בדיקת הומוציסטאין

(0)
לדרג

מדריך בדיקות רפואיות: בדיקת הומוציאסטין היא בדיקת דם פשוטה כדי לזהות מחסור בוויטמין B12 או חומצה פולית

מאת: ד"ר עמית עקירוב

בדיקה זו משמשת להערכת כמות הומוציסטאין בדם. הומוציסטאין היא חומצת אמינו בגוף והבדיקה משמשת להערכת מצבים בהם חל שינוי בתפקוד או בריכוז וויטמינים מקבוצת B בדם. הבדיקה עשויה לשמש גם להערכת מצבים המשפיעים על תפקוד הכלייתי או פעילות אנזימים.

אופן ביצוע הבדיקה

מדובר בבדיקת דם פשוטה. בעת החדרת המחט חלק מהנבדקים עשויים לחוש כאב מסוים, אחרים חשים דקירה או עקצוץ בלבד.

כיצד להתכונן לבדיקה?

יש להקפיד על צום מאכלים ונוזלים (למעט מים) במשך לפחות שמונה שעות לפני הבדיקה. תרופות רבות עשויות להשפיע על תוצאות הבדיקה ויש לעדכן את הרופא המטפל אודות כל התכשירים שנוטל הנבדק, אלו הנמכרים עם מרשם רופא ואלו ללא מרשם רופא.

מטרות הבדיקה

בדיקת הומוציסטאין מבוצעת מסיבות שונות, כאשר העיקריות הן במטרה לסייע בזיהוי חסר ויטמין B12 או חסר חומצה פולית, אם כי ישנן בדיקות אחרות לזיהוי חסרים אלו. הבדיקה מבוצעת לעתים במטרה לזהות מחלה תורשתית נדירה (הומוציסטאינוריה) המובילה לחסר של חלק מהאנזימים הנדרשים להמרת מזון לאנרגיה. במקרים אחרים, הבדיקה מבוצעת במסגרת הבירור של קרישיות-יתר.

תוצאות הבדיקה

בדיקת הומוציסטאין בוחנת את כמות חומצת האמינו בדם, עם הבדלים בטווח התקין בין מעבדה למעבדה. במרבית המקרים, ערכים בטווח 4-17 מיקרומול לליטר מוגדרים כערכים תקינים. עם זאת, מצבים רבים עשויים להשפיע על רמות הומוציסטאין ויש לדון עם הרופא המטפל בנוגע למשמשות תוצאות חריגות.

ערכים גבוהים של הומוציסטאין עשויים להופיע במצבי חסר חומצה פולית, וויטמין B6 או וויטמין B12. גורמים נוספים המובילים לרמות הומוציסטאין גבוהות כוללים הומוציסטאינוריה, מחלת כליות, תת פעילות של בלוטת התריס, מחלת אלצהיימר או ממאירויות מסוימות. יש לציין כי במצב תקין, רמות הומוציסטאין גבוהות יותר בגברים בהשוואה לנשים וכי רמות חומצת האמינו עולות עם הגיל.

ערכים נמוכים של הומוציסטאין עשויים לנבוע מטיפול תרופתי או וויטמינים, דוגמת טיפול יומי בחומצה פולית, ויטמין B12 או ניאצין.

סיכונים

קיימים הבדלים בגודל של עורקים וורידים בין נבדקים שונים ובין אזורי גוף שונים. הקושי בביצוע בדיקות דם שונה באנשים שונים בהתאם לגודל כלי הדם. סיכונים נוספים הכרוכים בדגימות דם עשויים לכלול דימום-יתר, עילפון או סחרחורות, שטף דם, או זיהום (סיכון קטן עקב פגיעה בשלמות העור).

בואו לדבר על זה בפורום תזונה קלינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום