בדיקה אורודינמית

(0)
לדרג

מדריך בדיקות רפואיות: בדיקה אורודינמית בודקת את מנגנון מתן השתן. איך נערכת הבדיקה?

מאת: ד"ר עמית עקירוב



בדיקה אורודינמית היא כל פרוצדורה במהלכה בוחנים את תפקוד שלפוחית השתן, הסוגרים והשופכה, להערכת יכולת האגירה ושחרור שתן. מרבית הבדיקות האורודינאמיות מתמקדות ביכולת שלפוחית השתן להחזיק שתן ולהתרוקן באופן קבוע ומלא. בדיקות אורודינאמיות עשויות גם להדגים התכווצויות לא-רצוניות של השלפוחית, המובילות לדליפת שתן.

מטרות הבדיקה

הרופא המטפל עשוי להמליץ על על השלמת בדיקות אורודינאמיות בנוכחות תסמינים המרמזים לבעיות בדרכי השתן התחתונות, כולל דליפת שתן, מתן שתן לעיתים תדירות או כאב בזמן מתן שתן, דחף פתאומי ועז להתרוקנות, בעיות בהתחלת מתן שתן או בעיות בהתרוקנות מלאה של שלפוחית השתן.

אופן ביצוע הבדיקה

מגוון הבדיקות האורודינאמיות נע בין הסתכלות פשוטה ועד בדיקה באמצעים מתוחכמים ומדידות מדויקות. עם הסתכלות פשוטה, איש צוות רפואי עשוי לתעד את משך הזמן הנדרש עד ליצירת זרם שתן, לתעד את כמות השתן ואת היכולת או חוסר-יכולת להפסיק את זרימת השתן באמצע הזרם. למדידות מדויקות נעשה שימוש בבדיקות הדמיה עם יצירת תמונות של מילוי והתרוקנות השלפוחית, מדדי לחץ לתיעוד הלחץ בתוך השלפוחית וחיישנים לתיעוד פעילות שרירים ועצבים. הרופא יבחר בסוג הבדיקה האורודינאמית בהתאם להיסטוריה הרפואית, הבדיקה הגופנית והתסמינים. בדיקות אלו עשויות לסייע באבחנת הגורם לבעיות בדרכי השתן התחתונות.

הבדיקות האורודינאמיות כוללות בדיקת אורופלומטריה, בדיקת שארית שתן לאחר התרוקנות, בדיקה ציסטומטרית, בדיקת לחץ בנקודת דלף, מבחנים להערכת זרם ולחץ, בדיקה אלקטרומיוגרפית ובדיקות וידאו-אורודינאמיות.

כיצד להתכונן לבדיקה?

מרבית הבדיקות האורודינאמיות אינן דורשות הכנה מיוחדת, אם כי בחלק מהמקרים יומלץ לנבדקים על שינוי צריכת הנוזלים או הפסקת תרופות מסוימות. בתלות בבדיקה, ייתכן והנבדק יתבקש להגיע לבדיקה עם שלפוחית שתן מלאה.

תוצאות הבדיקה

תוצאות בדיקות פשוטות דוגמת ציסטומטריה ואורופלומטריה זמינות בד"כ מיד לאחר הבדיקה. תוצאות בדיקות אחרות, דוגמת אלקטרומיוגרפיה ובדיקות וידאו-אורודינמיות, מתקבלות לאחר מספר ימים. הרופא ידון עם הנבדק על תוצאות הבדיקות ויסביר על הטיפולים האפשריים.

סיכונים

לאחר הבדיקה תתכן אי-נוחות קלה בזמן מתן שתן, הנמשכת מספר שעות, כאשר שתיית כוס מים כל 1-2 שעות עשויה להקל על אי הנוחות. הרופא עשוי להמליץ על אמבטיה חמה להקלה על אי הנוחות. לעיתים ניתן טיפול אנטיביוטי למשך 1-2 ימים למניעת זיהומים.

בנוכחות תסמינים של זיהום, כולל כאב, צמרמורות או חום, יש לפנות בהקדם לרופא המטפל.

 בואו לדבר על זה בפורום אורולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום