הדפסה בתלת-ממד כאמצעי הדמיה

(0)
לדרג

גולגולת של מטופלת בת 40, שנזקקה לניתוח מורכב לכריתת ציסטה מפניה, הודפסה במדפסת תלת ממד, כדי לסייע להתאמה מדויקת של השתל ולקיצור זמן הניתוח

מאת: מערכת zap doctors

מטופלת בת 40, תושבת הגליל, שסבלה מדלקת חריפה, בעקבותיה עברה עקירת שן אצל רופא שיניים סבלה מסיבוך כתוצאה מטיפול השניים והגיעה ליחידה לכירורגיית פה, פנים ולסתות במרכז הרפואי זיו בצפת עם נפיחות וכאבים עזים. בצילום ה-CT שבוצע לה, התברר כי השן אמנם נעקרה, אולם כיס דלקתי (ציסטה) צמח בפניה, עד שהגיע לממדים רחבים מאוד ומסוכנים, שהשתרע מאזור החניכיים, דרך הלחי ועד לארובת העין. על פי הערכות הרופאים, הציסטה צמחה בפניה של המטופלת לאורך שנה או יותר, וגדילתה ההדרגתית הרסה מקומית את הלסת ודחקה את הסינוס המקסילרי. עקב מצבה של המטופלת, החליט צוות הרופאים על ניתוח דחוף לכריתת הגידול הדלקתי הקשיח ומילוי מקומו בשתל טיטניום, שימנע קריסת הרקמות הרכות פנימה וישמור על מראה סימטרי של הפנים.

בטרם הניתוח, על מנת לתכנן באופן מדויק את כריתת הציסטה וקיבוע מחדש של רקמות הפנים באופן סימטרי, באמצעות שתל טיטניום הודפס באמצעות מדפסת תלת מימד על ידי ד"ר אלחנדרו רויזנטול, מנהל היחידה לכירורגיית פה, פנים ולסתות וד"ר שיאון קורן הפיזיקאי הראשי בזיו, דגם של גולגולת המטופלת. הדגם האנטומי של המטופלת סייע לתכנון הניתוח, שבוצע בהצלחה רבה על ידי ד"ר דניאל לזמס וד"ר קרן יודוביץ', מומחים לכירורגיית פה, פנים ולסתות במרכז הרפואי זיו.

ד"ר דניאל לזמס מציין כי השימוש במדפסת המתקדמת, סייע לתכנון ההליך הרפואי המורכב. הדגם התלת ממדי, הודפס מתוך מידות תצלום הדמיית ה-CT, כך שניתן היה להתאים את השתל במדויק במהלך הניתוח, לצורת הפנים של המטופלת. "התאמת השתל לדגם העשוי אקריליק, שבוצע טרום הניתוח, ארכה מעל שעתיים, שנחסכו מזמן הניתוח עצמו. למעשה קיצרנו משמעותית את זמן הניתוח וזירזנו את הליך החלמתה של המטופלת", קובע ד"ר לזמס, ומוסיף: "הניתוח היה מוצלח מאוד. המטופלת מחלימה ונראית מצוין ואני מקווה שנמשיך להשתמש במדפסת התלת מימד למקרים המתאימים לכך, למען המטופלים שלנו ולטובת בריאותם".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום