צילום בטן

(0)
לדרג

מדריך בדיקות רפואיות: מהו צילום בטן? איך מתכוננים לבדיקה, ומתי אסור לעבור אותה?

מאת: ד"ר עמית עקירוב

צילום רנטגן של הבטן הינה בדיקת הדמיה להערכת איברים ומבנים בחלל הבטן, כולל טחול, קיבה ומעיים.
 
 אופן ביצוע הבדיקה
 
הבדיקה מבוצעת במכון הדימות של בית החולים. לעתים, הבדיקה מבוצעת במרפאה על ידי טכנאי רנטגן. הנבדק שוכב על גבו על שולחן הבדיקה ומכונת הרנטגן ממוקמת מעל לאזור הבטן. על הנבדק לעצור את הנשימה בזמן ביצוע הבדיקה, על-מנת למנוע טשטוש של התמונה. ייתכן והנבדק יתבקש לשנות תנוחה ולשכב על הצד או לעמוד להדמיות נוספות.


 
כיצד להתכונן לבדיקה?
 
לפני בדיקת הרנטגן יש לעדכן את הרופא המטפל בנוגע להריון או אפשרות להריון; התקן תוך-רחמי; בדיקת רנטגן עם בריום במהלך ארבעת הימים האחרונים; או נטילת תרופות דוגמת Pepto Bismol בארבעת הימים האחרונים (תרופה זו עשויה להפריע לבדיקת ההדמיה). על המטופל להסיר את כל התכשיטים לפני הבדיקה ולחתום על טופס הסכמה מדעת. הבדיקה אינה כרוכה בכל אי-נוחות.
 
 מטרות הבדיקה
 
צילום רנטגן של הבטן מבוצע להערכת גורם לכאבי בטן או בחילות ללא-הסבר; לזיהוי חשד להפרעה במערכת השתן, דוגמת אבני כליות; לזיהוי חסימת מעיים; או למיקום גוף זר שנבלע.
 
תוצאות הבדיקה
 
במצב תקין, צילום בטן ידגים מבנים תקינים לגיל הנבדק.
 
ממצאים חריגים עשויים לכלול גושים בבטן, הצטברות נוזלים בבטן, אבני מרה, גופים זרים במעי הגס, נקב בקיבה או במעיים, פגיעה ברקמות בטניות, חסימת מעיים או אבני כליות.
 
סיכונים

הבדיקה כרוכה בחשיפה לכמות קרינה קטנה. ישנו מעקב ובקרה אחר מינון קרני רנטגן, על מנת לצמצם את החשיפה לקרינה ככל הניתן לקבלת התמונה. מרבית המומחים חשים כי הסיכון נמוך, בהשוואה לתועלת של הבדיקה.
 
נשים הרות וילדים רגישים יותר לסיכונים של קרני רנטגן. על נשים לעדכן את הרופא המטפל במידה והן הרות, או עשויות להיות בהריון.

 

בואו לדבר על זה בפורום בדיקות הדמיה – ממוגרפיה, רנטגן ואולטרא-סאונד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום