אולטרה-סאונד דופלר של כלי הדם

(0)
לדרג

מדריך בדיקות רפואיות: אולטרה-סאונד דופלר של כלי הדם מיועד לבחינת בעיות וחסימות בכלי הדם

מאת: ד"ר עמית עקירוב

אולטרה-סאונד דופלר של כלי הדם (קרוי גם אולטרה-סאונד דופלקס), הינה בדיקה להערכת זרימת הדם בעורקים ובורידים.

>אופן ביצוע הבדיקה

אולטרה-סאונד דופלקס משלב את בדיקת האולטרה-סאונד הסטנדרטית (בדיקה המבוססת על מעבר גלי קול החוזרים מכלי דם ליצירת הדמיה) עם בדיקת אולטרה-סאונד דופלר (תיעוד גלי קול מאובייקטים נעים, דוגמת דם, להערכת המהירות ומאפיינים אחרים של הזרימה). ישנם מספר סוגי בדיקות אולטרה-סאונד דופלקס, כולל בדיקת אולטרה-סאונד דופלקס של עורקים וורידים של הבטן, אולטרה-סאונד דופלקס של עורקי התרדמה, אולטרה-סאונד דופלקס של הגפיים, או אולטרה-סאונד דופלקס של כלי הדם של הכליה.

בזמן הבדיקה הנבדק שוכב על שולחן, כאשר באזור הבדיקה נמרח ג'ל מסיס במים, המשמש להעברת גלי קול בתדירות גבוהה. תמונות הדמיה מתקבלות עם העברת המתמר מאזור לאזור.על הנבדק לשכב ללא תזוזה במהלך הבדיקה, כאשר ייתכן ויתבקש לשנות תנוחות, או לנשום עמוק במהלך הבדיקה. לעתים במהלך בדיקת אולטרה-סאונד דופלקס של הרגליים, תושלם בדיקת מדדABI (Ankle-Brachial Index), הכוללת הצבת שרוולית לחץ דם על הזרועות והרגליים לצורך הבדיקה. הבדיקה אינה כרוכה באי-נוחות משמעותית.

כיצד להתכונן לבדיקה?

לרוב, אין צורך בהכנה מיוחדת לקראת הבדיקה. אם מתוכננת בדיקת אוךטרה-סאונד של אזור הבטן, ייתכן והנבדק יתבקש להימנע מאכילה או שתיה לאחר חצות. יש לעדכן את מבצע הבדיקה בנוגע לטיפול תרופתי, דוגמת מדללי דם, מאחר ותרופות אלו עשויות להשפיע על תוצאות הבדיקה.

מטרות הבדיקה

הבדיקה מדגימה את זרימת הדם לאזורים שונים בגוף. יתרה מזאת, הבדיקה עשויה לסייע בהערכת רוחב כלי הדם ולזהות הפרעה לזרימה. בדיקת אולטרה-סאונד דופלקס הינה בדיקה פחות פולשנית, בהשוואה לאנגיוגרפיה וונוגרפיה. הבדיקה עשויה לסייע באבחנת מפרצת בטנית, חסימה עורקית, קרישי דם, מחלה חוסמת של עורקי התרדמה, מחלה של כלי הדם הכלייתיים, דליות ואי-ספיקה ורידית. בדיקת אולטרה-סאונד דופלקס של כלי הדם לכליה עשויה לשמש לאחר ניתוח השתלת כליה, במטרה להעריך את תפקוד שתל הכליה.

תוצאות הבדיקה

במצב תקין, הבדיקה מדגימה כלי דם ללא עדות להיצרות או חסימה, עם זרימת דם תקינה. ממצאים חריגים בבדיקת דופלר אולטרה-סאונד תלויים באזור הנבדק, כאשר אלו יכולים להצביע על חסימה של עורק עקב קריש דם, פיסת שומן או בועת אוויר; קריש דם בעורק או וריד; היצרות או הרחבה של עורק; מחלה ספאסטית של העורקים (כיווץ עורק עקב קור או התרגשות); או חסימה ורידית.

סיכונים

הבדיקה אינה כרוכה בכל סיכון.

 בואו לדבר על זה בפורום כלי דם ורידים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום