בדיקת סיווג עצמות

(0)
לדרג

מדריך בדיקות רפואיות: בדיקת דם לסיווג רקמות היא כלי לזיהוי מועמדים מתאימים לתרומת איברים או רקמות, להצביע על קשר גנטי ועוד

מאת: ד"ר עמית עקירוב




 
בדיקת סיווג רקמות הינה בדיקת דם לזיהוי חלבונים בשם HLA (Histocompatibility Antigen), המצויים על-פני השטח של מרבית התאים בגוף האדם. חלבונים אלו מצויים בכמות גדולה על-פני שטח כדוריות דם לבנות ומסייעים למערכת החיסון לזהות הבדלים בין רקמות של הגוף ובין חומרים שאינם שייכים לגוף עצמו.
 
אופן ביצוע הבדיקה
 
מדובר בדגימת דם פשוטה מוריד היקפי, לרוב מאזור המרפק או גב כף היד. מאחר שמדובר בבדיקת דם ייתכן כאב קל או עקצוץ בעת החדרת המחט, אך לרוב התלונות חולפות בתום הבדיקה.
 
כיצד להתכונן לבדיקה?
 
אין צורך בהכנה מיוחדת לקראת הבדיקה.
 
מטרות הבדיקה
 
תוצאות הבדיקה עשויות לזהות מועמדים מתאימים לתרומת איברים ורקמות, כולל השתלת כליה או השתלת מח עצם. הבדיקה עשויה לשמש גם לזיהוי הפרעות אוטואימוניות מסוימות, לקבוע את הקשר בין ילדים והורים כאשר קיים ספק בנושא או לעקוב אחר הטיפול בתרופות מסוימות.
 
תוצאות הבדיקה
 
בכל אדם ניתן לזהות קבוצה קטנה של חלבוני HLA שהועברו אליו מהוריו. מבין כלל חלבוני ה-HLA בכל ילד, מחצית מהחלבונים תואמים לחלבוני HLA של אימו ומחצית מהחלבונים תואמים לחלבוני HLA של אביו. לא סביר למצוא שני אנשים ללא קשר משפחתי עם אותו מערך חלבוני HLA. עם זאת, בתאומים זהים ייתכן דמיון מלא בהרכב חלבוני HLA. חלק מחלבוני ה-HLA נפוצים יותר במחלות אוטואימוניות מסוימות. לדוגמא, אנטיגן HLA-B27 קיים בחולים רבים עם מחלה ראומטית בשם Ankylosing Spondylitis או תסמונת Reiter Syndrome.
 
סיכונים
 
קיימים הבדלים בגודל של עורקים וורידים בין נבדקים שונים ובין אזורי גוף שונים. הקושי בביצוע בדיקות דם שונה באנשים שונים בהתאם לגודל כלי הדם. סיכונים נוספים הכרוכים בדגימות דם עשויים לכלול דימום-יתר, עילפון או סחרחורות, שטף דם, או זיהום (סיכון קטן עקב פגיעה בשלמות העור).

 בואו לדבר על זה בפורום רשלנות רפואית.
 

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום