אובדנות בני נוער: מרפאה חדשה

(0)
לדרג

אחוז המתאבדים בקרב בני נוער הכפיל את עצמו בשנים האחרונות. בימים אלה נפתחה במרכז הרפואי זיו בצפת מרפאה פסיכיאטרית דחופה, לטיפול בילדים ובבני נוער אובדניים

מאת: מערכת zap doctors

מרפאה פסיכיאטרית דחופה, הראשונה שנמצאת בבית חולים כללי והשנייה בארץ בכלל, נפתחה במרכז הרפואי זיו בצפת. המרפאה השנייה ממוקמת בביה"ח שלוותה ובקרוב תיפתח אחת בביה"ח שניידר. המרפאות הוקמו בכדי לתת מענה מיידי בהתערבות דחופה וקצרת מועד למקרי אובדנות בקרב ילדים ובני נוער.

בכנס מקצועי, שנערך השבוע במרכז הרפואי זיו בנושא אובדנות בילדים ובני נוער, בהשתתפות ד"ר בן אפרים, הפסיכיאטר המחוזי בצפון, שיראל הרוש-עזרן, אחראית התכנית הלאומית במחוז הצפון למניעת התאבדות ובכירים מתחום הרווחה וממשרד החינוך, נדונו סוגיות אקוטיות בתחום האובדנות וההתמודדות עם סוגיות נפשיות המאפיינות את גיל הנעורים, כמו כן, הוצגו מחקרים חדשים בנושא אובדנות שהתקיימו בארה"ב. זמני החשיפה לניו מדיה ורשתות חברתיות ועוד.

ד"ר אורי יצקר, מיוזמי הכנס, פסיכיאטר בכיר ומנהל המחלקה הפסיכיאטרית לילדים ונוער במרכז הרפואי זיו, אמר, כי קיימת חשיבות רבה להעלאת המודעות לנושא האובדנות בקרב בני נוער, נושא שהינו כה מהותי להורים, לחברה ולאנשי המקצוע, בכדי לעשות את המרב למניעת מצבי אובדנות.

על פי הדו"ח האחרון של משרד הבריאות בנושא אובדנות והתאבדות בישראל עולה, כי אחוז המתאבדים בקרב בני נוער מתחת לגיל 15 נמצא במגמת עלייה והכפיל עצמו בשנים האחרונות. "מדובר בהתאבדות ולא בניסיונות התאבדות, מה שמדאיג ומטריד אף יותר. הדו"ח מראה, כי כשליש מניסיונות ההתאבדות בקרב גברים, הנם בחורים צעירים בגילאים 18-21. במקביל, רמת התחלואה והסימפטומים הנלווים למצבי דכאון עלתה אף היא בשנים האחרונות. נקודה חיובית העולה מן הדו"ח היא כי חלה ירידה של 30% בשיעור ההתאבדות הממוצע לגיל באזור הצפון, תוך שמירה על המיקום השני הכי נמוך מכלל האזורים בארץ אחרי ירושלים רבתי", אמר ד"ר יצקר והוסיף, כי המשימות של ילדים ובני נוער כיום הפכו מסובכות בהרבה מאשר בעבר, שכן הקו החד משמעי המבדיל בין הבית, בית הספר ופעולות הפנאי, כבר לא קיים למעשה והגבולות בין המרחבים השונים היטשטשו. "נער או נערה יכולים להיות בביתם, בחדרם ועדיין להיחשף לעלבונות, השפלה או שאר מצבים חברתיים גוררי מצוקה ולחץ, המתממשים דרך קבוצות הוואטסאפ והרשתות החברתיות. הטכנולוגיה שינתה לחלוטין את המציאות מכפי שהייתה פעם. ההתעללות וההצקות הן בעוצמות גבוהות, שכן אין עימות מול אדם ממשי, דבר המעודד הסלמה של השיח. יחד עם זאת, חשוב לזכור שלטכנולוגיה העכשווית גם צדדים חיוביים בדמות מקורות ידע ותמיכה עבור הצעירים", אומר ד"ר יצקר.

נושא נוסף שנידון בכנס הוא חשיפה מוגברת של צעירים ובני נוער, לתכנים המעודדים פגיעה עצמית והתאבדות, כמו למשל סדרת הטלוויזיה הפופולרית "13 סיבות מדוע", המשודרת בנטפליקס. מגזין הפסיכיאטריה האמריקאי הנחשב, JAACAP (Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry), פרסם לאחרונה מאמר 'התאבדות בני נוער: ליבוי אש משבר בריאות הציבור', המצביע על קשר בין שידור סדרת הדרמה "13 סיבות", שהוגדרה כתכנית הנצפית ביותר בארה"ב, לבין עלייה במקרי התאבדות וניסיונות אובדניים בקרב בני נוער אמריקאים.

המאמר מציג את ההסכמות בקרב מומחים עולמיים מתחום הפסיכיאטריה, כיצד ראוי להציג במדיה הפופולרית התאבדות מבלי לגרור "הדבקה" ו"העתקה" של המקרים המוצגים ומראה כיצד בסדרה המצליחה והמדוברת נעשה בדיוק ההיפך. הסדרה מציגה התאבדות כפתרון אפשרי, אטרקטיבי ולגיטימי לבעיות, תוך הצגת התאבדות במעטפת מושכת עם סמלים של חיי נצח, הגשמת פנטזיית, הנקמה דרך הפגיעה העצמית, מוטיבים מקובלים של דרמת נעורים עם שחקנים יפי תואר, מוזיקה פופולרית וכד'.

"בני נוער שטופלו במרכז הרפואי זיו בצפת לאחר ניסיונות אובדניים או פגיעה עצמית מסוגים שונים, מדברים על הסדרה של נטפליקס ומתייחסים למעשיה של הנערה כאל פתרון לגיטימי", מזהיר ד"ר יצקר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום