפוחית השתן, סרטן הכליה, סרטן הלבלב וסרטן צוואר הרחם. בקרב תינוקות, עישון פסיבי עלול לגרום למוות פתאומי ובקרב נשים הרות, לסיכון מוגבר ללידת תינוק במשקל נמוך. בין יתר נזקיו, עישון פסיבי עלול להאיץ צמיחה של גידולים סרטניים על ידי זירוז יצירת כלי דם חדשים בגידול ולכן הוא מסוכן פי כמה וכמה לחולי סרטן. על פי הסוכנות האמריקאית להגנת הסביבה, ה-EPA (US Environmental Protection Agency), מדובר בגורם המוות הסביבתי הגדול ביותר הניתן למניעה. מידע נרחב אודות נזקי העישון הפסיבי ניתן לקרוא באתר האגודה למלחמה בסרטן בקישור הבא.

מירי זיו, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן, אומרת כי: "היסטוריית החקיקה בתחום הגבלת העישון בארץ ובעולם הוכחה כמצילת חיים, אך עבודה רבה עוד לפנינו. על מדינת ישראל להמשיך ולקדם בחקיקה את השוואת המיסים על כל סוגי הטבק, להרחיב את חוק איסור העישון במקומות ציבוריים וכן להשלים את חוק הגבלת הפרסום והשיווק של הסיגריות כמתחייב מאמנת הפיקוח על הטבק. רק כך נוכל להגן על הדור הצעיר מפני נגע העישון הממית והממכר, לשנות את הנורמה החברתית בנושא העישון בישראל ולגדל פה דור של אזרחים חופשי מהתמכרות לטבק וניקוטין".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום