קרוהן וקוליטיס: הנחיות חדשות

(0)
לדרג

חודש המודעות למחלות מעי דלקתיות: האיגוד האירופי לתזונה קלינית והאיגוד האירופאי לגסטרואנטרולוגיה ותזונה בילדים פרסמו הנחיות חדשות לניהול תזונה לחולים

מאת: מערכת zap doctors

שכיחות מחלות מעי דלקתיות (קרוהן וקוליטיס כיבית) נמצאת במגמת עלייה מתמשכת בעולם המערבי. בישראל מספר החולים מוערך בכ-40,000 אנשים, מבוגרים וצעירים כאחד. בשנים האחרונות, מתגברות העדויות, הקושרות בין תזונה מערבית לבין העלייה בשכיחות, ומתחזקת ההנחה כי לתזונה יש חשיבות משמעותית בטיפול במחלות אלו. למרות זאת, עד כה, לא גובשו הנחיות מסודרות ומבוססות של גופי בריאות בהקשר לדפוסי התזונה במחלות מעי דלקתיות וחולים רבים נאלצו להתמודד עם מידע תזונתי, שאינו חד משמעי ולעיתים אף נמצא סותר ולא אמין.

כדי לענות על הצורך התזונתי של החולים, פרסמו לאחרונה האיגוד האירופי לתזונה קלינית (ESPEN) והאיגוד האירופאי לגסטרואנטרולוגיה ותזונה בילדים (ESPGHN) הנחיות לחולים במחלות מעי דלקתיות, העוסקות בחשיבות ניהול התזונה ככלי טיפולי חיוני במחלה. להלן עיקרי ההנחיות:

1. התזונה המומלצת להפחתת הסיכון למחלות מעי דלקתיות בקרב מי שאינם חולים, כוללת: תזונה עשירה בפירות וירקות, תזונה עשירה באומגה 3 ודלה באומגה 6 והפחתת מזון מעובד ומתועש, המכיל כמויות גבוהות של שומן, סוכר ומתחלבים (מרגרינה, גלידות, רטבים, מזון מהיר). כמו כן, מומלצת הנקה, היכולה להוות גורם מגן מפני מחלות מעי דלקתיות.

2. אין דיאטה אחת נכונה למחלה - בעוד שהרשת עמוסה במידע על דיאטות שונות המבטיחות לרפא את המחלה, הרי שאין דפוס אכילה אחד המתאים לכלל החולים במחלות אלו, ורוב המידע הקיים על דיאטות פופולריות (כגון: דיאטת פליאו, דיאטת הפחמימות המיוחדות או דיאטה טבעונית/צמחונית) אינו מבוסס מחקרית ואינו מתאים לכל מטופל. יש להתייעץ עם הרופא המטפל ודיאטנית, כדי להתאים את התזונה באופן אישי, לדוגמא, מטופלים עם מחלה פעילה או היצרויות לאורך המעי, יידרשו במצבים מסוימים להפחית את צריכת הסיבים התזונתיים בתזונתם.

3. חשוב לנטר חסרים תזונתיים - חסרים אלה עלולים לפגוע במצב הבריאותי של החולה, כך למשל, חוסר בוויטמין B12 עלול לגרום לפגיעות נוירולוגיות, דיכאון, חרדה ועייפות וחוסר בוויטמין D וסידן עלול לפגוע בצפיפות העצם.

4. בזמן מחלה פעילה, ייעוץ תזונתי יכול לסייע בהפחתת תסמינים וכולל, בין היתר, המלצה על הפחתת צריכת הסיבים התזונתיים. לעומת זאת, כאשר המחלה בהפוגה, מומלץ, בהתייעצות עם הרופא המטפל ודיאטנית, וכל עוד אין היצרויות במעי, לחזור בהדרגה לתזונה מאוזנת ובריאה, הכוללת פירות וירקות, ולא להסתפק בתזונה דלה בסיבים תזונתיים.

5. גם חולים במחלות מעי דלקתיות עלולים לסבול מהשמנה ומעודף משקל. השמנה עשויה להשפיע על המורכבות הכירורגית ועל התחלואה של מחלות המעי. חשוב לציין כי השמנה אינה שוללת תת תזונה, ואת תהליך הירידה במשקל, יש לבצע רק כאשר המחלה בשלב של הפוגה.

6. מומלץ לשפר את מצב התזונה של המטופל לפני ביצוע ניתוח, כדי להפחית את הסיכון לסיבוכים ולקצר את משך האשפוז. לעיתים, מומלץ לשלב הזנה בפורמולות מזון רפואי לתקופה מסוימת עד לשיפור המצב התזונתי. במקרה של תת תזונה, הרי שהסיכון לסיבוכים עולה בעקבות הניתוח.

7. לילדים עם מחלת קרוהן פעילה, מומלץ כטיפול ראשוני לשתות פורמולות מזון רפואי למשך כ-8 שבועות, ללא כל מזון נוסף, המסייעות לריפוי רירית המעי.

ד"ר הנית ינאי, מנהלת המרכז למחלות מעי דלקתיות, המכון לגסטרואנטרולוגיה, מרכז רפואי בילינסון, אומרת כי: "תזונה היא מרכיב חשוב בטיפול הכוללני במחלות מעי דלקתיות. קיימות המלצות שונות לטיפול תזונתי במחלות אלו, אולם לא קיימת דיאטה אחת שהוכחה כמועדפת על פני האחרות. רצוי שהתזונה תהיה מבוססת על מזון לא מעובד, ובמידה ואין הוריית נגד (כמו במצב של היצרויות או חסימות לאורך צינור העיכול), כדאי לתגבר צריכה של פירות וירקות. יעוץ מקצועי אצל תזונאים העוסקים במחלות מעי דלקתיות, הינו חלק מהטיפול הרב תחומי ומומלץ לכלל המטופלים, במסגרתו תינתנה המלצות אישיות, המתייחסות למצב המחלה הדלקתית, לחסרים תזונתיים, לבעיות ספיגה וגם למחלות רקע אחרות, כמו השמנה, סכרת, בעיות בכליות ועוד".

דניאלה קאופמן, דיאטנית קלינית מטעם עמותת הקרוהן והקוליטיס ומומחית במערכת העיכול, מוסיפה כי: "חולים רבים מתלבטים בשאלה מה עליהם לאכול והאם יש קשר בין תזונה למחלות מעי דלקתיות. חשיבותן של ההנחיות החדשות בכך שהן נותנות, לראשונה, מידע מבוסס ומקצועי בכל הקשור לתזונת חולים, אשר יכול למנוע מצבים של תת תזונה או חוסרים תזונתיים משמעותיים, העלולים להחמיר את תסמיני המחלה ואת המצב התזונתי של החולה".

מידע נוסף בנושא תזונה לחולים באתר העמותה לתמיכה בחולי קרוהן וקוליטיס כיבית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום