הפחתת כאב הנגרם מחיסון

(3)
לדרג

ההכרה שהתינוק הרך רגיש לכאב ומושפע ממנו חדשה יחסית. הודגם במחקרים כי תינוקות שעברו חוויות של כאב מגיבים ביתר עוצמה בחשיפה חוזרת לכאב. מניעת כאב בעת פעולה רפואית משפרת את תוצאי הפעולה ומחישה את ההחלמה. לאחרונה פרסם איגוד רופאי הילדים בישראל דף הנחיות קליניות להתמודדות עם כאב בחדרי מיון. מטרת דף זה להעלות את מודעות הצוות לכאב אצל תינוקות וילדים צעירים ולהציע חלופות פשוטות ויעילות להפחתת תגובות הכאב לחיסונים. הרחבת סל החיסונים, שהיא דבר רצוי ומבורך כשלעצמו, מלווה בריבוי מספר מנות החיסון הניתנות לתינוקות ומעוררת לעתים דאגה הורית לכאב הצפוי ממתן החיסונים ומריבוי הדקירות. נקיטת אמצעים להפחתת הכאב המיוחס לחיסונים חשובה כשלעצמה, ואף עשויה להפחית דאגות הורים ולהסיר אחד מהמקורות להתנגדות הורים למתן חיסונים.

מאת: ליזה רובין

כיצד מודדים כאב אצל תינוקות?

כיום יש כלים המעריכים את אופי הבכי ומשכו, הבעת פנים, צורת הנשימה, טונוס השרירים עם מדדים פיזיולוגיים כגון צבע העור והדופק. כלים אלה נותנים אומדן מדיד ואובייקטיבי לגבי כאב אצל התינוק, ואפשר לבחון באמצעותם דרכים להפחתת כאב המיוחס לפעולות רפואיות חודרניות, כחיסונים ודקירת עקב לבדיקות דם.

מה ניתן לעשות להפחתת הכאב הכרוך בחיסון?

כדי להפעיל תוכנית של התמודדות עם כאב בתנאי לחץ בתחנה או במרפאה עמוסה, על התוכנית להיות פשוטה, נוחה, מהירה, זולה ויעילה. האמצעים המוצעים להלן עונים לרוב על דרישות אלו. להלן מספר אמצעים שהוכחו בעשרות מחקרים:

הנקה

הנקה בעת מתן החיסון הוכחה כיעילה. השימוש בהנקה בתוספת מרכיב של "מתוק בפה" מרגיע. עצם המציצה וחוש המגע והריח מרגיעים אף הם.

מתוק בפה: הזלפת כמות קטנה של תמיסת סוכר (שתי כפיות סוכר מומסות ב-30 סמ"ק מים שהורתחו וצוננו לטמפרטורה של 25%-10% מעלות צלסיוס) על מוצץ או ישירות בפה כשתי דקות לפני מתן החיסון הוכחה כמועילה בהפחתת תגובות כאב בעת מתן חיסונים לתינוקות עד גיל שנה לפחות. השיטה כנראה משפיעה על ידי הפעלת נתיבי אופיאידיים במוח. השיטה יעילה, זולה, קלה לשימוש ואינה מרדימה. הוספת מציצה באמצעות הנקה או מוצץ, והחזקת התינוק על ידי ההורה מגבירים את השפעתו של הסוכר (2007 ,Shaan). השיטה מקובלת מאוד על ידי הצוות ומועדפת על הורים.

התנהגות הורית/צוות

  1. התנהגות ההורים לפני ובעת מתן החיסונים משפיעים על תופעות הכאב אצל ילדיהם. בניגוד לצפוי, דווקא ילדים שהוריהם מראים פחות מעורבות ישירה במתן החיסון מגלים פחות תגובות כאב. הדגמה ו/או הדרכה של הורים לפעולות של הסחת דעת (ראה להלן) או שימוש בהומור יכול להעביר להורים כלים להתמודדות המקטינה תגובות של כאב אצל ילדיהם, לעומת אימוץ גישה מתנצלת או תומכת יתר על המידה.
  2. הסחת דעת (Distraction) יעילה ולא רק לגבי ילדים גדולים. הוכח כי גם אצל תינוקות קטנים מסוגלים שירה, דיבור, עיסוק בחפץ או משחק מתאים לגיל להפחית את תגובות הכאב בעת מתן הזריקה.
  3. הכנת הילד לפני מתן החיסון יעילה לגבי ילדים מעל גיל שנתיים. בעבור ילדים פחות מגיל ארבע, רצוי שההכנה תיעשה סמוך למועד מתן החיסון.
  4. מגע של ההורה עם הילד מרגיע את התינוק וגם ילד מבוגר. עם זאת, אין לכפות על הורה שאינו מעונין להחזיק את ילדו בעת מתן החיסון לעשות זאת.

טכניקת ההזרקה

  1. מתן הזריקה במהירות טרם החדרת חומר החיסון וללא שאיבה מפחיתה את תופעות הכאב אצל תינוקות.
  2. הקפדה על שימוש במחט ארוכה דייה בחיסונים האמורים להינתן בזריקה לתוך השריר, כך שהחיסון ניתן לתוך השריר ולא מתחת לעור.
  3. זווית הזרקה של 90° למקום ההזרקה.
  4. בעת מתן יותר מסוג חיסון אחד, עדיף לתת קודם את הסוג הגורם לפחות כאב. נמצא כי מתן החיסון המחומש קודם לחיסון הפרבנר היה מלווה בתגובות כאב מופחתות לעומת מתן החיסונים בסדר הפוך (2009 ,.Ipp et al).

אלחוש מקומי

EMLA היא משחה למריחה, המכילה תערובת של לידוקאין ופרילוקאין (Lidocaine-prilocaine), המיועדת ליצירת אלחוש מקומי לשיכוך כאבים. השימוש בה דורש היערכות מראש (לפחות חצי שעה) והוא יקר יותר מהפעילויות שצוינו לעיל. יש מקום לשקול את השימוש EMLAo בקרב ילדים המביעים פחד מיוחד לקראת חיסון. תוארו תופעות לוואי כגון מטא-המוגלובינמיה אצל תינוקות רגישים, גירוי מקומי, הרגשת חום, חיוורון, אדמומיות בעור ותגובה אלרגית. אין להשתמש על עור עם פצעים או על הריריות של תינוקות בני פחות משנה הנוטלים תרופות העלולות לגרום למטא-המוגלובינמיה, כגון מתן סולפה לפגים שנולדו לפני 37 שבועות, ולפני חיסון בק"ג (BCG).

סיכום

שימוש משולב של "מתוק בפה" (הנקה או תמיסת סוכר), מציצה, החזקת התינוק, הסחת דעת (על ידי שירה, משחק מתאים גיל, וכוי) הם אמצעים יעילים ובדוקים ומומלצים לשימוש להפחתת כאב אצל תינוקות. במקרים שהורים או ילדים מביעים חרדה מיוחדת אפשר לשקול שימוש באלחוש מקומי.

חשוב לציין כי המחקרים מראים כי במועד הבא למתן חיסון הורים מעדיפים בבירור שימוש חוזר באמצעים להפוגת כאב לאחר חשיפה לשימוש באמצעים אלה. בקרב צוות האחיות נמצא, כי אימוץ אמצעים להפוגת כאב אצל תינוקות בעת מתן חיסונים לא הקשה על עבודתן (2003 ,.Reis et al).

ד"ר ליזה רובין, מנהל המחלקה לאם, לילד ולמתבגר, משרד הבריאות

בואו לדבר על זה בפורום חיסונים לילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום