פילונידל סינוס (או ציסטה פילונידלית) Pilonidal Cyst

(0)
לדרג

הגדרה:סינוס (חלל תת עורי הנפתח לעור) באזור עצם הזנב. החלל יכול להזדהם או להתמלא בלכלוך ושער ומכונה בלשון העם גם "שערה הפוכה". קיימת מחלוקת האם מדובר במצב מולד או נרכש.

מאת: ד"ר יהודה קריב

זיהום הסינוס גורם לכאבים הפרשות מוגלתיות ולעיתים גם חום גוף גבוה. המוגלה יכולה להצטבר ליצירת מורסה (אבצס). המורסה יכולה להתנקז עצמונית ואז הכאבים פוחתים והחום יורד, אך לעיתים יש צורך בניקוז כירורגי תחת הרדמה מקומית או כללית. המנגנון שגרם ליצירת המורסה עלול לגרום גם לחזרת מורסות בעתיד וזו הסיבה שיש לטפל בסינוס הפילונידלי באופן כירורגי דפיניטיבי, כלומר כריתת הסינוס.

דרכי טיפול: קיימות מספר שיטות ניתוחיות לטיפול בסינוס פילונידלי.  השיטות העיקריות כוללות כריתה של הסינוס יחד עם חלק המכסה עליו. בסוף הניתוח ניתן להשאיר את החתך פתוח או סגור לפי המצב. כאשר הסינוס מזוהם סגירה של פצע הניתוח עלולה להביא לזיהום קשה של פצע הניתוח, ולכן במצבים אלה משאירים את פצע הניתוח פתוח לסגירה משנית.

 כמה זמן נמשך הניתוח?
משך הניתוח כשעה.

זמן אשפוז
כיממה

החלמה והגבלות לאחר הניתוח
ריפוי לאחר הניתוח לעיתים ממושך בעיקר במקרים בהם הפצע מושאר פתוח לסגירה משנית. מצב זה דורש טיפול מקומי אינטנסיבי בפצע על ידי קרוב משפחה למשך שבועות אחדים עד לסגירת הפצע.

יש לפנות למרפאה במידה ואחד מאלה מתקיימים: כאבים מתגברים ,הפרשה מוגלתית ניכרת ,נפיחות או חום גבוה לאחר הניתוח.

ד"ר יהודה קריב , מומחה לכירורגיה כללית ובוגר התמחות-על בכירורגיה של המעי הגס והרקטום (כירורגיה קולו-רקטלית); מנתח בכיר בחטיבה כירורגית ב' במרכז הרפואי תל אביב ("איכילוב")

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום