דמעת יתר: דמעות - ולא מבכי

(4)
לדרג
תוכן מקודם

העיניים יבשות ואתם דומעים ללא הפסקה? מדובר בדמעת יתר, העלולה לנבוע ממספר סיבות. מומלץ לפנות בהקדם לאבחון. ברוב המקרים, ניתן להסתפק בטיפול שמרני

רופאת עיניים ,מומחית למחלות עיניים
077-2312950 (מספר מקשר)

הפרשת דמעות מהעיניים נחשבת "טבעית" ורצויה במגוון מצבים. עם זאת, מעבר להיותה אמצעי להבעת רגשות (בכי, התרגשות) או תגובה לגירוי (רוח, גוף זר בעין) - הפרשת דמעות עלולה גם להיות ביטוי למחלה, או לגרום הפרעה תפקודית.

מהי דמעת?

דמעת היא מצב בו העיניים מפרישות דמעות ללא בקרה וללא הפסקה או באופן תכוף ודחוף ("דמעות בלי סוף") - עד כדי כך שנגרמת הפרעה לתפקוד. מצב כזה מסב אי נחת וסבל. מעבר לכך, בחלק מהמקרים, דמעת עשויה להעיד על תחלואה- שמחייבת פתרון וטיפול מעמיק.

כדי להתמודד עם דמעת וכדי לשלול פתולוגיות שונות - חשוב מאד לפנות לבירור ואבחון רפואי מעמיק ולאתר את הגורמים לדמעת.

מה כולל תהליך האבחון של דמעת?

במקרים בהם מתלונן המתרפא על הפרשת יתר של דמעות, חשוב להפנות אותו לרופא מומחה מתאים (רופא עיניים מומחה לאוקולופלסטיקה) שיערוך תשאול, בירור ובדיקות מתאימות. כדי לטפל בדמעת, יש לאתר את הגורם המרכזי להפרשת היתר של הדמעות ולהבין את התהליך המתרחש בעיניים.

באופן כללי, הפרשת יתר של דמעות עשויה להיגרם על רקע ניקוז בלתי מספק של הדמעות (על רקע כמות גדולה מדי של דמעות; או נוכח יכולת נמוכה מדי לנקז את הדמעות). בעיניים יש מנגנון ניקוז מתוחכם ורגיש, הגורם לניקוז הדמעות ומאפשר לחות מתאימה ומספקת. כאשר מופר האיזון, בין ייצור הדמעות לבין ניקוז הדמעות - נוצרת דמעת יתר: העיניים מתמלאות בדמעות - שאינן מתנקזות באופן מספק, מכסות את העין וזולגות ממנה.
חשוב לפנות לרופא שיערוך תשאול ובדיקות מתאימות. צילום: שאטרסטוק חשוב לפנות לרופא שיערוך תשאול ובדיקות מתאימות. צילום: שאטרסטוק

מהם הגורמים העלולים לגרום דמעת יתר?

ישנם גורמים רבים ומגוונים, שעשויים לגרום לדמעת יתר. לכן, האבחון והבדיקות חשובים מאוד, מקיפים ביותר - וכוללים התייחסות לבריאות העין עצמה, מערכת הניקוז של העין והעפעף.

בין הגורמים הרבים, שעשויים לגרום לדמעת יתר, בולטים הגורמים הבאים:

יובש בעיניים

הגורם השכיח ביותר לדמעת הוא יובש בעיניים. עם הגיל, כחלק טבעי מתהליך ההתבגרות - אנו נוטים לפתח יובש בעיניים. המנגנון העדין והמתוחכם של ייצור הדמעות "מזהה" כי העיניים יבשות ומפריש הרבה דמעות. במצב זה, יש הפרשת יתר של דמעות כ"פיצוי" על היובש. הפתרון למצב הוא לברר את הסיבה ליובש בעיניים ו"להילחם" בה בעזרת מגבונים לניקוי העיניים ושימוש בדמעות מלאכותיות.


דלקות עיניים

דלקות עיניים מגוונות גורמות לתסמין הפרשת יתר של דמעות, המופיע לעתים לצד תסמינים אחרים: נפיחות, אודם, גירוד וכו'. דלקת של הלחמית נמנית על המחלות הגורמות לדמעת (עם תסמינים נלווים או ללא תסמינים נלווים). בנוסף, גוף זר בעין או חבלה עלולים אף הם לגרום דמעת.


מחלות עפעפיים

פעמים רבות, הגורם לדמעת נעוץ בבריאות העפעפיים. פתולוגיות מגוונות בעפעפיים עלולות לגרום דמעת. בלפריטיס - דלקת עפעפיים וריסים - היא גורם שכיח לדמעת. הטיפול במחלה זו נעשה בעיקר על ידי הרגעת הדלקת, תוך שימוש במגבונים לניקוי העיניים ושימוש בדמעות מלאכותיות.

היחלשות שריר העפעף היא גורם נוסף שעלול לגרום דמעת וקשור לעפעפיים. לשריר העפעף יש חלק משמעותי בתפקוד מיטבי של ניקוז הדמעות. .כאשר מדובר בעפעף שמוט - יש צורך בניתוח עפעפיים.
נוטים לפתח יובש עם הגיל. צילום: שאטרסטוק נוטים לפתח יובש עם הגיל. צילום: שאטרסטוק

בעיות בניקוז הדמעות

לרוב, כאמור, דמעת נובעת מפגיעה באיזון העדין בין ייצור הדמעות לבין ניקוז הדמעות ופינוי הדמעות מהעין. במקרים רבים ומגוונים, האיזון מופר עקב הפרעה במערכת ניקוז הדמעות.

כך, למשל: חסימה של דרכי הדמעות, היצרות "חור הניקוז" של הדמעות (מצוי בקצה העפעף) ועוד. במקרים אלה, הטיפול לרוב יהיה כירורגי. במקרה של חסימה מלאה במערכת ניקוז הדמעות הטיפול לרוב יהיה פולשני.

לסיכום: דמעת יתר עלולה להיגרם עקב מגוון גורמים. כדי למנוע דמעת יתר, יש לאבחן באופן מדויק את הגורמים לדמעת - ולהתמקד בנטרול הגורם הרלוונטי. במקרים רבים, הטיפול בדמעת יהיה טיפול שמרני ויכלול שימוש בטיפות עיניים, מוצרי היגיינה ודמעות מלאכותיות. במקרים אחרים, יהיה צורך בתיקון כירורגי - להפסקת הדמעת. לאור האמור, חשוב ביותר לבצע בדיקה מקיפה של כל חלקי העין, כדי לאבחן את הגורמים לדמעת ולהתאים טיפול מיטבי - שיסייע לשיפור המצב.

ד"ר עליזה אנדרון היא רופאת עיניים מומחית, מומחית באוקולופלסטיקה, ניתוחי עפעפיים, דרכי דמעות וארובת העין.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום