הריון: להימנע לחלוטין מאלכוהול

(2)
לדרג

את בהריון ולא חוששת לחגוג מדי פעם עם כוסית יין? שתיית אלכוהול, גם בכמות מינימלית, עלולה לפגוע בעובר. מדריך מקיף לתסמונת האלכוהול העוברית

מאת: ד"ר גל נוימן

תסמונת האלכוהול העוברית FAS) Fetal alcohol syndrome) - נחלקת לשתי קבוצות. הקבוצה הראשונה, נדירה יחסית - היא התסמונת המלאה, הכוללת את כל מכלול ההפרעות הנגרמות בשל חשיפת העובר לאלכוהול במהלך ההריון: פיזיות, קוגניטיביות, נפשיות, התנהגותיות ואחרות.

הקבוצה השנייה, Fetal alcohol spectrum disorders (FASDs) היא שכיחה יותר וכוללת רק חלק מהתסמינים. למעשה, זו קבוצה רחבה של הפרעות, שבאות לידי ביטוי בדרגות חומרה שונות. המופע השכיח ביותר בקבוצה זו הוא הפרעת קשב וריכוז עקשנית לטיפול.

כיצד משפיע האלכוהול על מוחו של העובר?

אלכוהול הוא רעלן שעובר בקלות דרך השיליה ונספג בעובר. הוא עלול לפגוע באופן ישיר גם במערכת העצבים העוברית המתפתחת. מכיוון שמערכת העצבים העוברית מתפתחת מתחילת ההריון ועד סופו, וממשיכה גם בשנים הראשונות לחיי היילוד, שתיית אלכוהול עלולה לפגוע במוח העוברי בכל שלבי ההריון.

ההשפעות של האלכוהול על מוחו של העובר יכולות להיות משמעותיות ביותר ולגרום לנזק למערכת העצבים. לכן, ילדים שנחשפו לאלכוהול בכל שלב בחייהם העובריים - יסבלו מבעיות כרוניות - בריאותיות וקוגניטיביות.

כתוצאה מכך, ילדים שנחשפו לאלכוהול במהלך ההריון עלולים לסבול מבעיות למידה, בעיות התנהגותיות וחברתיות. למעשה, תסמונת האלכוהול העוברית היא סיבה חשובה ופעמים רבות "מפוספסת" להפרעות קשב וריכוז, להפרעות אישיות ולחוסר השתלבות חברתית, שמובילה לאלימות ולפשיעה בגיל מבוגר.
שתיית אלכוהול עלולה לפגוע במוח העוברי בכל שלבי ההריון. צילום: שאטרסטוק שתיית אלכוהול עלולה לפגוע במוח העוברי בכל שלבי ההריון. צילום: שאטרסטוק

מהי שכיחות התופעה?

השכיחות של תסמונת האלכוהול העוברית תלויה בתרבות צריכת האלכוהול. ההערכות הן כי במדינות צפון אמריקה כ-1% מהילדים שנולדים מוגדרים על הרצף של תסמונת האלכוהול העוברית וסובלים מתסמינים שונים, והשכיחות ככל הנראה גבוהה אף יותר במדינות מזרח אירופה.

ייתכן, ששכיחות החשיפה העוברית לאלכוהול גבוהה יותר ממה שידוע על פי הספרות. למשל, בקרב זוגות שזה עתה התחתנו ונוסעים לירח דבש במהלכו הם שותים אלכוהול, יש אחוז לא מבוטל של הריונות לא מתוכננים שהם אינם מודעים להם עד שהם חוזרים.

מהו הבסיס לידע ולניסיון בתחום הטיפול בתסמונת האלכוהול העוברית?

את התמחותי בתחום הפרמקולוגיה הקלינית עברתי בבית החולים The Hospital for Sick Children בטורונטו, שם הייתי חלק מהצוות של אחד המרכזים הגדולים בעולם לייעוץ תרופתי לנשים בהריון - MotheRisk, שהוקם ע"י פרופ' גידי קורן, רופא ילדים ופרמקולוג קליני ישראלי-קנדי. כיום, אני מיישם את המידע בייעוץ הניתן במסגרת המרכז הארצי למידע בהרעלות של בית החולים רמב"ם. במסגרת התמחותי ב-MotheRisk בקנדה, השתלמתי בתוכנית ייחודית Breaking the Cycle שמטרתה תמיכה וטיפול רב-מקצועי באימהות ותינוקות שנחשפו לאלכוהול ו/או סמים אחרים במהלך ההריון. במסגרת פעילות זו נתקלנו בתינוקות רבים שנולדו עם תסמונת האלכוהול העוברית על כל גווניה וצברנו ניסיון רב בנושא.

ומה המצב בישראל?

בישראל, שתיית אלכוהול נמצאת בעלייה מתמדת בשנים האחרונות, מאחר שבילוי בברים הפך לשגרתי בכל הגילאים. בנוסף, במרוצת השנים, הגיעו לישראל עולים ממדינות בהן נהוגה שתיית אלכוהול בשגרה, בכמויות גדולות. לכן, גם שכיחות תסמונת האלכוהול העוברית נמצאת בעלייה. כאשר נשים צעירות או מבוגרות נכנסות להריון בלתי מתוכנן, במהלך בילוי שכלל שתיית אלכוהול - יש ככל הנראה יותר ויותר תינוקות שנולדים בישראל על הרצף של סינדרום האלכוהול העוברי. יצוין כי בשל חוסר מודעות במערכת הבריאות ובמערכת הסוציאלית והחינוכית - לעתים, התסמינים מיוחסים באופן שגוי לבעיות אחרות. תסמונת האלכוהול העוברית נצפית גם בקרב ילדים שאומצו מארצות מזרח אירופה.

בנוסף, כמובן: חוסר המודעות מחלחל גם לנשים שאינן מודעות להשלכות של צריכת אלכוהול בהריון; ולכך שגם צריכה של מעט אלכוהול מדי פעם במהלך הריון - מסוכנת.
יש להדגיש: אין כמות אלכוהול שמותרת במהלך הריון. גם מעט אלכוהול עובר דרך השיליה אל העובר - ומשפיע על מוח התינוק.

מהן ההפרעות והתסמינים האופייניים לתסמונת האלכוהול העוברית?

תסמונת האלכוהול העוברית המלאה (FAS) - כאמור, מדובר בתסמונת נדירה, הכוללת את כל אוסף התסמינים, המחולקים לקבוצות הבאות: גופניים, קוגניטיביים, נפשיים, התנהגותיים ונוירולוגיים.

הסימנים הגופניים מתבטאים בעיקר בהפרעות במבנה הפנים: היקף ראש קטן, עיניים קטנות, גשר אף נמוך, אף קטן וסולד, מרווח שטוח בין האף לשפה העליונה, שפה עליונה דקה. כמו כן, לעתים קרובות, הילד יהיה בעל קומה נמוכה. לעיתים נדירות, הילדים הללו סובלים גם ממום לבבי ו/או מומים בכליות.

סימנים קוגניטיביים: קשיים אריתמטיים - בביצוע פעולות מתמטיות וניהול פעולות כלכליות; התמודדות עם סדר יום, הפרעת קשב וריכוז ובעיות למידה. בחלק מהמקרים - פיגור.
הפרעת קשב וריכוז ובעיות למידה שכיחות ביותר בקרב ילדים שנולדו לאימהות אשר שתו אלכוהול במהלך ההריון.

הפרעות נפשיות: בעיקר קווי אישיות אנטי סוציאליים. הילדים שנולדו עם תסמונת האלכוהול העוברית, מתקשים פעמים רבות להשתלב במערכת החינוכית והחברתית. בבגרותם, רבים מהם מגיעים אל בתי הסוהר.

הפרעות נוירולוגיות: לעתים נדירות, סובלים הילדים גם מהפרעות נוירולוגיות (כגון: טיקים).

כאמור, תסמונת האלכוהול העוברית החלקית (הספקטרום של תסמונת האלכוהול העוברית - (FASDs - שכיחה הרבה יותר ויכולה לכלול את כל אחד מהתסמינים הללו בנפרד, או שילוב תסמינים (לדוגמה: רק הפרעות קשב וריכוז; או הפרעות קשב וריכוז - בשילוב תסמין פיזיולוגי, כדוגמת שפה דקה; עם הפרעת אישיות).

כיצד ניתן למנוע את תסמונת האלכוהול העוברית?

נשים צריכות לדעת שאין כמות בטוחה של אלכוהול בהריון. לכן, כל אישה בהריון או אישה המתכננת הריון - צריכה להימנע משתיית אלכוהול. אישה שאינה משתמשת באמצעי מניעה ושוקלת הריון, צריכה גם כן להימנע מאלכוהול, מכיוון שכאמור, האלכוהול עלול להשפיע על מוחו של העובר כבר בשלבים המוקדמים מאד של ההריון.

סביר להניח שיש קשר בין כמות האלכוהול והתזמון של השתייה, להשלכות על תפקוד הילד. ככל שאישה צורכת יותר אלכוהול - כך הסיכון לתסמונת האלכוהול העוברית המלאה גבוה יותר. עם זאת, עלינו להבין שגם שתיה בכמויות קטנות עלולה לגרום לפגיעה במוח העוברי המתפתח; ולהופעת חלק מהתסמינים.

אם אישה גילתה שהיא בהריון והיא נזכרת שבשבועות האחרונים שתתה 2-3 כוסות יין - מה הסיכוי שהעובר ייפגע?

היות שנכון להיום אין מידע לגבי כמות האלכוהול המותרת בהריון, כאמור ההמלצה היא להימנע לחלוטין. עם זאת, חשיפה לכמות קטנה של אלכוהול ללא מודעות של ההורים להריון הינה שכיחה, ובכל זאת ילדים רבים נולדים בריאים, כך שיש סיכויים טובים מאוד שהעובר לא ייפגע. הדרך הטובה ביותר היא שנשים בגיל הפוריות שמתכננות כניסה להריון ימנעו משתיית אלכוהול מלכתחילה, במידת האפשר.

ילד אובחן לאחרונה על הספקטרום האוטיסטי עם הפרעת קשב קשה ולאחרונה אמו נזכרה כי שתתה יין לפני שגילתה כי היא בהריון - מה הסיכוי שהאלכוהול הוא הגורם למצבו?

לא ניתן לדעת. אוטיזם, וגם הפרעות קשב וריכוז, יכולים להיגרם מסיבות רבות בנוסף לאלכוהול כגון: גנטיקה (תורשה), זיהום תוך-רחמי ועוד סיבות רבות אחרות, ולמעשה ברוב במקרים הסיבה אינה ידועה. ההנחה היא שככל שהחשיפה לאלכוהול היתה קטנה יותר כך הסיכוי שיש קשר לאלכוהול נמוך יותר, אך כאמור אין לכך הוכחות.
אין כמות אלכוהול שמותרת במהלך הריון. צילום: שאטרסטוק אין כמות אלכוהול שמותרת במהלך הריון. צילום: שאטרסטוק

עד כמה מודעות בקרב אנשי מערכת הבריאות והחינוך עשויה לסייע במניעת התופעה - ולסייע בהקדמת הטיפול בתינוק שנולד כשהוא סובל מהתסמונת?

כדי שתינוקות שנולדו עם תסמונת האלכוהול העוברית יאותרו ויאובחנו בהקדם - יש להגביר את המודעות, בקרב עובדי מערכת הבריאות והחינוך - רופאים, מתמחים, אחיות טיפת חלב, פסיכולוגים, עובדים סוציאליים, גננות וכו'.

אם אנשי מקצוע אלה יכירו את התסמונת ואת התסמינים - ניתן יהיה לאבחן את התינוקות כבר בחודשים הראשונים לחייהם, על סמך מגוון בעיות שצצות, כדוגמת: התפתחות איטית, בעיות שינה, עצבנות יתר והרגלי אכילה לקויים. כל זאת, עוד לפני שמתקבלת תמונה מלאה של מכלול התסמינים המגדירים את התסמונת.

ראוי לציין כי קבוצת אוכלוסייה ספציפית, בה אנו מזהים שכיחות גבוהה מאד של התסמונת -היא ילדים שאומצו במדינות מזרח אירופה, שם שתיית אלכוהול מרובה נפוצה מאד.

לכן, במקרים של ילדים שנחשפו לאלכוהול בזמן היותם עוברים ברחם אימם, יש להקפיד שההורים, רופאי הילדים, אחיות טיפת חלב ואנשי מערכת החינוך - יגלו ערנות לבעיות התפתחותיות והתנהגותיות שמופיעות, כדי לבחון האם מדובר בתסמינים של תסמונת האלכוהול העוברית. במקרה שהחשד גבוה - יש לתת טיפול ותמיכה בשלב מוקדם, לילד ולהוריו המאמצים.

כיצד ניתן לטפל בילד הסובל מתסמונת האלכוהול העוברית?

למרות שהנזק המוחי הוא בלתי הפיך, אבחון מוקדם מסייע מאוד במתן תמיכה להורים ובשיפור יכולות הילד. החל מהרגע שבוצעה אבחנה - ניתן לסייע לילד בדאגה לסביבה שקטה, שגרת יום קבועה ומגע רצוף עם האם.

בהמשך חייו, מערכת החינוך יכולה לסייע לילד בכך שיספקו לו ליווי במסגרות מצומצמות וטיפולים פסיכולוגיים. באשר להורים, הם יוכלו לקבל הדרכת הורים - כיצד להתמודד עם הילד ולסייע לו להשתלב בלימודים ובחברה.

בנוגע לתחלואה פיזית: קיימים מומים מבניים במבנה הפנים - שלא ניתן לתקנם. לעומת זאת, במקרים בהם הילד נולד עם מום לבבי או כלייתי - הוא ינותח בהתאם לבעיה ממנה הוא סובל.

כאמור, מרבית הילדים נמצאים על הרצף של תסמונת האלכוהול העוברית וסובלים מתסמינים חלקיים. לכן, לאחר אבחון נכון, הם יקבלו טיפול לבעיות הספציפיות שהם סובלים מהן. כך, למשל: טיפול בהפרעת קשב וריכוז, טיפול פסיכיאטרי-התנהגותי, במקרים בהם התפתחה הפרעת אישיות וכו'.

לסיכום: אלכוהול הוא רעלן שעובר מהאם לעובר דרך השיליה - ויכול להשפיע על מוחו של העובר המתפתח, באופן בלתי הפיך. לכן, נשים הרות או נשים שמתכננות הריון מתבקשות להימנע לחלוטין משתיית אלכוהול. לתסמונת האלכוהול העוברית יש השלכות משמעותיות על התפתחות התינוק, יכולותיו הקוגניטיביות, התנהגותו, והשתלבותו בלימודים ובחברה. אבחון מוקדם, ומתן טיפול - יכולים לסייע לשיפור התסמינים, באופן שיגדיל את הסיכוי שהילד ישתלב טוב יותר במערכת החינוך ובחברה (ולא ייפלט לשולי החברה). במקרים בהם האם יודעת כי שתתה אלכוהול במהלך ההריון ובמקרים בהם הילד אומץ ממדינה בה שתיית אלכוהול היא ענין שבשגרה - יש לשים לב, כבר בחודשי החיים הראשונים של התינוק, לסימנים מחשידים. מעורבות של פסיכולוג או עובד סוציאלי תסייע להורים לקבל הדרכה ולספק לתינוק סביבה שקטה, שגרת יום, מגע גופני סדיר עם האם ובהמשך ליווי בקבוצות קטנות במערכת החינוך. אבחון והתערבות מוקדמת יכולים לשפר את סיכוייו של הילד.

ד"ר גל נוימן הוא מומחה ברפואת ילדים ופרמקולוגיה קלינית; רופא בכיר במערך לפרמקולוגיה וטוקסיקולוגיה קלינית ובמחלקת ילדים א', במרכז הרפואי רמב"ם ובמרכז הארצי למידע בהרעלות.

סייעה בהכנת הכתבה: שירלי שני, כתבת Zap Doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום