ניתוח בקע: אמיתות ומיתוסים

(21)
לדרג
תוכן מקודם

האם רק גברים סובלים מבקע? האם בקע נגרם כתוצאה מהרמת משקל כבד? האם כדאי לנתח בשיטה פתוחה או בלפרוסקופיה? בקע: 9 מיתוסים שגויים - והמציאות הרפואית

רופא כירורג
077-2312936 (מספר מקשר)

ניתוחי תיקון בקע מפשעתי נחשבים הניתוחים השכיחים ביותר באוכלוסייה. לניתוחי בקע יש תדמית של ניתוח פשוט. עם זאת, האנטומיה של אזור המפשעה מורכבת - ודורשת ידע וניסיון רב, לרבות התמצאות טכנית.

למרות הדעה הרווחת, בקע אינו נובע ישירות ממאמץ גופני, הרמת משקל רב או ספורט; בקע אינו שכיח יותר בקרב ספורטאים ובקרב עובדים המבצעים עבודה פיזית. במאמר זה, נציג מספר מיתוסים אודות בקע - ונבהיר את המציאות לאשורה.

1. ניתוח לתיקון בקע מפשעתי עניין פשוט, באופן כללי: לא נכון

בקע מפשעתי אינו מהווה עניין פשוט! מבחינת האנטומיה של המפשעה ניתוחי בקע הם ניתוחים שדורשים ידע וניסיון. טכניקה עדינה ביחד עם ניסיון וידע באנטומיה מאפשרים לבצע את הניתוחים הללו עם מעט סיבוכים אפילו במקרים מורכבים. לכן, לא ניתן לומר שניתוח בקע נחשב ניתוח פשוט. התיקון הניתוחי אמור להחזיק מעמד שנים רבות (למעשה כל החיים). לכן, הטיפול חייב להיות עמיד - ולא להותיר אחריו כאבים מתמשכים.

2. בקע מפשעתי עלול להיגרם לגברים בלבד: לא נכון

בקע עלול להתרחש גם בקרב נשים. היחס בין גברים לנשים הוא "לטובת" הנשים. ועדיין: בקע מפשעתי מאוד שכיח אצל נשים. יותר מזה בקע פמורלי אף שכיח יותר בקרב נשים.
בקע עלול להתרחש גם בקרב נשים. צילום: שאטרסטוק בקע עלול להתרחש גם בקרב נשים. צילום: שאטרסטוק

3. הסיבה לכך שבקע נגרם היא מאמץ יתר (למשל: באימון סיבולת לב ריאה): לא נכון

המיתוס הזה - למרות שהוא שכיח מאוד - כלל אינו נכון. בקעים נוצרים במקומות בהם יש פתח טבעי (דרכו עוברים כלי דם, צינור הזרע, רצועות הרחם ...); כאשר הפתח מתרחב - נוצר הבקע. הבקע היחיד שמנגנון שלו שונה זה בקע ונטרלי לאחר ניתוחי. בבסיס של האטיולוגיה של הבקע נמצאת בעיה ברקמות החיבור. דוגמה לזה מיליונים של אנשים שעובדים בעבודות קשות פיזיות ולא מפתחים בקע לאומת מיליוני עובדים במשרד וזקוקים לניתוח. ביחד עם זה ישנם גורמים משניים - שעלולים לגרום לביטויי בקע בגוף. מדובר בבעיות המעלות לחץ תוך בטני: עצירות, בעיות במתן שתן, שיעול כרוני, הרמת משקולות ונגינה בחצוצרה.

4. תיקון בקע בגישה לפרוסקופית כרוך ביותר סיבוכים; שיעורי החזרה של הבקע גבוהים יותר בשיטה פתוחה: לא נכון (התשובה קשורה בשאלה מי המנתח)

בעניין זה, קיים קשר ישיר בין איכות המנתח - לבין איכות הניתוח. חשוב לציין שכיום יותר מנתחים בעולם מעדיפים לבצע תיקון בקע בשיטה הפתוחה. בכל אחת מהשיטות (פתוחה ולפרוסקופית) יש יתרונות וחסרונות. וכל כירורג עם ניסיון מחליט על השיטה שלדעתו יותר בטוחה.

בספרות יש ויכוח עתיק ובלתי נגמר: מהי השיטה הטובה יותר לביצוע הניתוח. יש לציין שב 30 שנה אחרונות בעזרת הנחת "רשת" - מקטינים את החזרה של הבקע (בכל הגישות הניתוחיות).

5. אימון משקולות בחדר כושר מגדיל את הסיכון לשבר (קילה או הרניה): לא נכון

בקע (קילה או הרניה) הוא פגם בדופן הבטן, המתפתח בעקבות היחלשות נקודתית של דופן הבטן. לא מעט אנשים, שאין להם חולשה ברקמות החיבור ומרימים משקל רב - אינם חווים בקע. מצד שני אנשים עם חולשה ברקמות חיבור עלולים לסבול מבקע - לאחר הרמת משקל סביר (למשל: במהלך הזזת שולחן).
קשר ישיר בין איכות המנתח לאיכות הניתוח. צילום: שאטרסטוק קשר ישיר בין איכות המנתח לאיכות הניתוח. צילום: שאטרסטוק

6. תחבושות עוזרות "להיפטר" מבקע: לא נכון

תחבושות כלל אינן עוזרות לבקע להירפא. ניתוח הוא האמצעי היחיד שמרפא בקע. תחבושות נחשבות "טיפול סבתא" מהעבר הרחוק. כיום, בכל הקשור לבקע - ידוע מכל הבחינות כי אין לטיפול בתחבושות שום תרומה לריפוי בקע.

7. לאחר ניתוח בקע במפשעה אצל גברים, כוח הגברא יורד: לא נכון

אין קשר בין ניתוחי בקע לבין ירידה באון הגברי. עם זאת, מנתח בלתי מנוסה עלול לפגוע בטעות בכוח הגברא של המטופל כתוצאה מפגיעה בצנור הזרע בזמן הניתוח.

8. לאחר ניתוח בקע לא ניתן לבצע פעילות ספורטיבית, לפחות חצי שנה: לא נכון

ניתן לבצע פעילות ספורטיבית מסויימת כבר ביום שלאחר הניתוח ואפשר להרחיב אותה בהדרגה. עם זאת, מומלץ להמתין כשלושה חודשים לאחר הניתוח - בכל הקשור לפעילות ספורטיבית מאומצת(הרמת משקולות או פעילות בחדר כושר).

9. ניתוח-תיקון בקע משאיר צלקת גדולה: לא נכון
ברוב המקרים במיוחד אצל אנשים בלי עודף משקל אורך צלקת נמדדת במספר סנטימטרים.


לסיכום: הבקעים עלולים להיגרם אצל גברים ונשים. הבקע נוצר בעקבות חולשה ברקמות החיבור ולא בהכרח בעקבות הרמת משקל כבד. כדי לקבל החלטה על ניתוח תיקון בקע חייבים לקחת בחשבון כל ההתוויות ביחד עם התוויות נגד וגם יתרון וחיסרון בשיטת הניתוח אצל כל חולה.

ד"ר ולדימיר סורין הוא מומחה לכירורגיה; מנתח בעל מוניטין, המבצע מגוון ניתוחים, בענף הכירורגיה הכללית.

סייע בהכנת הכתבה: רועי אלפסי, כתב Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום