עישון: כל הנזקים האפשריים

(0)
לדרג

עושים חשבון נפש בפתח השנה חדשה? נפלא. ומה עם "חשבון גוף"? אתם יודעים כי העישון מזיק (לכם ולסביבתכם) - ובכל זאת מעשנים? קחו אוויר - ותקראו

מאת: פרופ' גבריאל איזביצקי

בפתח השנה החדשה, אנו נוהגים לערוך חשבון נפש. עם זאת, כיצד אפשר לערוך חשבון נפש - ולבקש לעצמנו בריאות טובה בשנה החדשה - אם איננו עושים במקביל "חשבון גוף" ובוחרים שלא להזיק לגופנו, אלא לשמור על בריאותנו - במודע.

כיצד באה לידי ביטוי ההשפעה השלילית של העישון - על הבריאות?

תוחלת חייהם של מעשנים קצרה ב-12 שנים (בממוצע) בהשוואה ללא מעשנים. בכל שנה, מתים בישראל ממחלות הנגרמות מעישון מעל 8,000 בני אדם, מהם 800 כתוצאה מעישון פאסיבי.

למרות זאת, ישראל היא בין המדינות המערביות הבודדות - שהעישון בה מצוי דווקא במגמת עלייה. מנתוני משרד הבריאות לשנת 2016, עולה כי 22.5% מהישראלים מעשנים. זהו נתון שמבטא גידול של 12%, בהשוואה לשנה הקודמת.

תוחלת חייהם של מעשנים קצרה ב-12 שנים. צילום: שאטרסטוק
תוחלת חייהם של מעשנים קצרה ב-12 שנים. צילום: שאטרסטוק

מהם מאפייני המעשנים, מבחינת גיל וחתך סוציו-אקונומי?

גיל המעשנים צונח - ובאוכלוסייה החרדית והערבית, אחוז הגברים המעשנים גבוה אף יותר. כדי לעודד עישון, השקיעו חברות הטבק ב-2015 למעלה מ-60 מיליון שקלים בפרסום. משקי בית בזבזו 7.5 מיליארד שקלים על קניית טבק ומוצריו. משלמי המיסים, שאינם מעשנים - היו שותפים לנטל כלכלי של 370,000 ימי אשפוז בבתי חולים, בגלל מחלות הקשורות לעישון. עלות הטיפול במחלות הנגרמות מעישון עמדו על יותר מ-7.3 מיליארד שקלים.

מהם החומרים המסוכנים המצויים בסיגריות?

עישון היא התמכרות מזיקה וקטלנית, בדומה להתמכרות לסמים ולאלכוהול. כל סיגריה מכילה כ-4,000 חומרים כימיים ו-50 חומרים מסרטנים, בהם: קדמיום, ארסן, פורמלדהיד, עופרת, בנזן, DDT (קוטל חרקים) וציאניד. הרי לא יעלה על דעתו של אף אדם ללגום כוסית מהחומרים הללו. עם זאת, בפועל - מדובר במעשה יום יומי אצל מעשנים.

האם אין עישון "בריא"?

בניגוד למיתוסים הרווחים, אין עישון "בריא". נרגילות וטבק לגלגול גורמים לנזקים זהים לנזקים שנגרמים ע"י סיגריות. באשר לסיגריות אלקטרוניות - הן אינן מצויות בפיקוח, לא נחקרו ואינן מומלצות לשימוש קבוע.

מהם הנזקים הנגרמים בעקבות העישון?

עישון מחמיר את המצב של מחלות רבות - ובהן: מחלות מעי דלקתיות ומחלות זיהומיות. ההחלמה ממחלות שונות ארוכה ומורכבת יותר אצל מעשנים, בהשוואה לחולים באותן מחלות, שאינם מעשנים. עישון גורם לסרטן במערכת העיכול ובשלפוחית השתן (בנוסף, כמובן, לסרטן ריאות). בנוסף, עישון גורם להיצרות של כלי דם ברגליים ובלב, לפגיעה במוח ולפגיעה בפוריות. הורים מעשנים מסכנים את העוברים במומים מולדים - ומעלים בשיעור ניכר את הסיכון למוות בעריסה, בחודשי החיים הראשונים.

מהו שיעור המעשנים בקרב חולים בסרטן ריאות?

סרטן ריאות היא מחלה שכמעט היתה נעלמת מהעולם - אלמלא העישון. 85% מהחולים בסרטן ריאות מעשנים. גידול בריאות איננו מאופיין בתסמינים מיוחדים - ולכן המחלה מאובחנת בדרך כלל באיחור. סרטן הריאות, לצד סרטן הלבלב - הן שתי מחלות קטלניות ביותר. בגילוי מוקדם, ישרדו כ-45% מהחולים לאחר 5 שנים; בגילוי מאוחר, ישרדו כ-10% בלבד, לאחר 5 שנים.

מהו הקשר בין עישון לבין מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD)?

כרבע עד שליש מהמעשנים יחלו ברבות השנים (וברבות חפיסות הסיגריות...) - במחלת ריאות חסימתית כרונית ((COPD. נפחת הריאות חוסמת בהדרגה את דרכי הנשימה - ולרוב מאובחנת לאחר שהסבה נזק בלתי הפיך.

בתחילה, החולים מרגישים קוצר נשימה במאמץ ושיעול מלווה בליחה, האופייניים למחלות ריאות נוספות. המעשנים, שהתחילו לעשן בגיל 18 (בממוצע) וכיום הם בני 40-45 - אינם קושרים תמיד בין העישון לבין נזקיו המצטברים, אלא נוטים לייחס את המיחושים להשמנה ולגילם המתקדם.

נפחת הריאות מאובחנת על ידי בדיקת תפקודי ריאות (ספירומטריה). הטיפול נעשה בתרופות ומשאפים. חלק מהחולים הופכים להיות תלויים בבלוני חמצן, עם התקדמות המחלה. קבוצה קטנה יכולה ליהנות מהקטנת נפח הריאות ללא ניתוח - על ידי סלילים, או שסתומים. חלקם הקטן ייאלצו לעבור השתלת ריאות, בשל נזקי העישון.

אני ממליץ לכל המעשנים בני 35 ואילך - לקבוע לעצמם בדיקת תפקודי ריאות, לגילוי של מחלות מסכנות חיים - בטרם יגיעו לשלב בלתי הפיך.

נרגילה מזיקה בדיוק כמו סיגריות. צילום: thinkstock
נרגילה מזיקה בדיוק כמו סיגריות. צילום: thinkstock

האם סיגריה אחת בלבד באמת גורמת נזק?

מיתוסים מופרכים רבים רווחים באוכלוסייה. לכן, חשוב לדעת כי עישון סיגריה אחת בלבד גורם לנזק גדול - מאשר לא להתחיל כלל בעישון; כך גם, הנזק הנגרם כתוצאה מעישון 5 סיגריות (ולא ארבע...). נרגילה מזיקה בדיוק כמו סיגריות. המשפט המוכר של המעשנים: "אני יכול להפסיק לעשן" רחוק מהמציאות - כי סיגריות ממכרות.

לסיכום: בפתח השנה החדשה, המלצתי לצעירים: אל תתחילו עם הסיגריה הראשונה. למבוגרים המעשנים, אני ממליץ: התחילו את השנה עם בחירה מודעת ומחייבת - להיגמל מעישון, בסיוע מרכזי ריאה, שמומחים לגמילה מעישון - ויסייעו לכם גם להימנע מעלייה במשקל. הגמילה צריכה להיות מלווה בשינויים התנהגותיים והימנעות ממצבים מעודדי עישון. הודיעו למשפחה, מכרים וחברים כי הפסקתם לעשן. זאת, כדי ליצור מחויבות -ולהקשות על עצמכם לחזור לעשן.

פרופ' גבריאל איזביצקי הוא מנהל מכון הריאות, במרכז הרפואי "שערי צדק".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום