אי סבילות ללקטוז

(0)
לדרג

מדריך בדיקות רפואיות: מהן סוגי בדיקות סבילות ללקטוז, מה עדיף ומתי?

מאת:  ד"ר עמית עקירוב

בדיקות סבילות ללקטוז בוחנות את היכולת של מערכת העיכול לפרק לקטוז, סוג של סוכר המצוי בחלב ומוצרי חלב אחרים.

אופן ביצוע הבדיקה

שתי שיטות נפוצות לבדיקה כוללות:

· בדיקת דם לסבילות ללקטוז

· תבחין נשיפה למימן


תבחין נשיפה למימן הינה השיטה המועדפת לבדיקה, ומבוססת על הערכת כמות המימן באוויר הננשף; הנבדק יתבקש לנשום לוך מיכל בצורת בלון ולאחר מכן ישתה נוזל המכיל לקטוז. דגימות נשימה נאספות בנקודות זמן מוגדרות להערכת רמת המימן. במצב תקין, באוויר הננשף ניתן לזהות כמות קטנה מאוד של מימן. עם זאת, במידה והגוף מתקשה בפירוק וספיגת לקטוז, חלה עליה ברמת המימן באוויר הננשף. הבדיקה אינה כרוכה בכל אי-נוחות או כאב.

בדיקת דם להערכת סבילות ללקטוז בוחנת את רמת הגלוקוז בדם. הגוף מייצר גלוקוז במהלך פירוק לקטוז. לצורך בדיקה זו, נאספות מספר דגימות דם לפני ואחרי שתיית תמיסת לקטוז כמתואר לעיל. במהלך החדרת המחט לצורך דגימת דם חלק מהנבדקים עשויים לחוש כאב מסוים, בעוד שאחרים מדווחים על תחושת עקצוץ או דקירה קלה בלבד.

כיצד להתכונן לבדיקה?

לפני הבדיקה מומלץ צום במשך כשמונה שעות וכן להימנע מפעילות גופנית מאומצת במהלך פרק זמן דומה.

מטרות הבדיקה

תבחין נשיפה מוגדר כתקין במידה ורמת המימן נמוכה מ-12 חלקיקים למיליון בזמן צום (לפני הבדיקה). 

בדיקת הדם מוגדרת כתקינה במידה וחלה עליה ברמת הסוכר של למעלה מ-30 מ"ג לד"ל בתוך שעתיים מצריכת תמיסת הלקטוז. עליה של 20-30 מ"ג לד"ל מוגדרת כתוצאה שאינה חד-משמעית.

יש להדגיש כי ייתכנו הבדלים בערכים התקינים בין מעבדות שונות ויש לשוחח עם הרופא המטפל אודות משמעות תוצאות הבדיקה.

ממצאים חריגים בבדיקות אלו מעידים על אי-סבילות ללקטוז.

תוצאת תבחין נשיפה המעידה על תכולת מימן בריכוז של 12 חלקיקים למיליון ומעלה לפני הבדיקה מוגדרת כתוצאה חיובית, ומעידה על הפרעה בפירוק לקטוז.

בדיקת הדם מוגדרת כחריגה במידה וחלה עליה של פחות מ-20 מ"ג לד"ל בריכוז הגלוקוז בתוך שעתיים משתיית תמיסת הלקטוז. במקרים של תוצאה חריגיה יש להשלים בדיקת סבי לסוכר לשלילת הפרעה בספיגת גלוקוז.

סיכונים

בחלק מהנבדקים השגת דגימת דם עלולה להיות מאתגרת יותר מאחרים, לאור הבדלים בגודל העורקים והוורידים. סיכונים נוספים הנובעים מבדיקות דם כוללים דימום מופרז, עילפון או תחושת קדם-עילפון, שטף דם או זיהום (סיכון קל קיים בכל מקרה של פגיעה ברציפות העור). 

בואו לדבר על זה בפורום תזונה קלינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום