אורטוקין: טיפול ביולוגי חדשני

(8)
לדרג
תוכן מקודם

נפצעתם במהלך משחק כדורגל? יש לכם מרפק טניס? במקום לעבור ניתוח קשה או לקבל סטרואידים - ייתכן מאוד שתוכלו לטפל בבעיה בעזרת אורטוקין, טיפול ביולוגי חדשני

בית רופאים
053-7932999 (מספר מקשר)

פציעת ספורט מהווה בעיה גדולה מאוד עבור ספורטאים. היא עלולה להשבית אותם מפעילות למשך זמן בלתי מבוטל - ולעתים גם אחרי טיפול, הכאבים אינם פוסקים, או עלולים לחזור לאחר הפוגה. שיטת טיפול חדשנית ומהפכנית, הנקראת "אורטוקין", מציעה טיפול אפקטיבי לטווח ארוך, ללא כל תופעות לוואי. במאמר זה נרחיב בנוגע לשיטה החדשנית.


מהי שיטת הטיפול החדשנית "אורטוקין"?

שיטת "האורטוקין" הינה שיטת טיפול חדשנית, מדהימה ביעילותה - המתאימה לטיפול בשחיקת סחוס, היצרות תעלת עמוד השדרה, מחלות מפרקים, פריצות דיסק ופציעות ספורט נוספות.

כך, בין פציעות הספורט הנפוצות, ניתן למנות: קרעים חלקיים בגידים שונים (כמו גיד אכילס); מרפק טניס ומרפק גולף - תופעות של כאבים חזקים באיזור המרפק; טנדיניטיס (דלקת) של הגידים; וכמובן - פריצות דיסק שונות.

כיצד פועלת שיטת האורטוקין?

לרוב, כל אחת מפציעות הספורט הללו - מלווה בכאבים, אודם, נפיחות וחום באזור הפציעה. ארבעת הסימנים הללו מאפיינים דלקת, שהיא בעצם תגובה מולקולרית חלבונית של הגוף, לתהליך אגרסיבי .

כלומר: כאשר הגוף מזהה תהליך אגרסיבי שמתרחש בתוכו - הוא מגיב על ידי הפרשת חלבון, שנקרא אינטרלוקין 1. וכך נוצרת דלקת.

באופן טבעי, יש לנו בגוף חלבונים אנטי דלקתיים, המביאים במקרים רבים לריפוי טבעי.

עם זאת, כאשר מדובר בפציעות ספורט כגון: פריצת דיסק, קרע בגיד וכו' - מדובר בתהליכים דלקתיים עמוקים, שההפרשה הטבעית של החלבונים האנטי דלקתיים בגוף אינה מספיקה, כדי להביא לריפויים.

המטרה של שיטת האורטוקין היא לקחת את אותם החלבונים האנטי דלקתיים, שיש לנו בגוף ממילא - ולהגדיל אותם לכמות אדירה של חלבונים, שתוכל להספיק לריפוי פציעות מסוג זה.

כיצד מתבצע הטיפול בשיטה זו?

ראשית התהליך הינה בהגעה של החולה לפגישת ייעוץ, בה נבדקות תוצאות של הדמיות שעבר - CT או MRI - בהתאם למיקום פריצת הדיסק או הפציעה. ההדמיות נבדקות מול המטופל ונעשית התאמה בין התלונות הקליניות של המטופל, לבין ממצאיהן בבדיקות. כך, נקבעת האסטרטגיה הטיפולית.
טיפול באורטוקין נעשה על ידי לקיחת דם פשוטה, ממש כמו במעבדה. הדם מוכנס לתוך מבחנות מיוחדות, המיוצרות בגרמניה ומיובאות לארץ במיוחד עבור הטיפול בשיטה - ובתוכן נוצר ריכוז של החלבונים האנטי דלקתיים בכמות אדירה, לעומת מה שיש לנו בדם. מדובר במעין סרום - שאותו יש להזריק למקום הפציעה של המטופל.
כאבים חזקים באזור המרפק. צילום:שאטרסטוק

כאבים חזקים באזור המרפק. צילום:שאטרסטוק

האם אין חשש לפציעה במהלך ההזרקה?

ההזרקה עצמה נעשית באמצעות הדמיה מאוד מדויקת, כדי להגיע בדיוק לאיזור הדלקת, תוך שמירה על בטיחות הנבדק, כך שהחדרת המחט לא תפגע ברקמות רכות אחרות. אמצעי ההדמיה נבחר על פי המיקום האנטומי של הפציעה.

כך, אם מדובר בעמוד שדרה, שיטת ההדמיה שתיבחר תהיה CT (בניגוד לבדיקת רנטגן - CT מראה לא רק את מבנה העצמות, אלא גם את הרקמות הרכות; כך, אפשר להימנע מפגיעה במבנים אנטומיים, כמו עצבים, עורקים וכו').

כאשר מדובר בקרע בגיד, ההדמיה תיעשה על ידי אולטרסאונד, המאפשר לראות את הרקמות הרכות (לא רק את העצמות) - ולזהות את המחט, שמגיעה ממש עד הגיד הקרוע.
הדיוק בהזרקת האורטוקין משמעותי מאוד, מכיוון שכאמור הזרקה לא מדויקת עלולה לפגוע במבנים אנטומיים חשובים. בנוסף, אם האורטוקין לא יוזרק במיקום בו נמצאת הדלקת - הוא לא יביא שום תועלת.

בשל כך, ההדמייה בה משתמשים עבור הטיפול היא קריטית להצלחת הטיפול ולבטיחות הנבדק. כשנעשה שימוש ב-CT, ניתן לראות בזמן אמת את פריצת הדיסק ולהגיע בדיוק אליה, כמו גם את הגיד הנפוח או הקרוע, בטיפול תחת אולטרסאונד.
הזרקות האורטוקין נעשות בהרדמה מקומית, ללא כל אשפוז. לרוב, יומלץ על סדרה בת 3 עד 4 הזרקות. בכל שבוע, תתבצע הזרקה אחת.

מהם יתרונות האורטוקין, על פני שיטות טיפול אחרות?

השימוש באורטוקין מהווה שיטה שספורטאים ורופאים עדיין אינם מכירים היטב.

לרוב, בהיעדר אורטוקין, הטיפול בפציעות ספורט נעשה על ידי הזרקת סטרואיד - שנקרא קורטיזון. עבור מקרים מסוימים, השימוש בקורטיזון עדיין נחשב מועיל. עם זאת, לקורטיזון יש חסרונות בולטים, ביחס לאורטוקין.

ראשית, שימוש בסטרואידים אף פעם אינו מומלץ עבור ספורטאים (הקורטיזון כמובן עשוי להתגלות בבדיקות).
שנית, הקורטיזון משבש את המערכת הפיזיולוגית של הספורטאי, גם אם בטווח הקצר נדמה שהשינוי - לטובה.

שימוש בקורטיזון התברר כמחליש את הגיד - ומצריך זריקות חוזרות ונשנות, שאינן מביאות ריפוי אמיתי. בסופו של דבר, הזריקות עלולות להחמיר את המצב - ואף ליצור תופעות לוואי (לחץ דם, סוכרת ועוד).

לעומת קורטיזון, אפשר להזריק את האורטוקין גם מסביב לגיד הפצוע; וגם ממש אל תוך הגיד עצמו. זאת, בניגוד לקורטיזון - אותו לא ניתן להזריק אל תוך הווריד.

בנוסף, מכיוון שהאורטוקין מופק מתוך הגוף של המטופל עצמו - השימוש בו כלל אינו כרוך בתופעות לוואי.

מהם אחוזי ההצלחה של הטיפול באורטוקין?

כ-80% מהמטופלים באורטוקין מגיבים לטיפול היטב, לטווח ארוך. עבור פציעות מסוימות, יש אינדיקציות ספציפיות של כמעט 100% הצלחה. אחת הפציעות בה אחוזי ההצלחה עומדים כמעט על 100% היא פובלגיה.

מהי פובלגיה?

פובלגיה היא תופעה ממנה סובלים בעיקר כדורגלנים: כאבים עזים מוקרנים מהאגן, על כל הירך הפנימית - עד לברך.
מעבר לכאבים עצמם, שעשויים להיות בלתי נסבלים - פובלגיה אינה מאפשרת לכדורגלנים להמשיך ולשחק. בטיפול בפובלגיה, התגובה לאורטוקין מיידית (לעומת שימוש בקורטיזון, שאחריו הכאב נוטה לחזור).
פובלגיה היא תופעה ממנה סובלים בעיקר כדורגלנים. צילום: שאטרסטוק

פובלגיה היא תופעה ממנה סובלים בעיקר כדורגלנים. צילום: שאטרסטוק

האם ישנם סיכונים בשימוש באורטוקין?

הסיכונים היחידים הם סיכונים לזיהום, שקיימים בכל פרוצדורה פולשנית. לכן, יש הקפדה גבוהה מאוד על סטריליות בביצוע הפרוצדורה. מעבר לכך, כאמור: יש חשיבות גבוהה לביצוע הדמיה ממוחשבת (כמו CT) - כדי למנוע סיכונים (פגיעה במבנים אנטומיים) וכדי להגיע למקום הנכון.

כאשר הפרוצדורה נעשית "כמו שצריך", במקרה הגרוע - הטיפול לא יעבוד. אם הטיפול אינו יעיל, המשמעות היא כי לא מדובר במצב דלקתי. כלומר: כדאי להתעניין באופציה כירורגית.

מה השלב הבא, בשימוש באורטוקין?

השלב הבא הוא לבצע את טיפולי האורטוקין בעמוד השדרה, תחת הדמיית MRI - שגם היא מאוד מדויקת, כמו ה-CT. עם זאת, בניגוד ל-CT - ב-MRI אין קרינה; ולכן, MRI בטוח יותר לנבדק. השימוש בהדמיית MRI הרבה יותר קשה - ונעשה כיום רק בגרמניה, במכון מיקרותרפיה, שם מטופלים באורטוקין לפחות עשרת אלפים בני אדם בשנה. במכון הגרמני יש שלושה מכשירי MRI פתוחים (מה שלא קיים בישראל).

לעומת זאת, בישראל קיימת רק בדיקתMRI רגילה, שנעשית בתוך מנהרה סגורה, המייצרת חרדות בקרב מעל 15% מהאוכלוסייה וגורמת לאחוז גבוה של מטופלים להימנע מביצוע הבדיקה.

מכון MRI בו נעשה שימוש במכשירMRI פתוח, שיאפשר בדיקות גם דרך קופות החולים וגם באופן פרטי, כולל לתיירים שמגיעים לישראל ונזקקים לטיפול הוא השלב הבא - שעדיין מצריך אישורים שונים, כדי להתממש בישראל.

לסיכום: אורטוקין הוא טיפול ביולוגי טבעי, ללא תופעות לוואי - ועם אחוזי הצלחה מרשימים ביותר. מדובר בפתרון מצוין, עבור פציעות ספורט, מחלות מפרקים, שחיקת סחוס ועוד. לפני הטיפול, יש לוודא שהרופא המטפל מיומן ומנוסה בביצוע הטיפול - ומשתמש בהדמיות המדויקות ביותר.

ד"ר סטפן בן שושן הוא מומחה בכיר ברדיולוגיה פולשנית ואבחנתית , מומחה לעמוד שדרה ומפרקים, בקבוצת אסיא מדיקל, מנהל את מכון ה-MRI ואת היחידה לרדיולוגיה אבחונית וטיפולית, בביה"ח מעייני הישועה בבני ברק.

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת Zap Doctors.

    רוצה לדרג?
    זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום