ננו נייף (Nano knife)

(0)
לדרג

irreversible electroporation) – IRE – nano knife) סרטן הלבלב מהווה את הגורם הרביעי בתמותה ממחלה ממארת בעולם.

מאת: ד"ר אריה אריש 

הטיפול המיטבי בסרטן הלבלב הינו כירורגי, כלומר כריתת הגידול. רק כחמישית מהחולים עם סרטן הלבלב ימצאו מתאימים לניתוח, ל 40% מהחולים תהיה מחלה גרורתית ולא יופנו לניתוח ול40% מהחולים המחלה המקומית תהיה מתקדמת ותערב כלי דם חיוניים וגם היא לא תאפשר כריתה כירורגית. בעבר, גידולים שערבו את וריד השער (הוריד המוביל דם מהמעיים לכבד), נחשבו ללא נתיחים, אולם כיום עם התפתחות הטכניקות הכירורגיות אנו יכולים בחלק מהמקרים לכרות את הגידול ביחד עם חלק מהוריד ולשחזר אותו.

גרורות בכבד יתפתחו אצל כחצי מהחולים עם סרטן המעי הגס. בעזרת הכמוטרפיה הנוכחית וטכניקות כירורגיות מתקדמות כ 40% עד 50% מהחולים יגיעו לניתוח שבמהלכו יכרתו הגרורות. ההישרדות ל 5 שנים במחלה גרורתית לכבד מסרטן המעי הגס הינה כ40% אם החולים עוברים כריתה חלקית של הכבד. הסיבות לחוסר יכולת לכרות הינן קירבה לכלי דם חיוניים בכבד פיזור נרחב וגודל הגרורות.

מהם היתרונות של ניתוחי הננו נייף?

בעשור אחרון נכנסה לשימוש שיטה חדשנית (irreversible electroporation) – IRE – nano knife: חירור בלתי הפיך של קרום התא) לטיפול בגידולים מתאימים שאינם ניתנים לכריתה בגלל קרבתם הרבה לכלי דם הן בכבד והן בלבלב.

טכנולוגיה זו משתמשת בזרם חשמלי במתח גבוה של עד 3000 וולט בפולסים קצרים של עד 100 מיקרו שניות שגורמים לשינויים חשמליים בקרום התא וגורמים לפגיעה בלתי הפיכה בהמשכיות ואטימות הקרום, דבר המוביל למוות תאי. הנזק הינו נזק תאי בלבד ושאר הרקמות בסביבה החוץ תאית אינן ניזוקות מהפעולה, דבר המאפשר שימוש בטכניקה זו להרס גידולים הנמצאים במגע אינטימי עם כלי דם, דרכי מרה או דרכי שתן.

לאחרונה החלו להשתמש בארץ במכשיר הננו נייף לטיפול בגרורות בכבד, בעיקר בגישה מלעורית. כיום אנו משתמשים במכשיר זה בניתוחי כבד, בשילוב עם טכניקות אחרות כמו כריתה חלקית , אבלציה ע"י חום בעזרת RFA (Radio Frequency Ablation ) או בעזרת MWA (MicroWaveAblation).

כיצד בדיוק זה מתבצע?

השימוש בננו נייף מיועד בעיקר לטיפול בגרורות שנמצאות בקשר אינטימי עם כלי דם חיוניים בכבד, שעד היום ללא מכשיר זה לא ניתן היה לבצע את הניתוח. הניתוח מתבצע תוך מעקב אולטרסאונד תוך ניתוחי לאחר תכנון מוקדם לפי גודל וצורת הגידול, מחדירים מספר מחטים (בין 3 ל 6, תלוי בגודל הגידול) וממכשיר מעביר את הזרם בין המחטים. המכשיר מסונכרן עם המוניטור הלבבי בכדי למנוע הפרעות קצב שיכולים לנבוע מהזרם המועבר. אצל החולים שנותחו עד כה בשיטה זו השימוש בננו נייף עבר ללא סיבוכים. בעתיד הקרוב יהיה שימוש בננונייף גם בגידולי לבלב לא נתיחים.

השימוש בננונייף אינו מיועד רק לניתוחים פתוחים, בעתיד הקרוב ניתן יהיה להשתמש במכשיר גם בניתוחים לפרוסקופיים

ניתן להגיע לגידולים דרך מלעורית בעזרת סיטי ואולטרסאונד. קיימות מערכות Navigation שמבצעות אינטגרציה של בדיקות CT ו MRI ביחד עם אולטרסאונד ומאפשרות מיקום מדוייק של המחטים ביחס לגידול וכלי הדם.

ניתוחים אלו המשלבים שימוש בטכנולוגיות מתקדמות אלה: ננו נייף ומיקארו וויב, ביחד עם כריתות חלקיות של הכבד מבוצעים בארץ ע"י ד"ר אריה אריש.

 ד"ר אריה אריש  הוא מנהל המחלקה לכירורגיה הפטוביליארית במרכז הרפואי ע"ש שיבא בתל השומר

בואו לדבר על זה בפורום ניתוחי כבד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום