משטח פאפ

(7)
לדרג

בדיקת פאפ היא בדיקה חשובה לאבחון סרטן הרחם, שמומלץ לעבור באופן קבוע מגיל 21. איך להתכונן לבדיקה אצל הגניקולוג?

מאת: ד"ר עמית עקירוב

בדיקת משטח צוואר הרחם, או משטח פאפ (Pap Smear) הינה בדיקת סקר לסרטן צוואר הרחם. במהלך הבדיקה מגרדים תאים מפתח צוואר הרחם ובוחנים אותם מתחת למיקרוסקופ. צוואר הרחם הינו החלק התחתון של הרחם, שהמשכו הוא הנרתיק.

אופן ביצוע הבדיקה

הנבדקת שוכבת על שולחן, כאשר הרופא מכניס בעדינות ספקולום להרחבה קלה של הנרתיק, על מנת לאפשר לראות את חלל הנרתיק וצוואר הרחם. בהמשך יגורדו תאים מאזור צוואר הרחם ואלו נשלחים לבדיקות מעבדה. הבדיקה עשויה לעורר אי-נוחות מסוימת, בדומה להתכווצויות בזמן מחזור ווסת. כמו כן, הנבדקת עשויה לחוש מעט לחץ במהלך הבדיקה. בתום הבדיקה ייתכן דמם קל.

כיצד להתכונן לבדיקה?

יש לעדכן את הרופא או האחות בנוגע לטיפול תרופתי קבוע, כאשר חלק מהגלולות למניעת הריון מכילות אסטרוגן או פרוגסטין, שיכולים לשבש את תוצאות הבדיקה. כמו כן, יש לעדכן את הרופא או האחות על תוצאות בדיקות פאפ קודמות ואם קיים סיכוי כי הנבדקת בהריון. 24 שעות לפני הבדיקה יש להימנע מאמבטיות ישיבה, מגע מיני או שימוש בטמפונים. אין לקבוע את מועד ביצוע בדיקת פאפ בזמן מחזור ווסת, מאחר ודימום עשוי לפגוע בדיוק בדיקות משטחי פאפ. במקרים של דמם לא-צפוי, אין לבטל את הבדיקה מאחר שהרופא עדיין יכול להשלים את הבדיקה. יש לרוקן את שלפוחית השתן לפני הבדיקה.

מטרות הבדיקה

משטח פאפ הינה בדיקת סקר לסרטן צוואר הרחם. חשיבות הבדיקה נובעת מכך שמרבית הממאירויות של צוואר הרחם ניתנות לאבחון מוקדמת עם בדיקות פאפ שגרתיות. יש להתחיל את בבדיקות הסקירה בגיל 21 שנים. לאחר הבדיקה הראשונה יש להשלים בדיקת פאפ כל שלוש שנים. בנשים מעל גיל 30, בהן בוצעה גם בדיקת HPV ושתי הבדיקות היו תקינות, ניתן להמשיך בבדיקות כל חמש שנים (HPV הוא הנגיף הגורם ליבלות באיברי המין ולגידולים בצוואר הרחם).

לאחר גיל 65-70, ניתן להפסיק את בדיקות הפאפ במרבית הנשים, בתנאי שבמהלך עשר השנים האחרונות התקבלו שלוש תוצאות שליליות בבדיקות אלו. בנשים לאחר כריתה מלאה של הרחם (הסרת הרחם וצוואר הרחם) לעיתים אין צורך בבדיקות פאפ, במידה ולא היו תוצאות חריגות במשטח פאפ קודמים ואין היסטוריה של סרטן צוואר הרחם או ממאירות אחרת באגן. יש לדון בנושא עם הרופא המטפל.

תוצאות הבדיקה

במצב תקין, אין עדות לתאים חריגים בבדיקה. יש לשוחח עם הרופא בנוגע למשמעות תוצאות הבדיקה.

תוצאות חריגות מסווגות לאחת מחמש קטגוריות:

  • ASCUS או AGUS

o        המשמעות היא כי זוהו תאים חריגים שמשמעותם אינה ברורה.

o        השינויים עשויים לנבוע מזיהום בנגיף HPV.

o        עוד ייתכן כי יש שינויים העשויים להוביל לממאירות.

 

  • LSIL (Low Grade Dysplasia) או HSIL (High Grade Dysplasia)

o        המשמעות היא כי ישנם שינויים טרום-ממאירים.

o        הסיכון לסרטן צוואר הרחם גדול יותר עם HSIL.

  • CIS (Carcinoma In Situ)

o        המשמעות היא כי השינויים החריגים צפויים להביא לסרטן צוואר הרחם.

  • ASC (Atypical Squamous Cells)

o        זוהו שינויים חריגים, העשויים להצביע דיספלזיה בדרגה גבוהה.

  • AGC (Atypical Glandular Cells)

o        בחלק העליון של תעלת צוואר הרחם או בתוך הרחם זוהו שינויים בתאים העשויים להוביל לממאירות.

 

כאשר מזוהים שינויים חריגים בבדיקת פאפ, דרושות בדיקות נוספות. הצעד הבא תלוי בתוצאות משטח פאפ, היסטוריית בדיקות פאפ קודמות וגורמי סיכון לממאירות של צוואר הרחם. הבדיקות הנוספות עשויות לכלול ביופסיה בהנחיית קולפוסקופיה ו/או בדיקת HPV לנוכחות זיהום בזנים המלווים בסיכון מוגבר להתפתחות סרטן צוואר הרחם. במקרים בהם מדובר בשינויים מינוריים, לרוב ממליצים לחזור על בדיקת פאפ לאחר 6-12 חודשים.

סיכונים

חשוב לקחת בחשבון כי משטח פאפ אינו מדויק ב-100%. בחלק קטן מהמקרים עלולים לפספס אבחון של סרטן צוואר הרחם. במרבית המקרים, ממאירות של צוואר הרחם מתפתחת לאט מאוד ומשטחי פאפ חוזרים עשויים לזהות שינויים ולאפשר טיפול.

בואו לדבר על זה בפורום בריאות האשה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום